2021-01-07, 22:22
Medlem
Om man anser att gårdagens händelser vid Kapitolium var försök till en statskupp så får man läsa på om ämnet. Absolut att händelserna är under all kritik i ett demokratiskt land som USA, och det ska beivras med största möjliga kraft. Men hade det varit ett ärligt försök till en statskupp hade Trump gjorde bra mycket mer för att ta kontroll över militären och polisen, samt ta kontroll över fler byggnader än enbart Kapitolium.

Gårdagens händelser är ett resultat av besvikelsen efter valet. Dagens reaktioner är ett resultat av 4 år frustration över att man inte haft giltiga anledningar att avsätta en President som en väldigt högljudd grupp är besviken med.

Men en statskupp? Snälla. Löjligaste försöket till en statskupp i världshistorien i såna fall.
Citera
2021-01-07, 22:23
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Man kan lyssna på Trumps tal innan, som är oklippt.
Man kan sedan se när Trumpväljare med konfederationsflaggan slår sönder glasrutor till kongresshuset och intar det.

Sedan kan man lägga ihop 1+1 = 2. Detta är vad miljontals normala människor gjorde igår. Det har inget med medias narritativ att göra. Detta är bara en usel ursäkt från de människor som såg samma sak men klarar inte av 1+1 = 2.

Allt jag har sett än så länge är demonstranter som stormat kongresshuset i protest mot vad de inbillar sig är valfusk. Samt en video på där secret service skjuter skarpt och dödar en av demonstranterna.

Allt jag läst i media är att Trump försökt göra statskupp, och att alla hans påståenden om valfusk är helt grundlösa och att Pence är helhjärtat lojal som tar avstånd.

Så jag har än så länge att välja på vad jag ser och hör, eller vad politiskt motiverad media skriver.
Media har gjort mycket för att urvattna förtroendet för dem senaste 10 åren.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Ska bli intressant att höra vad uppviglarna får för straff...

Rösträkning i nästa val.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Hahahaha han är lite skön ändå den där Pence, om han gjorde detta, det får man ge honom!
Skön? Han är ju feg. Han vågar inte lyfta på luren eftersom han då kanske är tvungen att gå emot Dear Leader.

Enklare bara att ignorera samtal.
Citera
2021-01-07, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
1. Presidentens makt är begränsad till federala brott. Avseende statliga brott kan han inte göra ett dyft.

2. Flynn hade erkänt brott, något som krävs för att benådas. Det eller fällande dom.

!!! Federal betyder statlig, alltså presidenter kan påverka statliga (USA)grejer typ brott, de kan inte påverka domar som som en delstat har utfärdat....så har i alla fall jag uppfattat saken, men jag kanske har tänkt fel 😑
Senast redigerad av nitlip 2021-01-07 kl. 22:28. Anledning: Skrev fel
Citera
2021-01-07, 22:24
Medlem
Kvillebacken1s avatar
Nån skrev att Kasselstrand och AfS fortfarande stödjer Trump?
Citera
2021-01-07, 22:25
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Hur kan du tro att valet stals om det redan varit typ uppe i rätten 50 ggr?! Visa bevis tack.

Man kan argumentera för att det är naivt att inte överväga att det var ordnarna/organisationerna
som gjorde statskupp i USA. Tex. så har frimurarna 1.2mille medlemmar i USA.
Utöver det har du tex. CIA, som kallas firman, då den grundades och styrs av
de gamla ostindiska kompaniet familjerna.

Politik är teater. Den verkliga maktstrukturen, något helt annat.
https://www.youtube.com/watch?v=MA8a2g6tTp0
Citera
2021-01-07, 22:25
Medlem
Bum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
DC har strikta vapenlagar.

Känslan av Mental Överhöghet är ett mycket mer effektivt vapen än faktiska skjutvapen. Trump vet detta, och saturerade sina följare med den sekteristiska uppfattningen om att De hade Rätt varpå inga pistoler behövdes.

Han är en SMART kuppmakare. Han vet bättre än att ge ord eller uppmaningar som kan få honom fälld för Högförräderi i slutändan. Han är en ToppStudent på Putins Trollskola.
Hur skulle han ha åstadkommit förlängd makt på sättet du nämner? Jag förstår inte hur det skulle kunna leda till något annat än det blev.
Citera
2021-01-07, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
!!! Federal betyder statlig, alltså presidenter kan påverka statliga (USA)grejer typ brott, de kan inte påverka brott som som en delstat har utfärdat....så har i alla fall jag uppfattat saken, men jag kanske har tänkt fel 😑

Mer eller mindre korrekt.
När det kommer till benådningar så är de begränsade till statliga brott, dvs brott som kan beivras över statgränserna. Exempelvis mord.

I regel är alla grövre brott federala medan statliga brott är något mindre allvarliga, finns däremot undantag.

Vi har säkert alla sett en western där skurkarna rider över statgränsen och står och vinkar åt scheriffen som inte kan göra något. Därav federala brott.
Citera
2021-01-07, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luke-of-Ahch-To
ok, då verkar det som att Ashli Babbitt var en skådespelerska som bara var där för att blir skjuten på låtsas. Hon är judinna och har varit med i underrättelsetjänsten.

De verkar vara flera andra i denna historien som är skådespelare och det var dom som släpptes in i Capitolium.

Fejk-revolution deluxe med andra ord. Kanske borde ha anat det.
Precis, alla åtalade är egentligen svenska miljöpartister dessutom.

Var det ingen som skymtade Greta i Washington ?

Tror de att Flashback går på vad som helst så tror de fel.

Här har vi patrioter som gör egen research
Citera
2021-01-07, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Ska bli intressant att höra vad uppviglarna får för straff...

Borde få medaljer av något slag.
Citera
2021-01-07, 22:27
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Allt jag har sett än så länge är demonstranter som stormat kongresshuset i protest mot vad de inbillar sig är valfusk. Samt en video på där secret service skjuter skarpt och dödar en av demonstranterna.

Allt jag läst i media är att Trump försökt göra statskupp, och att alla hans påståenden om valfusk är helt grundlösa och att Pence är helhjärtat lojal som tar avstånd.

Så jag har än så länge att välja på vad jag ser och hör, eller vad politiskt motiverad media skriver.
Media har gjort mycket för att urvattna förtroendet för dem senaste 10 åren.

Du behöver bara se när Trump talar på sina rallyn, du kan se när Trump håller presskonferans. Du har kunnat läsa Trumps ord på twitter i fyra år. Allt utan att behöva fundera på vad media säger.

Men de senaste åren har visat att svenska skolsystemet har misslyckats. Både i aritmetik och statsvetenskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in