2021-01-07, 21:07
Medlem
Jag har redan ett par 45or som sitter extremt bra. Nu köpte jag ett par på nätet i annat skinn (brunt) i samma storlek. De har lika stor sula, men sitter extremt tight.
Jag har ingen möjlighet att häva köpet dessvärre.

Kommer dessa att vidgas ut efter hårt bruk? Jag tycker det är så sjukt att de kan ha samma sula, men sitta så extremt tight, obehagligt tight liksom.
Citera
2021-01-07, 21:19
Medlem
Hur länge har du brukar dina tidigare kängor? Är de äldre än ett par är så är de ju formade efter dina unika och förmodligen väldigt fula fötter. Är de ännu äldre finns ju risken att diametern på dina fötter också blivit grövre än vad de var då du införskaffade dina tidigare kängor.

Du kommer att gå in dem, svar ja. Fördel med att köpa och gå in kängor på vår och sommar; Då är det bara att ta några turer i regnet, eller vandra i morgodagget i gräset. Köp nya kängor vid rätt säsong istället.
Citera
2021-01-07, 22:35
Medlem
halaltarzans avatar
När jag var yngre påstods det att om man blötte strumpan där skon klämde så töjde den sig snabbare, vet dock inte om det funkade.
Citera
2021-01-07, 23:32
Medlem
bobhnuds avatar
Jag har varit med om samma sak när jag bytte färg. Köpte ett par bruna i strl 43 som var på gränsen till för stora, men de satt ändå okej med raggsockor och extra sula i, 42 var för små. Köpte ett par röda 5-6 år senare och de var mindre och satt perfekt påmig. Jag har haft de röda i kanske tre år nu och de är fortfarande mindre än vad de bruna är, de har alltså inte töjts ut nämnvärt.
Citera
2021-01-08, 08:55
Medlem
Jag fick gå upp en storlek på dr Martins. De är extremt hårda.
Citera
2021-01-12, 22:31
Medlem
PetRocks avatar
Om du vill töja läder så är den billigaste lösningen att fukta det ordentligt och sen smörja in det som sjutton. Men vill du vara riktigt ambitiös så kan du investera i en speciell utlästningssprej och ett par utlästningsblock.
Citera
2021-02-01, 20:22
Medlem
Att gå in sina docs!

Utlästningsblock bör ingå i var mans utrustning. Alla tips som innefattar vatten är felaktiga då lädret riskerar att skadas. Äger man inget utlästningsblock kan man gå till närmsta apotek för de har krämer för att skydda foten under tiden du går in dem. Man behöver två, en för att skydda speciellt där det trycker, och en för allmänt skydd. Sedan använder man skorna inomhus ett par dagar med krämen utan strumpor, sedan ger man sig ut med kräm utan strumpor, och slutligen kräm och tjocka strumpor. Tar någon vecka, men om man sköter skorna behöver man kanske göra det var 15-e år när sulan är i det närmsta borta och frun kräver att man köper nya. Nu var det typ 10år sedan jag gick in mina, så tyvärr minns jag ej namnet på krämerna, men en vettig apotekare leder dig säkert rätt. Alla skor från denna gode doktorn kan man även med fördel byta ut den första sulan till sin egen favorit!
Senast redigerad av SatansBalkong 2021-02-01 kl. 20:29. Anledning: OCD, Stavfel och autocorrect som är gravt förståndshandikappad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in