• 1
  • 2
2021-01-08, 14:38
Medlem
Pycharm går inte att öppna på macbook air
Har laddat ned Pycharm den senaste versionen på min macbook air men den går inte att öppna. Ikonen hoppar en gång och sen händer det ingenting.

Info om min dator:

Macbook Air 2017
Version 11.1
RAM: 8GB
Lagring: 128 GB (62.6 GB kvar att använda)
Intel core i5
Citera
2021-01-08, 14:44
Medlem
RingInteSnutens avatar
Starta det ifrån terminalen, se ifall du får ett felmeddelande sen googlar du det.
Citera
2021-01-08, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Starta det ifrån terminalen, se ifall du får ett felmeddelande sen googlar du det.

Vad ska jag skriva i terminalen?
Citera
2021-01-08, 14:49
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av momme99
Vad ska jag skriva i terminalen?

https://www.wikihow.com/Open-Applica...erminal-on-Mac
Citera
2021-01-08, 14:55
Medlem
Citat:
Har laddat ned Pycharm den senaste versionen på min macbook air men den går inte att öppna. Ikonen hoppar en gång och sen händer det ingenting.

Info om min dator:

Macbook Air 2017
Version 11.1
Intel core i5

Vad är Pycharm för nåt och vad är det till?
Citera
2021-01-08, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Vad är Pycharm för nåt och vad är det till?

Man använder det till programmering tillsammans med ett program som heter python.
Citera
2021-01-08, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
https://www.wikihow.com/Open-Applica...erminal-on-Mac

När jag skriver open -a "PyCharm CE" och trycker på enter så hoppar ikonet upp en gång och sen händer det ingenting. Jag får inga instruktioner utan mitt namn dyker upp i en annan rad.
Citera
2021-01-08, 15:07
Medlem
Citat:
Man använder det till programmering tillsammans med ett program som heter python.
Aha.
Citera
2021-01-08, 15:54
Moderator
Rassas avatar
Citat:

Info om min dator:

Macbook Air 2017
Version 11.1
Intel core i5

Vilket version av macOS kör du? Jag testade precis på min dator med macOS 11 (Big Sur) och programmet startade utan problem. Du kan öppna Systemmeddelanden och söka efter pycharm i Kraschrapporterna och i system.log om du hittar några ledtrådar där om varför programmet kraschar.
Citera
2021-01-08, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Vilket version av macOS kör du? Jag testade precis på min dator med macOS 11 (Big Sur) och programmet startade utan problem. Du kan öppna Systemmeddelanden och söka efter pycharm i Kraschrapporterna och i system.log om du hittar några ledtrådar där om varför programmet kraschar.

Nu funka det. Felet är att när du vill ladda ner programmet så har du två val ,antingen .dmg Intel eller .dmg Apple Silicon. Jag använde Apple Silicon eftersom jag har macbook så jag tänkte att jag måste välja Apple Silicon. Men jag testade nu att ladda ner .dmg Intel istället och det funka.
Citera
2021-01-08, 16:23
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Nu funka det. Felet är att när du vill ladda ner programmet så har du två val ,antingen .dmg Intel eller .dmg Apple Silicon. Jag använde Apple Silicon eftersom jag har macbook så jag tänkte att jag måste välja Apple Silicon. Men jag testade nu att ladda ner .dmg Intel istället och det funka.

Se där, svårare än så var det inte, fint att det löste sig. Apple Silicon är Apples egna processorer som dom har börjat leverera i sina datorer först nyligen, i din dator och i alla Macar man har kunnat köpa fram till alldeles nyligen sitter Intel-processorer. Jag behövde inte välja när jag laddade ner Pycharm, sidan kände av automatiskt att jag hade Intel och valde rätt version. Kanske beror på vilken webbläsare man använder.
Citera
2021-01-08, 16:34
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Apple Silicon är dom nya Macarna med Arm-CPU istället för Intel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in