Citat:
Ursprungligen postat av
scrollock
Lycka till att ens försöka åtala Trump för något, han kommer att benåda sig själv!
https://www.nytimes.com/2021/01/07/us/politics/trump-self-pardon.html
Nu är jag visserligen av åsikten att Trumps chanser att lyckas med en s.k ”self pardon” var oerhört små till att börja med. Men, i.om utvecklingen anser jag de helt uteslutna.
Tänk dig själv vad praxis blir; sittande president kan utmana ett valresultat, sätta massorna i lågor, angripa staten och sen säga ”whoops my bad, pardon” när det går dåligt.
De tidigare brotten, om än allvarliga, var så pass diffusa och komplexa att den breda massan amerikaner hade gått med på en s.k ”self pardon” i preventivt syfte. ”Demokraterna är ute efter mig”. Brotten var helt enkelt inte sexiga nog (för att citera en republikansk senator jag inte minns namnet på) för att väcka massans intresse.
Men nu... Trumps supportrar stormar kaptiolium, avbryter rösträkning, tvingar senatorer att evakuera till en bunker. Allt medan Trump sitter på sitt kontor och låtsas som att det regnar. Det här är ett sexigt brott, det här behöver utredas.
Och så har han lyckats med konststycket att kalla Pence en fegis och skickat sina goda idioter på honom. Så någon Nixon lär vi inte se.
Snacka om att skjuta sig i foten.