2021-01-07, 21:58
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Tack, Googles översättare krånglade men tycker mig skönja att patienter med andningsproblem började sjunka i går. Kan var lite för tidigt att avgöra.

Ja, översättningen ställer till det men tyckte också bland de allvarligt sjuka hade de kritiskt sjuka sjunkit,
Jag tolkade som allvarligt sjuka är IVA, kan ha fel
Men en bra och intressant sida att följa iom att de är så effektiva med vaccinationerna

Om man tittar på worldometers redovisning kan man klicka på landet man vill se och där klicka på länk till källa
Citera
2021-01-07, 22:03
Medlem
Såg artikeln på expressen om 20 åringen som blev svår sjuk och nedsövd. Hemskt verkar det vara att såpass unga kan drabbas och dödligheten under 60 år är minimala men ändå media lyckades hitta ett offer för att sprida ännu mer rädsla bland folk för att sälja
Citera
2021-01-07, 22:05
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Man blir immun i minst sex månader, av genomliden infektion.
Även om viruset muterat?

Tidningen MåBra:
"150 personer misstänks ha fått covid-19 igen
Kvinnan hade testat positivt för viruset i maj. I juni togs ett test som var negativt. Hon fick sedan symtom igen i augusti och testade positivt ännu en gång."

https://www.mabra.com/halsa/experter-darfor-kan-du-smittas-av-corona-flera-ganger/7077802
Citera
2021-01-07, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
I ett klassrum delar kanske 30 elever på samma luft.
På mitt jobb är vi sällan fler än 3 i samma lokal.

Så även om vi vuxna smittar dubbelt så ofta så blir det som om vi var 6 barn.
Om vi nu väljer att titta på den lokal där man delar luft länge.

Sedan har vi ju ätandet, alla som varit i en skolmatsal kan nog förstå problemet, även med enbart 50% smittorisk.

Och barn saknar intellektuell kapacitet att skydda sig mot smitta. Vi vet att varje smittkedja är lika viktig att den bryts eftersom vi hanterar en multiplikativ risk. Även om lille Kalle inte smittar särskilt bra varje gång han har en kontakt på <- 2m har han väldigt många kontakter och interaktioner varje dag.
Senast redigerad av Svartheden 2021-01-07 kl. 22:18.
Citera
2021-01-07, 22:13
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Högstadiebarn utgör bara 3 procent av Sveriges befolkning.

Om man låste in alla högstadiebarn i källaren och kastade bort nyckeln så skulle smittspridningen alltså gå ner med typ 3 procent.

Att be alla högstadiebarn vara hemma kl 8-15 på vardagar påverkar med andra ord smittspridningen väsentligt mindre än dessa 3 procent. Åtgärden kommer inte synas alls, på varken IVA, sjukhusbeläggning eller smittspridning i andra åldersgrupper.

En minskning på 1 - 3 procent skulle vara värdefullt i detta läge. Vad är alternativet? Att allt fortsätter som tidigare?

Citat:
Ursprungligen postat av aw
Att det sen finns forskare som tror att det är effektivt att stänga högstadiet några veckor, är kanske för att matematik inte ingår i läkarutbildningen.

Stäng mellanstadiet också, så får man ytterligare en minskning. Dom flesta mellanstadie-elever bör klara sig utan tillsyn på dagarna. Elever med speciella behov kan fortsätta att erbjudas tillsyn på dagarna.

Med högstadiet och mellanstadiet stängt, så kan alla resurser satsas på dom yngsta eleverna, som inte kan lämnas utan tillsyn under dagarna. På så sätt kan lågstadie-eleverna få undervisning i små grupper, för att på så sätt minska risken för smittspridning även där.
Citera
2021-01-07, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Det har inte funnits något som helst intresse från ansvariga myndigheter och regering att fullt ut betrakta detta som den kris det är. Dessutom, som någon slags dagisbarn som önskar sig saker av tomten, trodde de ju allt var över i juni och det var dags att packa ihop det ynkliga lilla krisorganiserande man hade åstadkommit. Så istället för att jobba som små myror med att klara hösten/vintern tog man helt enkelt semester och hoppades på försynen. Rationellt styre vi har i landet?

Ja man hoppades på ett mirakel från Gud som Moses i Egypten. Det kom aldrig.
Citera
2021-01-07, 22:17
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Det är felet med er sosssetroll. Ni hänger upp er på dödstalen.

Att den normala vården stått nästan still i snart ett år, nämner ni aldrig.
Långtidssjuka tar ni heller aldrig upp.

Så länge vi har döda som ett svårt influensaår, så är allt frid och fröjd. Sossetroll!

Sossetroll? Ha, ha ,ha, du är ju för rolig! Men du har rätt, den normala vården har glömts bort, allt som inte är Covid behandlas i princip inte och många är vettskrämda för att gå till läkaren pga skräcken för ett relativt ofarligt virus. Det kanske redan har börjat visa sig i dödstalen?
Citera
2021-01-07, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Även höginkomsttagare har barn och arbetslösa/ framförallt pensionärer lever ofta ensamma.
Jag ser inte det vara speciellt intressant att försöka se att inkomstnivån har något speciellt stor inverkan på smittspridningen.

Handlar mer som jag ser det om hur du väljer att skydda dig eller inte, men däremot drabbas vissa hårt ekonomiskt av smittspridningen och dess restriktioner.

Ok. Är det så enkelt, så skulle jag kanske då välja att inte gå till jobbet imorgon? Jag har ingen bil, så är tvungen att åka buss. Kan inte heller isolera mig, för jag jobbar med människor. Jag har inte heller råd att ta tjänstledigt, för jag måste betala mina räkningar. Men du tycker att det är bara att välja? Stanna hemma och strunta i räkningarna (och bli bostadslös pga. utebliven hyra)? Du lever inte i verkligheten!

P.s. Jag har inte sagt någonting alls om barn, varken hög- eller låginkomsttagarnas. Men när du nu nämnde det, så har höginkomsttagarnas barn oftare eget rum, där de kan isolera sig. Jag menar alltså större barn och ungdomar.

Pensionärer tänkte jag inte på, utan yngre. Pensionärerna tror jag har ungefär samma möjligheter att undvika smitta.

Varför skulle arbetslösa oftare bo ensamma än andra? Jag skulle nästan tro tvärtom. Är man ensamstående arbetslös, så är man tvungen att försöka skaffa ett jobb för att försörja sig, men har man en partner så kan man dela på utgifterna.
Citera
2021-01-07, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Ja helt värdelöst. Inte ens lönt att ta det. Ska man ta spruta 2 gånger per år resten av livet
Det är alltså minst sex månader, av lätt insedda skäl.

Vid SARS-CoV fanns immunceller kvar efter sjutton år.
Citera
2021-01-07, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
De ifrågasätter ju om vaccinena kommer att funka över huvudtaget!?
Frågan är om något av dem fortfarande fungerar!?

expert reaction to the South African variant
https://www.sciencemediacentre.org/expert-reaction-to-the-south-african-variant/

“Even if the South African variant becomes more widespread and dominant, the mRNA (Pfizer-BioNTech and Moderna) and adenovirus-vectored (Oxford-Astrazeneca and Russian Sputnik V) vaccines can be modified to be more close-fitting and effective against this variant in a few months."

Tiden att ändra, tiden att tillverka, tiden att distribuera.

Utöver det, även om det gav begränsat skydd: (FB) Coronatillfrisknade löper ökad risk för ännu svårare symtom vid återinfektion

Man har ej kunnat påvisa immunitet på varken människa el. något djur.
Varför pratar vi immunitet när det ej verkar finnas?!

Frågan vid detta laget, är väll om vi inte bör ta till kända profylax i stället, som Ivermectin och Quercetin, som verkar vara över 80% effektiva.

Detta är mer som luftburen hiv, inte en vanlig influensa, och sättet att attakera det
måste därvid ändras.
Jag talar om immunitet efter genomliden infektion. Den har påvisats efter sex månader, enligt en ny brittisk studie.
Citera
2021-01-07, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Även om viruset muterat?

Tidningen MåBra:
"150 personer misstänks ha fått covid-19 igen
Kvinnan hade testat positivt för viruset i maj. I juni togs ett test som var negativt. Hon fick sedan symtom igen i augusti och testade positivt ännu en gång."

https://www.mabra.com/halsa/experter-darfor-kan-du-smittas-av-corona-flera-ganger/7077802
Ja men i den brittiska studien hade inga patienter återsmittats efter sex månader.

150 patienter av en miljon är dessutom ganska få . . .
Citera
2021-01-07, 22:30
Medlem
dajevlars avatar
Hmm - har någon ifrågasatt testningen förut? Finns det risk att det inte är 100%-igt?

Har bekanta vars nära familjemedlemmar testats positivt. En- och/eller ett par veckor senare har de själva fått symtom varvid de testar sig..... och blir negativa.!!!.. trots att de snörvlar, har halsont, är trötta, hostar, och alltså levt riktigt nära positiva personer....

Hur kan det bli så?

Är det mycket vi inte vet än?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in