Citat:
Ursprungligen postat av
alwayslook
Tack för ditt varma inlägg Jokermannen 🙂
Nu blev jag väldigt nyfiken på vad du har för rekommendation 😃
Angående Exorcistenfilmerna så har jag sett dom allesammans.
Den första är ju ett mästerverk.
Den andra var tyvärr inte my cup of tea om man säger så.
Den tredje tyckte jag var fenomenal (Sjukhusscenen är ju ruggigt ruskigt bra).
Den fjärde Exorcisten "Begynnelsen" tyckte jag faktiskt var helt ok.
Lite småroligt ändå att dom valde en svensk skådespelare igen som Father Lankester Merrin 😉
Jag har nyligen sett dokumentären "Leap of Faith: William Friedkin on The Exorcist"
där han delar med sig mycket intressant om filmen.
Jag såg även dokumentären "The Devil and Father Amorth" som var intressant.
Jag ska också kolla upp "The Fear of God, 25 Years of 'The Exorcist'.
Nu undrar jag bara vad det ska bli av detta, som verkar komma i år eller nästa.
En ny "The Exorcist (2021)" 😲!
https://www.imdb.com/title/tt12921446/
Help me! Vart ska detta sluta?
Skräck- och demon-filmen "Thé Exorcist" från året 1973 är precis som du tidigare framfört i ett av dina skrivna och postade inlägg, ett stort mästerverk 👍
Jag ger skräckfilmen "Thé Exorcist" från 1973 fyra ( 4 ) starka stjärnor av fem ( 5 ) möjliga
☆☆☆☆ 👍
Vad som bland annat är mysigt äckligt i detta skräckfilms-mästerverket från 1973, är när lilla "Regan" leker och roar sig med en "Ouija Board" och hennes mamma frågar henne,
Citat: - "Regan, vem är "Kaptain Howdy" ?
och "Regan" svarar mamman,
Citat: - "Du vet mamma, jag ställer frågor och han gör svaren" ... slut citat /
Jag denna lilla scenen i skräckfilmen är riktigt ruggig och bra på alla sätt och vis.
"Regan" kommunicerar ju med demon-guden "Pazuzu" med hjälp av en "Ouija Board"
Den Assyriska och Babylonisk guden "Pazuzu" var demonernas konung och stormvindens gud och han var son till guden "Hanbi"
Vad som är lite egendomligt med denna skräckfilmen "Thé Exorcist" från 1973 är följande sagt,
En vid det då aktuella tillfället 14 år gammal skolpojke som hette, Ronald E. Hunkeler och som blev kallad för "Ronald Doe Mannheim" satt en dag och lekte med en "Ouija Board" med anledning av att han ville försöka få kontakt med sin tidigare avlidna moster Helen, strax efter det blev den då 14 år gamla pojken besatt av en ond kraft.
Året var 1949 då detta uppmärksammades och en präst tillkallades för att utföra en exorcism med försök att driva ut ondskans krafter ur pojkens kropp. Prästen som året 1949 utförde exorcismen hette William Sporing Bowdern, han föddes år 1897 och avled under året 1983.
1 ) Prästen som år 1949 utförde en exorcism hette i förnamn WILLIAM samt Sporing Bowdern.
2 ) En bok skrevs under året 1971 av författaren som i förnamn hette WILLIAM samt Peter Blatty. Boken med titeln: "Thé Exorcist" var baserad på det verkliga exorcist-fallet från året 1949.
3 ) Boken från 1971 filmatiserades under året 1973 och regissörens förnamn var och är WILLIAM samt Friedkin.
Alla tre personerna genom tiden gången hade och har samma förnamn, det vill säga, WILLIAM. Själv tycker jag att det är ett märkligt sammanträffande.
Vidare: "Exorcist" II "Thé Heretic" från 1977.
Jag håller med dig att skräckfilmen "Thé Heretic" inte kom i närheten ens av den första filmen "Thé Exorcist" från 1973. Den egentliga anledningen till att jag såg filmen, var endast för att Linda Blair hade huvudrollen i skräckfilmen. "Thé Heretic" har trotts allt en del små scener i filmen som faktiskt är lite ruggiga att titta på.
Gällande den 3:e exorcisten-filmen, det vill säga, "Exorcist" III från året 1990 så håller jag med dig även här att filmen som sådan är en mycket bra skräckfilm och med många riktigt fina skådespelare, som, Samuel L. Jackson och Harry Carey Jr, Zohra Lampert, Ken Lerner, Grad L. Bush, Nicol Williamson, George DiCenzo, Ed Flanders, George C. Scott, Brad Dourif och Jason Miller ... som också var med i den fösta skräckfilmen "Thé Exorcist" från 1973.
"Exorcisten: Begynnelsen ("The Beginning") från året 2004 och med Stellan Skarsgård som "Father Lankester Merrin" ... jag håller med dig även här att filmen var endast okey.
Skräck- och thriller-filmen "The Mothman Prophecies" från året 2002 som du tog upp i ett av dina tidigare skrivna inlägg ... jag håller med dig igen, denna filmen är verkligen riktigt bra och väldigt speciell och spännande.
Richard Gere som "John Klein" och Debra Messing som "Mary Klein" ... både är väldigt bra i filmen "The Mothman Prophecies"
"The Mothman" betyder "Mál-mannen"
och Moth, betyder som bekant, natt-fjäril.
Fråga: Jag undrar om du har sett skräck- och thriller-filmen "What Lies Beneath" eller som vi säger på det Svenska språket "Dolt under ytan"
Det är en otroligt bra psykologisk skräckfilms-thriller med Harrison Ford och Michelle Pfeiffer från året 2000, har du sett filmen ?
Om du tidigare har sett denna filmen, så får du mer än gärna i sådant fall berätta lite grann om vad du tyckte om filmen ?
Har du däremot inte tidigare sett denna skräckfilms-thrillern, så vill jag i sådant fall få varmt rekommendera dig att se den.
Beträffande skräckfilmer som har demoner, så återkommer jag inom kort till skräckfilms-tråden med minst fem ( 5 ) nya skräckfilms-tips och rekommendationer till dig.
Beträffande den kommande och nya skräckfilmen "Thé Exorcist" 2021 så vill jag bara få tillägga att, det kommer aldrig att komma en ny exorcisten-film som kommer att kunna slå ut det gamla klassiska mästerverket "Thé Exorcist" från året 1973.
Mvh/ @JokerMannen