Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Tack. Någon siffra för hur mycket högstadieelever bidrar verkar dock inte stå i den artikeln.
Jag köper att högstadiebarn kan tänkas bära smitta till samma grad som en ung vuxen. Men jag skulle vilja ha ett ganska vetenskapligt gediget underlag för att acceptera att högstadiebarn plötsligt står för 25 procent av smittspridningen, fast de bara utgör 3 procent av befolkningen, och man för några månader sedan var tveksam till om de bidrog alls.
Har tyvärr inte detta då artikeln där det stod tidigare idag inte längre går att hitta. Hade jag vetat vart jag läste det hade jag kunnat använda time-machine...
Siffran gällde för december då en stor del av den övriga smittspridningen troligen stannat av (stängda gymnasier, ingen alkohol på restaurangen på kvällstid osv).
Edit: jag misstänker fortfarande att det engelska viruset stod för många av dessa i VGR. Man stängde hela skolor bla. Tidigare idag skrev jag om en förskollärare i VGR som smittade all annan personal på bara några timmar och hon var dessutom helt utan symtom.