2021-01-08, 16:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Många gymnasieskolor har gjort så under hela hösten. Flera utbrott på gymnasier har kopplats till korridorer, matsalar mm, så nog finns det en viss mening ändå...

Berätta gärna för mig hur man kunnat se att kunnat kopplas till korridorer och matsalar, men inte till klassrum.
Citera
2021-01-08, 16:25
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Hmm. Känns vetenskapligt. Kort och gott. Nej.
Haha ja. Annat ljud var det i skällan den fjärde januari.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu låter du som Tegnell. Vi andra använder försiktighetsprincipen. Vi måste inte ha evidens på att någonting är farligt, för att avstå.
Citera
2021-01-08, 16:26
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror att väldigt många av dem som gått i pension redan lever så. Övriga mellan 60-65 arbetar nog till stor del hemma, men sedan finns det ju förstås dem inte kan arbeta hemma. De är sk frontliners inom skola och sjukvård. De borde vara prioriterade grupper att få vaccin.
Jag ser mängder av 60+ såväl utomhus som inne i butiker och på restauranger så fort jag sticker näsan utanför dörren.
Citera
2021-01-08, 16:26
Medlem
Så föll då den sista utposten av någorlunda normalitet i Europa. Det tog ett år, sedan blev pressen för stor.
Dem senaste 10 månaderna har dock svensken kunnat leva i relativ normalitet jämfört med stora delar av övriga Europa, det får man vara tacksam för.
Likväl, nu ska politikerna göra sitt för att verka handlingskraftiga. Detta även om åtgärderna sättas in knappast hjälper nämnvärt.
Citera
2021-01-08, 16:27
Medlem
pailins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Kritiskt läge i Blekinge just nu:

Antalet coronafall och inlagda har fördubblats under jul- och nyårhelgerna.

Regionen ber nu Försvaret om hjälp.
Var hittar du den infon? Länka gärna, tack!
Citera
2021-01-08, 16:28
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Berätta gärna för mig hur man kunnat se att kunnat kopplas till korridorer och matsalar, men inte till klassrum.
Man skulle ju kunna tänka sig att det konstateras att den enda smittade som ett barn har varit i kontakt med är ett annat barn som inte går i samma klass men väl i samma skola.
Citera
2021-01-08, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Man kan ju t.o.m. åka till Kanarieöarna enligt vad jag läst i tidningen..

Men skall jag vara lite mer seriös så tror jag att runt höstlovet 2021, så är saker nog lite mer normaliserade.
Men mycket beror ju på hur mycket skydd mot att smitta vidare som vaccinen ger.
Ger det bra skydd så är livet nog ganska normalt i västvärlden under hösten när 70-80% fått sin dos.
Sen får vi ju se hur många som överlever vaccinationen...
Vissa här inne verkar ju fullständigt livrädda för vaccinet.

1 död av 15-20 miljoner vaccinerade. (Jag räknar inte med multisjuka 100-åringar)
Oavsett åldersgrupp så lär covid-19 vara extremt mycket farligare än vaccinet..
Kortsiktiga biverkningar med vaccinet är fullständigt försumbar i förhållande till coronarisken.

Jag tror dock många människor är oroliga för risken med biverkningar som uppstår lågt efter vaccineringen . Ponera att med en väldigt liten sannolikhet uppstår allvarliga biverkningar för alla som tagit vaccinet (ex. Infertilitet eller cancer) efter 5-10 år. Givet att man massvaccinerat miljarder människor med samma vaccin (dvs fullständigt beroende) runt om i världen så skulle konsekvenserna bli gigantiska. Detta innebär att risken (=sannolikhet*konsekvens) kan vara ganska stor trots att sannolikheten för allvarlig konsekvens är mycket liten. Därav befogad rädsla.
Senast redigerad av jerka11 2021-01-08 kl. 16:35.
Citera
2021-01-08, 16:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Man skulle ju kunna tänka sig att det konstateras att den enda smittade som ett barn har varit i kontakt med är ett annat barn som inte går i samma klass men väl i samma skola.

De behöver inte ha smittat varandra.
Citera
2021-01-08, 16:31
Medlem
Citat:
En skola i Göteborg som jag känner till väl hade ett fåtal fall i alla klasser, man kopplade det till att smittan skedde utanför klassrummen. Eleverna på skolan kopplade det till skåpen på skolan (sorterade i bokstavsordning) då de flesta smittade eleverna hade namn på samma bokstav...
Citera
2021-01-08, 16:32
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Håller inte med.
Ökad smittspridning i samhället utsätter den försiktige för risk oavsett hur än man undviker smittan.
Vad är det du inte håller med om?
Menar du att det inte går att undvika att bli smittad även om man försöker?
Eller
Menar du att en nedstängning inte i första hand görs för att vården ska klara av att vårda de som blivit sjuka?

Eller båda kanske?
Citera
2021-01-08, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Läget är akut i London.

Som tur är kommer det aldrig att hända i Sverige så länge vi följer Anders Tegnells kraftfulla åtgärd "tvätta händerna".

The mayor of London, Sadiq Khan, has formally declared an effective emergency in the UK capital, as it grapples with a soaring number of coronavirus cases and hospitals struggle to cope with the influx of patients, write Guardian politics reporters Peter Walker and Heather Stewart.

Khan formally declared a “major incident”, in his dual role as mayor and chair of the London Resilience Forum, after discussions with NHS London, local authorities, Public Health England and emergency services in the capital.

Jag tycker det vore bra om du följde alla de andra råden och restriktionerna också, kanske framförallt för vår del så att du inte smittar andra.

Om du är det minsta osäker på vilka råd och restriktioner som gäller så finns de tydligt angivna på många ställen, bland annat på Folkhälsomyndighetens hemsida. Där kan du även se om det finns specifika råd och restriktioner som gäller ditt område där du bor.

Var försiktig om dig, och om oss. Lycka till!
Citera
2021-01-08, 16:38
Medlem
Citat:
De behöver inte ha smittat varandra.

Nej, men en annan skola som jag känner till hade varannanveckasundervisning i höstas. Olika klasser var på skolan olika veckor (varannan vecka). De fick spridda smittofall i flera klasser, dock bara i de klasser som var inne ena halvan av veckorna, inte i den andra halvan av skolan. De hade enstaka fall i den andra halvan av skolan, men inte mer än så. Här drog man också slutsatsen att eleverna smittade varandra på skolan, men inte i klassrummen. Man kom dock inte längre än så, matsalen var dock misstänkt, men även elever som hängde i korridorerna var en kandidat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in