2021-01-07, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Danmark borde ha fått ungefär 50 000 doser innan nyår och knappt 50 000 doser denna vecka. Om man har vaccinerat 82000 som man påstår så kan man inte vaccinera fler under de kommande veckorna.

Eftersom kommande veckors doser behövs för att ge andra sprutan. Ifall danskarnas vaccinerade antal bara fortsätter att öka så ljuger dom eller så har dom myglat åt sig mer än vad dom borde få från EU.

Ja vi har fået 93600 doser og nogen sendes videre til Grønland/Færøerne. De sidste doser bliver nok brugt i dag, eller i morgen. Region Nordjylland har præsteret at udnytte deres doser 105%.

Vi vil vente op til 6 uger med andet stik, Så de næste 3-4 ugers leveringer kan også bruges til første stik. Det vil betyde at over 200000 af de mest sårbare og hospitalansatte er dækket 91% indenfor 5-6 uger.

Moderna begynder at levere fra næste uge og de 2,6 millioner ekstra Pfizer doser vi har købt, kommer (efter planen) til marts.
Citera
2021-01-07, 17:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Men det är ju det som är hela poängen med FHM och liknade instanser . De skall ta hänsyn till helheten för hälsan i samhället. I denna fråga är ju det ju koncensus mellan FHM , Frodeland och ecdc. Du får ursäkta men tror du själv att du har högre kompetens än dessa tre instanser att tolka studier som berör det ämnet ?

Högre kompetens vet jag inte. Är rätt blygsam av mig.
Du kan ju också ställa frågan om svenska och norska myndigheter har högre kompetens än israeliska, amerikanska, brittiska och franska myndigheter som uppenbarligen gör helt andra bedömningar om vad som är effektivt och inte.

Jag litar mer på de andra i det här sammanhanget. Tycker mer fakta talar för det.
Citera
2021-01-07, 17:17
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nope. Mitt resonemang är korrekt.

Ni utgår ifrån att högstadieelever skulle vara överrepresenterade andra grupper (16-99 år) i smittspridningen.

Det är tvärtemot vad forskningen säger.
Män som har sex med andra män bör ej vara blodgivare Håller du med om det påståendet, och förstår du liknelsen i det här fallet?

Kan det vara så att högstadieelever oftare är asymptomatiska eller endast har väldigt milda symptom, och därmed aldrig får diagnosen att de är smittade med SARS-CoV-2.

Jag får en känsla av att det du påstår är "den största delen av smittan sker inom hemmet. det vet vi. vi vet inte hur smittan kommer in i hemmet, men det spelar ingen roll, för när smittan väl är där så sker den mesta smittan inom hemmet."

Jag tror du måste tänka i mer än ett led, när du tänker på smittspridningen.
Citera
2021-01-07, 17:19
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg

Vi vil vente op til 6 uger med andet stik, Så de næste 3-4 ugers leveringer kan også bruges til første stik.
Enligt pfizer så borde andra dosen tas mellan 21-28 dagar efter den första för full effekt.
Citera
2021-01-07, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Ja, och enligt Frodeland smittar barn hälften så mycket som vuxna. Vilket är jävligt illa ändå.

Vet du hur många elever vi har i Sverige? Även om dessa som sagt smittar hälften så mycket som vuxna, så blir det enorm smittspridning.

I ett klassrum delar kanske 30 elever på samma luft.
På mitt jobb är vi sällan fler än 3 i samma lokal.

Så även om vi vuxna smittar dubbelt så ofta så blir det som om vi var 6 barn.
Om vi nu väljer att titta på den lokal där man delar luft länge.

Sedan har vi ju ätandet, alla som varit i en skolmatsal kan nog förstå problemet, även med enbart 50% smittorisk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Statsministerns tal till nationens (23 november) effekt på dödsfall per dag har tyvärr helt uteblivet. Kurvan fortsätter upp och upp och upp... de närmaste veckorna ger facit efter jul och nyår...
Inte ens svensk polis visar hänsyn när dom kontrollerar körkort och vinterdäck. Hur ser smittotalet och dödsfallen ut inom svensk polis?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
I princip alla åtgärder kan var för sig avfärdas med att de är marginella. Gäller även i andra säkerhetssammanhang. Men det som räknas är summan av åtgärderna.
Ja och nej. Hemarbete är en mycket bred åtgärd, likaså tvåmetersregeln, och eventuella munskydd, och 70+ isolering är ganska brett men mycket träffsäkert.

Högstadiebarn är 3 procent av befolkningen som smittar riskgrupper i andra-tredje led, där skolan utgör en tredjedel av deras vakna tid. Det finns inte ens en matematisk möjlighet att distansundervisning för högstadiet skulle märkas på prevalensen hos 75-åringar.
Citera
2021-01-07, 17:22
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Högre kompetens vet jag inte. Är rätt blygsam av mig.
Du kan ju också ställa frågan om svenska och norska myndigheter har högre kompetens än israeliska, amerikanska, brittiska och franska myndigheter som uppenbarligen gör helt andra bedömningar om vad som är effektivt och inte.

Jag litar mer på de andra i det här sammanhanget. Tycker mer fakta talar för det.

Jag har inte fått några uttalanden att förhålla mig till varför eller hur de länder du lyfter agerar. Men tänker man bara smitta skall man naturligtvis stänga exakt allt. Men hur olika länder agerar är troligast beroende vad man i samhällshälsa lagt i andra vågskålen.
Citera
2021-01-07, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag antar att det var en allmänt ställd fråga och inte direkt till mig? För jag har ingen aning, är ingen smittspårare och har inte heller hamnat i någon smittspårningssituation.

Det kan vara värt att tänka lite kritiskt där med tanke på att det är Tegnell det handlar om. Att han säger att det smittspåras kan ju betyda lite vad som helst troligen. Det känns inte särskilt tryggt i vart fall. Så även om originalpostaren tog i så bör man vara oerhört skeptisk till vad för smittspårning vi har i Sverige med tanke på att den aldrig verkar leda till något.

Har det ens hänt att FHM/smittskyddsläkare stängt ner en verksamhet för de hittat en stor lokal covid-smitthärd?
Citera
2021-01-07, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
...
Jag tror du måste tänka i mer än ett led, när du tänker på smittspridningen.

+1
Mycket viktigt att förstå. Och därmed också hur falsk och förrädisk idén om att enbart vissa företeelser "driver smittan" är.
Citera
2021-01-07, 17:27
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Det kan vara värt att tänka lite kritiskt där med tanke på att det är Tegnell det handlar om. Att han säger att det smittspåras kan ju betyda lite vad som helst troligen. Det känns inte särskilt tryggt i vart fall. Så även om originalpostaren tog i så bör man vara oerhört skeptisk till vad för smittspårning vi har i Sverige med tanke på att den aldrig verkar leda till något.

Har det ens hänt att FHM/smittskyddsläkare stängt ner en verksamhet för de hittat en stor lokal covid-smitthärd?

Well, det finns ju en del exempel på skolor som en tid stängt (distansundervisning) som ett resultat av smittspårning.
Citera
2021-01-07, 17:28
Medlem
Madagascars avatar
Enligt platz är 7-dagars-genomsnitt av nya fall i Skåne nu 1410

Det motsvarar 750 nya fall på 7 dagar och 100 000 invånare.

Som jämförelse:
UK som stängt ner hela landet inklusive skolor ligger på 581 nya fall på 7 dagar och 100 000 invånare.

I Tyskland har man hårdast åtgärder i alla områden som ligger över 200 nya fall på 7 dagar och 100 000 invånare ("hotspots").

Tyskland ligger i genomsnitt på 122 nya fall på 7 dagar och 100 000 invånare.
(Sverige ligger i genomsnitt på 420)

https://coronavirus.data.gov.uk/details/cases
https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/Neuartiges_Coronavirus/Fallzahlen.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in