Citat:
Ursprungligen postat av
zaphiro
Jag hörde att det va Mike Pence han skyddade. Låter väldigt rimligt isf
I loungen utanför kammaren så fanns vid det tillfället fortfarande ett par representatives kvar och de är de som är skyddspersoner. Polisen som sköt hade republikanska representanten Markwayne Mullin precis bakom sig. Inte Pence.
Ungefär det här hände:
Loungen med representatives var vid den här tidpunkten utsatt från båda ingångarna. (Finns en på varje sida). Gameplan och strategi var som jag talat tidigare om: Ingen passerar gränserna som går vid dörrarna till lobbyn.
Innanför lobbydörren vid sidan finns en Capitol Police från Protective Services Buearu (personskyddet)
Utanför står 2-3 poliser Capitol Police Uniformed Services Buearu (motsv våra skyddsvakter utanför riksstagen typ...fast poliser). Markwayne Mullin står exakt bakom personskyddspolisen inne i rummet.
Av alla de händelser som kommunicerats till de som leder arbetet så är nog denna på hög prio eftersom en SWAT enhet från Capitol Police Operational Servicec Buearu jobbar sig upp för trappan mot platsen.
I ögonblicket (sekunder) innan Babbitt skjuts ser det ut som att det begås ett taktiskt misstag som ettan i SWAT-teamet får ta på sig. Det verkar som att han signalerar till de 2-3 poliserna som stått utanför dörrarna att det är ok..."big boys är här och we got it - ni kan lämna"
Detta gjorde han nog av omtanke då de där uniformerade poliserna inte var kravallutrustade och såg sjukt ansatta ut. Men problemet är att han gör det från en position bakom ett antal antagonister, så då dessa 2-3 poliser lämnar utsidan av dörren så tänker nog SWAT att de ska gå in och säkra dörrarna själva, men de slöar och de där sekunderna uppenbarar sig då det uppstår en möjlighet då folk kan börja klättra in och Babbitt gör exat det.
Protective Services Buearu polisen som skjuter inte vet att SWAT bara är 3 meter bort och precis ska ta position och förstår inte alls vad som hände med de 2-3 poliserna som nyss varit utanför dörren.
Operational Servicec Buearu/SWAT har inte situational awareness och agerar inte resolut. Man kan säga att det går att vrida och vända på att det kanske är rätt att skaffa sig en uppfattning om läget först, men det här är nog en del av det som kommer vara den stora taktiska kritiken. Det som sker är ju tydligt så varför inte vara resolut?
Nu är det ju lätt för mig att sitta här och baksätesköra på FB och jag hade inte gjort någonting bättre själv. Dessutom så tror jag starkt på "do stupid things, win stupid prize" så att trump-kvinnan inte andas längre är 99.7% hennes eget fel så klart.