2021-01-07, 20:52
Medlem
Raktinyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Vad är det som är så svårt och förstå?

Att trumpen uppmana dom att bege sig till Capitol Buildning och efter stått och skrikigt om valfusk och att det inte ska accepteras?

Så du får nog precisera dig i vad som är så svårt och förstå med denna galet enkla.

Vi ser skillnad på Demokratiska och bananrepublikanernas demonstrationer som innebar en massa döda.

Det är nu du kommer prata om annat igen, för slippa inse fakta vem som hetsade, och vart trumpen pekade och på Capital Building.
The end!

Jag argumenterade för att Trump inte uppmanat folk till att attackera kongressen som någon tjomme påstod. Har du grova lässvårigheter?
Citera
2021-01-07, 20:53
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zamenis
Det vore otroligt korkat att avsätta Trump mha 25:e tillägget i konsitutionen, det skulle enbart öka polariseringen/risken för regelrätt inbördeskrig.
Nej, USA behöver enas igen och det är ganska tydligt att det brunnit i huvudet på Trump. Det har slagit över och han har blivit totalt spritt språngande galen det senaste halvåret. Även hans mest förtrogna överger honom. Valet är förlorat för republikanerna och det finns inget annat att göra än att slicka såren och komma tillbaka om fyra år igen. Och Trump kommer att bli ett sorgligt kapitel i partiets historia. Det är unikt att en president inte blir återvald och risken är ändå otroligt liten att Trump skulle få förtroendet igen 2024. Jag tror det finns ett ganska stort stöd för att avsätta galningen innan hans period som president är över. Men kanske väljer man ändå att vänta tills Biden tar över ändå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rugg
Betänk all terror och all kriminalitet Obama gjorde sig skyldig till under hans åtta år långa regim, inte en enda republikan höjde rösten för att avsätta eller åtala honom. Demokraterna fabricerar däremot anklagelser och skriker helt ostraffat om att fysiskt angripa Trump. Detta kan inte bli annat än inbördeskrig, om det inte redan är det.

Ja det är verkligen helt sjukt. Obama som krigade hej vilt i Mellanöstern och fick fredspriset. Trump tog hem Trupperna och sparkas ut som en värdelös galning. Har man hela MSM emot sig och det finansiella etablissemanget så är det inte lätt att vara president.

Vi kommer framöver se en ännu värre censur på nätet, ännu mer sammansmältning av politiken med storfinansen, ännu mer likriktning på nätet. Endast en version av verkligheten, en åsikt skall få spridas i medierna. USA kan i värsta fall bli som Sverige.
Citera
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinsessbakelse
Ända sedan Donald Trump stod som segrare i presidentvalet 2016 har jag trott att USA:s institutioner, såväl det formella som de informella, den djupa tron på folkstyret och rättsstaten, republiken, kommer att skydda landet från Trumpismens värsta tokigheter.

I viss mån har så också skett. Men, och det är inget litet men, om någon för fem år sedan hade sagt till mig att i början av 2021 kommer en beväpnad mobb att storma kongressen för att stoppa räkningen av elektorsrösterna och därmed maktskiftet, ja då hade jag sagt att hen överdriver, att hen borde sansa sig och läsa mindre av texterna på Aftonbladet Kultur. Att det finns en djupt rotad civilitet i det amerikanska samhället som vi européer inte ser eller förstår. Jag hade uppmanat folk att läsa Tocqueville.

Uppenbarligen har det skett något i USA som jag har missat. Styrkan i trumpismen kunde initialt bortförklaras med en rad olika faktorer, och att den skulle förvandla GOP till oigenkännlighet är en sak. Men att det går att piska upp stämningar som får USA att likna ett land i Centralamerika, det hade jag inte kunnat tänka mig, ens i mina vildaste fantasier.

Klart är att USA är ett sjukt land som måste läkas. Det vilar nu ett tungt ansvar på den amerikanska högern att återigen skapa ett politiskt alternativ som är demokratiskt anständigt.

Vi får hoppas att det vi såg igår var peaken för Västerlandets nationalpopulism. Att fler tar sitt förnuft till fånga och ser vad dessa tendenser kan leda till. Att det inte längre handlar om att reagera mot överdriven pk-vänster, utan att det handlar om anständighet, demokrati och respekt för överenskomna spelregler. Om vår civilisation.

Detta var nog det mest kloka och sansade någon skrivit i den här tråden hittills och jag är rätt säker på att ingen ny kommentar övertrumfar detta.
Att det som hände kunde hända är smått obegripligt ja, men samtidigt så är det (uppenbarligen) inte svårt att förleda de okunniga in i fördärv. Vi kan nog med ganska stor säkerhet påstå att de som stormade kongressen inte är de universitetsutbildade i landet och kan man inte vinna med huvudet så får man göra det med kroppen.
Man brukar säga att när inte huvudet är med så får kroppen lida och ja, det har vi sett ett exempel på igår.
Rip de avlidna ✌️
Citera
2021-01-07, 20:54
Medlem
En timmes malande om det på SVT, ingen sympati från dem om kvinnan som blev avrättad, visst media fördömde inte Obamas regim heller när de bombade sjukhus i Afghanistan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Det är precis det här som är det intressanta. Varenda vänsterbliven har hamnat i tjackkoma och gapar ut varenda märklig känsla de burit på. Terrorism, statskupp, mordplaner och planer på att spränga byggnader.

Hade det handlat om en stor, beväpnad mobb, som på ett strukturellt sätt bröt sig in och tog kontroll över byggnaden hade t.om. jag hävdat att de bör dömas som terrorister.

Nu var det mest lajvande alt-rightare som först samlades för att visa missnöje och sedan spårade det ur i en liten anstormning som lika väl kunde ha hänt i Trollhättan i helgen.
Jag håller med i vartenda ord!
Säga vad man vill om magasekten men de är fan inte kapabla till något kuppförsök...

Alldeles för oorganiserade och splittrade, möjligt att några kände att "nu jävlar tar vi över" men att alla skulle ha något gemensamt uttalat mål är ju bara rent trams, isåfall skulle de varit mycket mer beväpnade och belägrat sig bättre...
Citera
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vermoden
Med det sagt är uppseendeväckande att de inte sköt varningsskott innan de sköt verkanseld.

När det gäller en lynchmobb som passerat flera skylskydd på sin väg in för att avrätta ledamöter som man anser förrått ens foliehattsideal, så är tiden för 'varningsskott' förbi med råge.
Citera
2021-01-07, 20:55
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Många politiska bedömare och kommentatorer anser att det är president Donald Trumps tal framför Vita Huset igår som var själva upprinnelsen till händelserna runt- och inne i kongressen. Vid talet eldade Trump upp sina anhängare med anklagelser om valfusk, och avslutade talet med att uppmana folkmassan att marschera upp mot kongressen.

Och även den nu konfirmerade president-valde Joe Biden gör den kopplingen:
Joe Biden said today that President Trump incited "a mob to attack the Capitol."

He continued, saying Trump's intention was to "threaten elected representatives of the people of this nation, and even the vice president, to stop the Congress from ratifying the will of the American people and the just completed free and fair election."

Ja hur mycket man än stödjer Trump. Så japp han sade så och har man nära 80 miljoner som röstar på en så kommer en del ta en av orden och göra just det. Marschera upp mot kongressen. Vilket alltså ledde till minst 4 döda.
Citera
2021-01-07, 20:56
Medlem
norces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Ja men därför måste man väl gjort något fel och du hänvisar till regelverket eller lagen. Det intressanta här är väl lag eller regelbrottet?
Som jag sa, de som tar beslutet behöver vara överens om att han inte klarar av att leda. Man måste absolut inte peka på något specifikt fel presidenten har gjort. Det är en vanlig impeachment som Trump redan genomgått. Detta handlar snarare om mental och fysisk hälsa. Att vara "fit" to rule.
Senast redigerad av norce 2021-01-07 kl. 20:58.
Citera
2021-01-07, 20:57
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Ska man vinna över Dem så måste man nog göra som Hitler, och lite till! Fast kanske enklare idag att successivt över längre tid, som Islam gör mot väst nu, infiltrera och söndra inifrån, sätta dom alla mot varandra.

Eller så buntar man ihop sig själva under en pandemi och skriker ihop under några timmar. Vips två veckor senare är många döda på naturlig väg.
Citera
2021-01-07, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dryopteris
Här talar vi om USAs president som har alla kanaler till sitt förfogande, men som envisas med att twittra ut uppviglingar och konspirationer.
Därav avstängningen. Han har väl inte lyckats läsa användarvillkoren än, stackarn. Du vet det ju själv, eller så vill du bara spela dum.

Fel, det är bara vänstern som uppviglar och sprider konspirationsteorier, och twitter faciliterar denna verksamhet. Twitter ägnar sig åt politisk censur av högern, något du verkar roas av. Det säger något om din och twitters inställning till demokrati och yttrandefrihet.
Citera
2021-01-07, 20:58
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Jag håller med i vartenda ord!
Säga vad man vill om magasekten men de är fan inte kapabla till något kuppförsök...

Alldeles för oorganiserade och splittrade, möjligt att några kände att "nu jävlar tar vi över" men att alla skulle ha något gemensamt uttalat mål är ju bara rent trams, isåfall skulle de varit mycket mer beväpnade och belägrat sig bättre...

Trots det är det narrativet som vevas i varenda vänsterliberal media. Trots att alla normalt funtade fattar att det är degenererat. Samma personer som tidigare kallade dessa lajvare för obildade, hillbillies med ölmage försöker nu spinna narrativet så att t.om. Hin Håle och Kim Jong ska gå på bluffen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in