2021-01-08, 00:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manteufel
Jag anar en viss ironi i ditt inlägg men jag tror du förstår vad jag menar!🙂

Ska jag vara helt ärlig tycker jag innehållet i ett jägarexamensutbildning suger. Minst 90% av det som ingår i läroplanen är ju totalt bullshit som man inte har någon som helst nytta av, vare sig som jägare eller vapenägare. Skulle kunna tänka mig om att om utbildningen var mer vettigt utformad skulle den få en större acceptans och färre skulle vara intresserade av att muta sig förbi. Nu är väl visserligen viljan för att göra det ändå tämligen begränsad, för lyckas man bara lära sig alla jävla måsfåglar så klarar man att ta examen över en helg, även om man så knappt har hållit i en bössa förr.

Tänker att två grundläggande moment borde ingå i en jägarutbildning.

1) Hur man jagar
2) Vapensäkerhet

Knappt något av de två punkterna ingår i utbildningen. Det tyckte jag själv var rätt märkligt, men det var ju bara att gilla läget och plugga på. Var inte svårt att nöta in skiten, men till vilken nytta kan man fråga sig? Kan säga att jag nog inte haft ett dugg nytta av utbildningen som jägare.
Citera
2021-01-08, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ska jag vara helt ärlig tycker jag innehållet i ett jägarexamensutbildning suger. Minst 90% av det som ingår i läroplanen är ju totalt bullshit som man inte har någon som helst nytta av, vare sig som jägare eller vapenägare. Skulle kunna tänka mig om att om utbildningen var mer vettigt utformad skulle den få en större acceptans och färre skulle vara intresserade av att muta sig förbi. Nu är väl visserligen viljan för att göra det ändå tämligen begränsad, för lyckas man bara lära sig alla jävla måsfåglar så klarar man att ta examen över en helg, även om man så knappt har hållit i en bössa förr.

1) Hur man jagar
2) Vapensäkerhet

Knappt något av de två punkterna ingår i utbildningen. Det tyckte jag själv var rätt märkligt, men det var ju bara att gilla läget och plugga på. Var inte svårt att nöta in skiten, men till vilken nytta kan man fråga sig? Kan säga att jag nog inte haft ett dugg nytta av utbildningen som jägare.

Det där baseras på vilken utbildning man går men jag håller def med om att det skulle vara krav att dessa var med.
Lägg även till omhändetagande av vilt efter skott som krav

Har många på uppskjutningen om vi får kugga pga vapensäkerheten och det är många som gör det svårare för sig själv genom att vara för nogranna, På tex lerduvorna så så väljer dom att osäkra i anlägget, som ny är detta inte direkt lättare för man ska ha till en anläggning och fippla med en säkring.
Detta är ju något som kursledaren har valt/inte valt att förklara för dom.
Citera
2021-01-09, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

1) Hur man jagar
2) Vapensäkerhet

Ja, du har en poäng där.
Citera
2021-03-18, 20:24
Medlem
joceks avatar
Jag "skrev" nyligen det digitala teoriprovet (godkänd!) och det som slog mig var att de var bara tre frågor om fåglar (varav en var en bild på kanadagås). Det var många fler frågor som inte direkt stog i boken men som bara krävde eftertanke.

Typ: du står på pass och det prasslar i buskarna 100 meter bort; vad gör du? (1, lägger an, osäkrar och siktar på busken beredd att skjuta) till 4: (gör inget utan avvaktar på vad som dyker upp )
Eller: du sitter på pass i skogen och ett par ryttare till häst kommer ridande på vägen bredvid dig, vad gör du: 1 (hotar dem med vapnet), till 4 (upplyser dem att det jagas här)

Nu slumpas tydligen frågorna ur en stor pool så alla prov på en sittning är olika och jag kanske bara hade tur

On Topic: nu med digitalt randomiserat prov kan ju inte frågorna läckas i förväg så den möjligheten att fuska finns inte (så småningom kanske alla möjliga frågor kan sammanställas) men om du innan kunde muta provledaren att få kika i en fusklapp så är det samma som förut. Dessutom får du inte veta de rätta svaren utan bara hur många fel du hade (och i vilket kapitel).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in