Jag "skrev" nyligen det digitala teoriprovet (godkänd!) och det som slog mig var att de var bara tre frågor om fåglar (varav en var en bild på kanadagås). Det var många fler frågor som inte direkt stog i boken men som bara krävde eftertanke.
Typ: du står på pass och det prasslar i buskarna 100 meter bort; vad gör du? (1, lägger an, osäkrar och siktar på busken beredd att skjuta) till 4: (gör inget utan avvaktar på vad som dyker upp )
Eller: du sitter på pass i skogen och ett par ryttare till häst kommer ridande på vägen bredvid dig, vad gör du: 1 (hotar dem med vapnet), till 4 (upplyser dem att det jagas här)
Nu slumpas tydligen frågorna ur en stor pool så alla prov på en sittning är olika och jag kanske bara hade tur
On Topic: nu med digitalt randomiserat prov kan ju inte frågorna läckas i förväg så den möjligheten att fuska finns inte (så småningom kanske alla möjliga frågor kan sammanställas) men om du innan kunde muta provledaren att få kika i en fusklapp så är det samma som förut. Dessutom får du inte veta de rätta svaren utan bara hur många fel du hade (och i vilket kapitel).