Citat:
Ursprungligen postat av
Vasteras
Även höginkomsttagare har barn och arbetslösa/ framförallt pensionärer lever ofta ensamma.
Jag ser inte det vara speciellt intressant att försöka se att inkomstnivån har något speciellt stor inverkan på smittspridningen.
Handlar mer som jag ser det om hur du väljer att skydda dig eller inte, men däremot drabbas vissa hårt ekonomiskt av smittspridningen och dess restriktioner.
Ok. Är det så enkelt, så skulle jag kanske då välja att inte gå till jobbet imorgon? Jag har ingen bil, så är tvungen att åka buss. Kan inte heller isolera mig, för jag jobbar med människor. Jag har inte heller råd att ta tjänstledigt, för jag måste betala mina räkningar. Men du tycker att det är bara att välja? Stanna hemma och strunta i räkningarna (och bli bostadslös pga. utebliven hyra)? Du lever inte i verkligheten!
P.s. Jag har inte sagt någonting alls om barn, varken hög- eller låginkomsttagarnas. Men när du nu nämnde det, så har höginkomsttagarnas barn oftare eget rum, där de kan isolera sig. Jag menar alltså större barn och ungdomar.
Pensionärer tänkte jag inte på, utan yngre. Pensionärerna tror jag har ungefär samma möjligheter att undvika smitta.
Varför skulle arbetslösa oftare bo ensamma än andra? Jag skulle nästan tro tvärtom. Är man ensamstående arbetslös, så är man tvungen att försöka skaffa ett jobb för att försörja sig, men har man en partner så kan man dela på utgifterna.