2021-01-08, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det väsentliga är hur många prover man undersökt förra veckan. Klusterteorin har man skippat sedan längre så det bör inte påverka när testningen är så hög som den är nu. Sekvensering är den korrekta termen btw.

Så länge det är relativt lite smitta av en mutation så kommer den initialt att spridas i kluster. Det var därför man trodde på klusterutbrott under hösten också, man trodde att man skulle kunna hålla nere smittan. Så initialt så kommer man exempelvis på en mindre ort att få många fall av det muterade viruset, medan det på en grannort inte kommer att finnas några fall. Detta gör att slumpmässiga tester vid relativt få sekvenserade (jag är väl medveten om att det heter/stavas så) fall kommer att riskera att visa alldeles för hög eller för låg incidens.

Sedan kan man ju välja att inte sekvensera slumpmässigt heller, man kan ju välja att ta fallen från områden där man tycker att spridningen är mycket snabbt ökande. Då kommer man få större sannolikhet att hitta mutationerna, men samtidigt så har man ingen aning om hur utbredda de är totalt sett.

Har man inte kontroll på gruppen man mäter så behöver man så många fler tester...
Citera
2021-01-08, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Testpositiviteten vecka 53 & 1 är alltså 20,7%, vilket är en rekordnotering. Alla utom två regioner ökar i antal positiva test (Dalarna och Västmanland).

Enligt CDC skall nödbromsen gällande skolor dras om incidensen överstiger 200 per 100,000 invånare för 14 dagar. Sverige ligger i snitt på runt 800 nu och de allra flesta skolor kommer hålla öppet som vanligt.

Det bådar således inte gott med skolstarter och att arbetsplatserna fylls på nu.

Ja, det är anmärkningsvärt. Även R-talet tycks öka igen.

https://renkulab.shinyapps.io/COVID-19-Epidemic-Forecasting/_w_3ad97a78/_w_f3735ace/_w_712f2611/?tab=jhu_pred&country=Sweden
Citera
2021-01-08, 12:48
Medlem
Citat:
Ca 1% av proverna sekvenseras enligt KTW på gårdagens PK så ovanstående uppskattning kan stämma rätt hyfsat.

Möjligen kan den pre-screening man gör vid vanlig PCR i 6-7 regioner göra att andelen undersökta prover kan räknas som högre. I så fall kan varianten vara aningen mindre utbredd. Om man screenar 500-1000 av 10 000 prover så bör andelen med varianten idag inte vara högre än 0.2-0.5%.

Om varianten redan utgör 1% idag och har ett R0 som är 20% högre så tar det 60 dagar innan den utgör 50% av de nya fallen. Det genomsnittliga R0 har då stigit från ca 2.5 till 2.65.

Det blir en kamp mot klockan.

Men som sagt, det råder viss osäkerhet om hur många prover man egentligen testar för varianten.
Jag hänger inte med riktigt vad du menar med screeningen ovan. Men borde man inte kunna säga att eftersom ca 1 % av de positiva fallen gensekvensernas, så kan man ta antalet upptäckta fall utan resekoppling multiplicerat med 100 och därmed få hur många fall av den engelska varianten man har, fast med samma mörkertal som den ordinarie smittan?

Det skulle innebära att man med nuvarande 5 upptäckta fall har cirka 500 verkliga fall av engelska varianten, ej medräknat mörkertalet som ger en ännu större siffra (baserat på skattningar om ca 50 % mörkertal jag sett bör det vara drygt 1000 verkliga fall av engelska varianten totalt sett).

För att få till en procentsats behöver man veta under hur lång tid dessa 500 fall uppstått och dela 500 med de totalt bekräftade fallen under samma period. Här blir det för min del en gissning då jag inte vet. Men om vi häftar med 6000 bekräftade fall per dag gånger 7 dagar = 42000 fall per vecka, och vi antar att de 500 också var under en vecka, så ger det 500/42000=1,2% av fallen under tidsperioden.

Första delen, 500 fall eller cirka 1000 med mörkertal, känns ganska robust. Andra delen med vad man ska sätta i nämnaren känns desto osäkrare.
Citera
2021-01-08, 12:57
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskelpoo
Reglerna är irationella, inte människor.
Människor kan inte gå till kyrkan där det ofta finns goda möjligheter att hålla avstånd, men kan trängas på restauranger och cafeer.
Kommunala gym ska hålla stängt, men privata kan hålla öppet.
Munskydd ska användas i kollektivtrafiken men bara mellan 7-9 och 16-18.
Vissa skolor ska hålla öppet, andra ska vara stängda.
och så vidare..

De lappar efter läget och allt blir förvirrande. Men den här nya pandemilagen kanske kan sätta spiken i kistan för äggröran.

Så bra sagt. Det är också därför man får så låg efterföljning för vissa, eftersom reglerna är så krångliga tar människor gärna den lätta vägen.
Jag har antikroppar, jag är ung, jag har ingen i riskgrupp i min familj, jag ska bara, jag behöver det här osv osv.

Det är också mer krångligt än ovan, det är lokala regionala regler och vissa regioner har vissa regler, rektorerna får sitta med riskanalyser om de ska stänga skolorna och sen ringa smittskyddsläkaren för att få stänga skolorna. Det är så trögt förvaltningssystem och så kringelkrångel kring reglerna.

Jag har läst denna tråd sen mars lite mindre under sommaren, men har ändå inte koll på alla regler. Jag rör mig inte ute så mycket affären apoteket och munskydd på i alla situationer som är inomhus förutom i mitt hem. Ändå har jag inte koll på alla regler som ligger till grund för vårt smittskyddsarbete.
Citera
2021-01-08, 12:59
Medlem
När man för diagram över ECDC:s smittade per 100 000 så ser det ut som smittan äntligen är på avtagande.
Från vecka 43 tom. vecka 52 går kurvan lodrätt uppåt men sedan pekar kurvan rätt så bra nedåt.

Nota bene; ECDC:s siffror har en veckas fördröjning.
Citera
2021-01-08, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Så länge det är relativt lite smitta av en mutation så kommer den initialt att spridas i kluster. Det var därför man trodde på klusterutbrott under hösten också, man trodde att man skulle kunna hålla nere smittan. Så initialt så kommer man exempelvis på en mindre ort att få många fall av det muterade viruset, medan det på en grannort inte kommer att finnas några fall. Detta gör att slumpmässiga tester vid relativt få sekvenserade (jag är väl medveten om att det heter/stavas så) fall kommer att riskera att visa alldeles för hög eller för låg incidens.

Sedan kan man ju välja att inte sekvensera slumpmässigt heller, man kan ju välja att ta fallen från områden där man tycker att spridningen är mycket snabbt ökande. Då kommer man få större sannolikhet att hitta mutationerna, men samtidigt så har man ingen aning om hur utbredda de är totalt sett.

Har man inte kontroll på gruppen man mäter så behöver man så många fler tester...

Notera att jag i mitt exempel inte pratar om incidens i hela befolkningen utan om andelen av varianten i de PCR-prover som tas.
Citera
2021-01-08, 13:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Men du har inga osäkerheter när det gäller att dra enkla samband mellan skola och smitta. Säkerheten gäller när det passar?

Klimat påverkar, punkt.
Klimatzonerna påverkar på olika sätt, därför ser kurvorna olika ut i t.ex. New York och Florida eller Texas.
Finns flera studier på såväl influensa som andra coronavirus som visar de olika kurvorna beroende på klimatzon.

Nej, vad gäller skolorna känner jag ingen större osäkerhet. Det är glasklart att om man drar ned på fysiska kontakter och sociala interaktioner så minskar smittan. Det är verkligen ingen fråga att diskutera huruvida det är på det viset. Det är liksom självklart.

Vilket klimat viruset trivs bäst i däremot tycker jag spretar en del. Alpmiljö med torr luft och kyligt verkar viruset gilla. Men det tycks även gilla det fuktiga klimatet i London, eller subtropiska kimatet i New Delhi. I Arizona är det torrt och varmt, men i New York har ju också smittan spridits duktigt, liksom i LA. Inte riktigt samma klimat på de platserna. Spridningen i storstäderna kan ju förklaras av att det är svårare att hålla fysisk distans. Mardrömmen hade kanske varit en storstad i alpmiljö?
Citera
2021-01-08, 13:08
Medlem
Citat:
Notera att jag i mitt exempel inte pratar om incidens i hela befolkningen utan om andelen av varianten i de PCR-prover som tas.
Men den säger ingenting (mer än att det finns fall) om man inte vet vad det är för prover man testat och om man inte testat tillräckligt. Jag skulle gissa att man sekvenserar där man misstänker att mutationen finns (resande från Storbritannien och Sydafrika), samt en del slumpmässiga. Om man har sekvenserat under 100 prover på tre veckor i början av december och man säger att man inte har kapacitet för så mycket mer så kan man nog inte säga mycket alls om förekomsten annat än att de muterade virusen med 501Y finns ute i samhället redan. Man har knappast haft möjlighet att sekvensera så många fler prover under en vecka (v53) än vad man gjorde under tre veckor i början av december om man har kapacitetsbrist. Eller har man lyckats skala upp denna så mycket redan? Finns det några siffror på detta?
Citera
2021-01-08, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, vad gäller skolorna känner jag ingen större osäkerhet. Det är glasklart att om man drar ned på fysiska kontakter och sociala interaktioner så minskar smittan. Det är verkligen ingen fråga att diskutera huruvida det är på det viset. Det är liksom självklart.

Vilket klimat viruset trivs bäst i däremot tycker jag spretar en del. Alpmiljö med torr luft och kyligt verkar viruset gilla. Men det tycks även gilla det fuktiga klimatet i London, eller subtropiska kimatet i New Delhi. I Arizona är det torrt och varmt, men i New York har ju också smittan spridits duktigt, liksom i LA. Inte riktigt samma klimat på de platserna. Spridningen i storstäderna kan ju förklaras av att det är svårare att hålla fysisk distans. Mardrömmen hade kanske varit en storstad i alpmiljö?

Hur många nya döda tror du FHM vågar släppa idag? Kommer man fortsätta hålla inne på dödstalen och publicera bara 200-300 idag med?
Citera
2021-01-08, 13:12
Medlem
Merwinnas avatar
https://sverigesradio.se/artikel/7642118

60 frakturer på en dag (gårdagen) i lilla Mölndal! Ortopederna säger åt folk att använda broddar. Men SANDAR inte kommunen i ett sådant här allvarligt läge..? Det känns som att den ena handen inte vet vad den andra gör.
Citera
2021-01-08, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Testpositiviteten vecka 53 & 1 är alltså 20,7%, vilket är en rekordnotering. Alla utom två regioner ökar i antal positiva test (Dalarna och Västmanland).

Enligt CDC skall nödbromsen gällande skolor dras om incidensen överstiger 200 per 100,000 invånare för 14 dagar. Sverige ligger i snitt på runt 800 nu och de allra flesta skolor kommer hålla öppet som vanligt.

Det bådar således inte gott med skolstarter och att arbetsplatserna fylls på nu.

Just dessa siffror karlkula och TAD2 förnekade i absurdum. De hade fel, återigen.

Följer Sverige CDC:s riktlinjer så bör nu samtliga skolor hållas stängda tills vi hamnar under 200 per 100 000.
Senast redigerad av AirOfficer 2021-01-08 kl. 13:15.
Citera
2021-01-08, 13:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Hur många nya döda tror du FHM vågar släppa idag? Kommer man fortsätta hålla inne på dödstalen och publicera bara 200-300 idag med?

Svårt att veta, men skulle tro det. Förhoppningsvis får vi en tillfällig lättnad snart i och med jullovet. Kanske börjar den märkas nästa vecka, eller veckan därefter. De som dör idag, blev ju i allmänhet smittade för cirka 3 veckor sedan. Allt sker ju med eftersläpning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in