2021-01-07, 22:50
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bum1
Många av demonstranterna var ju från andra stater, är det helt enkelt svårt att bära vapen offentligt rentav?

De flesta demonstranter är rättsmedvetna. Få av dem vill riskera ett flerårigt fängelsestraff "bara för att...".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
Överstatlig var ett bra ord 😎

När du skrev att han inte kunde göra nåt åt statliga brott...typ... menade du då delstatliga brott?.... typ...😎

Precis. Det som är relevant är ju ”federal crimes” och ”state crimes”. Där federal avser brott som den federala staten har jurisdiktion att beivra och state avser brott som ligger på delstatsnivå.

Men är helt med att det blev lite rörigt med begreppen där
Citera
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Det är en bra svag "anklagelse"; de var där och de stormade kongressen in plain view. Detta har allmänt fördömts och de som borde anklagas är dem i denna folkmassa inte någon annan.

Obildade, orakade och oregerliga huliganer.

Det förvånar mig knappast att folk som du tar sådana i försvar.

Tja, kallas väl för "folkmakten"?
Vet inte hur du anser gällande "miljödemonstrationer" där miljöpartister lägger sig på Allén i Göteborg och olagligen förstoppar den laga biltrafiken?
-Ungefär samma sak.
Citera
2021-01-07, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Njae inte riktigt rätt uttryckt. Tre av "medical emergencies". Jag hittar nu detta (Business Insider, namn på de omkomna).
Ser inget som säger emot de uppgifter jag fått?
Citera
2021-01-07, 22:52
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konden
Vad får dig att tycka att jag tycker det är tråkigt att det inte hände?

Tidigare händelser visar att Trumps följare skyller ifrån sig allt, på vad som helst, utan bevis.

Jag tycker det är bra att dom fega kräken som inkrätade på Capitol vända och gick när dom mötte motstånd.

Dom är inte värda kostnaden av blyet.

Bättre om dom går hem och självdör, vilket är en hög sannolikhet när deras sammanlagda IQ är lägre än 50.

De var tyvärr inte tillräckligt förberedda. CSA höll exempelvis ut i nästan fem år!
Citera
2021-01-07, 22:53
Medlem
Blot-Svens avatar
Är det inte egendomligt lugnt i dag? Blev det inte mer än så här?
Det förvånar mig å andra sidan att det inte blev fler sammanstötningar och värre kravaller redan i går givet den utrustning som ett antal personer ska ha ertappats med på plats. Varför kom den aldrig till användning, tro? Man får intrycket att händelseförloppet blev till en överraskning till och med för dem som förberett sig. De kom längre räknat i antal meter men visste inte vad de skulle göra efter det.
Senast redigerad av Blot-Sven 2021-01-07 kl. 22:56.
Citera
2021-01-07, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
Överstatlig var ett bra ord 😎

När du skrev att han inte kunde göra nåt åt statliga brott...typ... menade du då delstatliga brott?.... typ...😎

Federal är en nationell lag. Staterna har till stor del egen lagstiftning.

Man är skyldig att ha koll på om ens "open" eller "concealed carry license" och liknande gäller i stater man besöker. Någon undrade så jag la till det i det här svaret.
Citera
2021-01-07, 22:57
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Mike Pence följer nu åter Donald Trump på Twitter igen:

https://twitter.com/Mike_Pence/following

Did he ever stop?
Jag såg multipla kommentarer igår om att Pence's avföljande var ren desinformation ifrån vänstern.
Försöker du påskina att du initialt gick på vänsterns falskmyntade budskap?

Citat:
Lycka till att ens försöka åtala Trump för något, han kommer att benåda sig själv!

Trump kan inte benåda sig själv. Det har fastställts sedan länge.

Citat:
https://www.nytimes.com/2021/01/07/us/politics/trump-self-pardon.html

Jag vet inte vad din länk säger. Horderna av AdBot-requests jag individuellt måste säga nej till för att få läsa deras artiklar, är så långa att jag tröttnar efter en halvtimme och lämnar sidan rakt av.

Lust att bjuda på ett citat eller två från din länk?
Citera
2021-01-07, 23:00
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dic-tator
1 blev skjuten när hon försökte ta sig in i senatorerna s Cloak room.
Där VP pence gömde sig.

Har du någon källa på detta? (inte för att jag alls betvivlar det).

Men Trump hade ju mer eller mindre hetsat mot Pence både vid talet innan och på Twitter. Om denna förmodat beväpnade massa av våldsverkare verkligen var på väg in i avdelningen där Pence befann sig, ja då försvinner allt tvivel om varför de sköt henne då hon var på väg in i korridoren.

Att skydda the President och the Vice President är lite av det allra viktigaste, det är alla poliser drillade på.
Citera
2021-01-07, 23:00
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sting4488
Vilket är värst, gårdagens storming av Capitolium lr all plundring och massförstörelse från BLM och antifa?
Stormningen av Kapitolium helt klart. Plundring och förstörelse är inget nytt, och sker lite varstans, till och med här i Sverige. Men stormning av en regeringsbyggnad (där, FYI, saker förstördes och plundrades) är något man förväntar sig att se i en bananrepublik. Och ännu värre blir det när presidenten själv uppmanade sina fanatiker att ta sig till Kapitolium för att stoppa "stölden". Vare sig BLM eller Antifa har stormat en regeringsbyggnad. Inte ens under Trumps mandat. Så om du tycker BLM och Antifa befinner sig i botten av samhället, gör utrymme för Trump-fanatiker, för de tar fan i mig priset.
Citera
2021-01-07, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet

Trump kan inte benåda sig själv. Det har fastställts sedan länge.

Nja, fastställt är väl kanske att ta i. Däremot är det enligt en klar majoritet av experter på området inte möjligt, men teoretiskt sätt kan han ju försöka och se hur HD tolkar konstitutionen.

Men som jag skrivit tidigare, möjligtvis i en annan tråd, så sköt han sig ju duktigt i foten när han inte tydligt markerade mot våldshandlingarna igår. Det finns juridisk grund för att utreda Trumps eventuella medverkan till våldshandlingarna. Att då tillåta en praxis där sittande president eldar på demonstranter mot ett lagligt maktskifte vilket övergår till våldshandlingar för att senare, när det hela misslyckas, säga "my bad, pardon. All good?" är helt otänkbart. Han har genom sin underlåtenhet, och sitt tidigare agerande, helt uteslutit möjligheten att benåda sig själv.

Trist bara att han även lyckats göra sig till ovän med Pence
Citera
2021-01-07, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Har du någon källa på detta? (inte för att jag alls betvivlar det).

Men Trump hade ju mer eller mindre hetsat mot Pence både vid talet innan och på Twitter. Om denna förmodat beväpnade massa av våldsverkare verkligen var på väg in i avdelningen där Pence befann sig, ja då försvinner allt tvivel om varför de sköt henne då hon var på väg in i korridoren.

Att skydda the President och the Vice President är lite av det allra viktigaste, det är alla poliser drillade på.

Ja, stämmer det att VP var i närheten och demonstranter höll på att bryta sig igenom vill jag nog t.om hävda att det var korrekt förfarande att öppna eld. Däremot vill jag här poängtera, innan trådens alla troll hoppar på mig samtidigt, att detta är utifrån förutsättningarna att VP:n var i nära anslutning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in