2021-01-07, 13:30
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det där skulle jag vilja komplettera. Trump har varit mer protektionistisk än dom flesta. Det finns några observationer runt samt fördelar och nackdelar med detta.
– USA har liksom EU förlorat mycket produktion efter att inte kunnat konkurrera med t.ex. Kina.
– En nackdel med protektionism är att den kan fördyra betydligt när importerat är betydligt billigare.
– En annan nackdel med protektionism är att den motverkar inhemsk effektivitets- och produktivitetsökning.
– Många produkter, som elektronik (smartphones, datorer, TV, m.m.) skulle vara betydligt dyrare om dom tillverkades i USA.
– Protektionism slår oftast tillbaka och försvårar export.

Sammanfattningsvis menar jag att brister i inhemsk kostnadseffektivitet inte på sikt kan ersättas med protektionism. Om man ändå gör det så leder det till sänkt levnadsstandard.

Samtidigt är USA ett stort land med en inhemsk marknad med ca 340 miljoner konsumenter. Klimatet tillåter odling av det mesta, året runt. Landet har goda förutsättningar för att i hög grad vara självförsörjande.

Jag såg att flera grupper av företagare både i stora och i mindre företag krävt Trumps avgång. Det är ju inte så självklart med tanke på att Trump ibland utpekats som storindustrins man. Men, där ser jag några olika kategorier.
– High tech, som Trump inte förstår och är, minst i viss utsträckning, fientligt inställd till.
– Olja och kol, som är oerhört centrala för USA (främst olja), har han stimulerat produktion av.
– Flygindustrin (Boeing) har han stöttat, men dom har orsakat sig själva stora problem + COVID.
– Big Pharma, har varit en räddning när det behövs COVID-19-vaccin.
– Förnybar energi, som han försökt avvisa. Till förmån för olja och kol?
– Bilindustrin som dels har problem med att ställa om till el och dels har problem att producera lönsamt i USA. Hybrid har i hög grad importerats.

Många företag är antingen beroende av import, beroende av tillverkning i låglöneland eller båda. I båda dessa sammanhang har Trump utgjort ett hinder.

Kanske har Trump missat betydelsen av att ha vänner och bundsförvanter?

Kanske har han också missat att det är en nackdel att starta krig som man inte kan vinna?

Att försöka förändra valresultatet är väl ett exempel på ett krig där han startade som förlorare och genom kriget blev en mycket större förlorare. Vi får se hur mycket han har tagit med sig GOP i fallet.

Kina har ett bestämt syfte med att bygga upp sin teknologiska kapacitet. Utan tvekan har de för avsikt att bli den dominerande supermakten ekonomiskt, teknologiskt och militärt.

Kina anklagas att manipulera sin valuta som gör deras produkter billiga att exportera.

Om USA för sig av med stora delar av sin produktion, förlorar tekniskt kunnande inom flera industriområden blir det såklart Kina som blir herren på täppan.

Visst är det skönt som konsument att kunna köpa billiga produkter som tillverkats i låglöneländer, men på sikt är det inte bra. Länder som förlorar stora delar av sin industriproduktion menar jag blir mer sårbara som nationer.

USA är i stort sett självförsörjande på livsmedel? De exporterar väl också livsmedel? Ett problem för USA:s livsmedelsproduktion som börjar bli allt mer problematiskt är bristen på vatten i många stater, dels brist på nederbörd och sinande grundvattennivåer. Hur detta påverkar produktionen på sikt återstår att se, men fortsätter det mot ett allt torrare klimat så får man nog räkna med att det blir lägre avkastning i produktionen Och ska verkligen USA gå från hightech land till att bli en livsmedelsproducent som ett U-land tycker du?

Har Trump startat krig? Han är väl den president tillsammans med Carter som inte har startat något krig under sin ämbetsperiod. Att kalla manifestationen igår för krig är väl att ta i lite väl mycket. Vad kallar du det då som hände i bla Seattle i somras för då?

Vill inte Trump ha vänner? Han vill väl bara att vännerna ska betala sina egna räkningar.

Låt inte ditt hat mot Trump förmörka ditt sinne, så dålig president som vissa tycker han var stämmer inte. Visst har han gjort fel och haft sina brister, avskedat ministrar och rådgivare på löpande band etc. men han har gjort bra saker också.
Citera
2021-01-07, 13:47
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Du får skilja mellan vad som är bra för USA och vad som tillfälligt är bra för vissa företag. Det blir billigare för tex Ford att förlägga produktionen i México, mer pengar till aktieägarna, men dåligt för USA, mindre produktionskapacitet, mindre skatteintäkter, bevarande av teknologiskt kunnande.

Hur tror du USA kunde vinna WWII? Hade USA kunnat vinna om de saknat fabriker att tillverka stål, fordon, vapen etc?

Kineserna, som är ett intelligent folk, förstår vikten av att ha produktionskapacitet inom sitt land.

Ja du, det där är en Komplicerad diskussion som det säkert går att skapa en helt egen tråd om...

Själv är jag en Expat utomlands där det är billigare att anställa än i Sverige där man (helst) ska gå på Bidrag...
Citera
2021-01-07, 13:50
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Fast Trump är bara en Komponent till oredan och är snart väck från den Politiska Scenen.
Det kommer inte att uppstå något inbördeskrig eftersom Pence är övergångs-President nu.

Hade Trump både förstått som respekterat BLM-rörelsen och Corona-viruset så hade inte den här situationen urartat.

Till sist vill inte ens Sverigedemokrater bygga några höga Murar, utan vad de vill är att krympa Invandringen.

Jag tror inte han kommer att sluta uppvigla, eller gå med på att inte ha någon politisk makt. Håller helt med om att han borde ha förstått och respekterat BLM-rörelsen men att han inte gör det är ingen slump, han har mer eller mindre stöttat Ku Klux Klan. Därför eldar han under rasism vilket leder till ökade protester. Han kommer fortsätta med det, känner jag mig tyvärr övertygad om.
Hoppas det du säger om sd stämmer, känner mig inte så övertygad om det. Fortfarande rätt många rasister i det partiet, även fast de gör allt för att sparka ut dem.
Citera
2021-01-07, 13:54
Medlem
Worldwatchers avatar
Trumps eftermäle är ju faktiskt inte färdigskrivet än. Men för att summera det vi har hittills så är han mannen som avslöjade hur djupt korrumperat USA är. Det massiva valfusket i presidentvalet 2020 blev det tydligaste beviset. Som statsbildning är USA bortom räddning nu. Mindre än hälften av befolkningen tror att Biden vann. Återstår bara att se hur ”end game” gestaltar sig.
Citera
2021-01-07, 13:55
Bannlyst
Som en skrikande jättebäbis, en loooooooser!
Citera
2021-01-07, 15:10
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Har Trump startat krig? Han är väl den president tillsammans med Carter som inte har startat något krig under sin ämbetsperiod. Att kalla manifestationen igår för krig är väl att ta i lite väl mycket. Vad kallar du det då som hände i bla Seattle i somras för då?

Vill inte Trump ha vänner? Han vill väl bara att vännerna ska betala sina egna räkningar.

Låt inte ditt hat mot Trump förmörka ditt sinne, så dålig president som vissa tycker han var stämmer inte. Visst har han gjort fel och haft sina brister, avskedat ministrar och rådgivare på löpande band etc. men han har gjort bra saker också.

Trump började att agera idiotiskt och eskalerade till att agera som en jubelidiot
Jag använde ordet "krig" när jag borde använt "strider". Det borde ha framgått när jag bl.a. skrev om hans agerande när han:
1. Före valet deklarerade att han skulle acceptera resultatet bara om han vann.
2. Efter valet deklarerade att han inte accepterade resultatet.
3. Påstod att han förlorat som ett resultat av fusk.
4. Det konstaterades snart att det inte förekommit fusk som påverkat valresultatet.
5. Eftersom det inte förekommit fusk av betydelse gick det heller inte att bevisa fusk.

För alla med minst ett uns av verklighetsförankring tar det slut där. Men Trump saknar verklighetsförankring. Han skapar en totalt grundlös konspirationsteori om att han, genom fusk, bestulits på valet.

Redan här, dvs. en bit in i november, framstår Trump som en idiot.

Tiden går. Absolut inga bevis för fusk som kan ha påverkat valresultatet har påträffats. Omräkningar, t.ex. tre omräkningar i Georgia, ger samma resultat.

Trump framhärdar att han förlorat genom fusk och framstår som en större idiot än tidigare.

Sedan försöker han utöva påtryckningar på Raffensperger. Han hotar öppet Raffensperger med fängelse om denne inte genom fusk, skapar ett valresultat där Trump vinner. I ett en timme långt telefonsamtal växlar han mellan hot och löften för att få Raffensperger att "skaffa fram" röster så att Trump vinner Georgia. Raffensperger vägrar och hänvisar till att det tre gånger framräknade resultatet är korrekt och att Trumps anklagelser om felaktigheter och fusk noga undersökts och visat sig sakna grund.

Trump hotar diverse partikamrater, inklusive vicepresidenten, för att dom ska begå brott mot grundlagen genom att förhindra att det tydliga valresultatet, att Biden vann, fastställs.

Trump framstår efter detta som en ännu större idiot än tidigare.

Trump håller tal till sina anhängare, som rest till Washington för att förhindra demokratin att ha sin gång. Han uppmanar dessa att "inta" Capitol Hill för att förhindra att valresultatet bekräftas i kongressen.

Trumps anhängare följer Trumps uppmaning och tränger in i kongressbyggnaden. Belägringen pågår i ungefär 4 timmar och 4 personer skadas och avlider.

Trump går ut och hyllar sina anhängare, som trängt in i kongressbyggnaden, bl.a. genom att säga "We love you; you're very special."

Trump framstår efter detta som en ännu större idiot än tidigare. Han framstår nu dessutom som en uppviglare och anstiftare till brott mot grundlagen och för försök att med en kupp förhindra demokratins gång.

Det som Trump gjort är rimligen brottsligt, men han kommer kanske, bl.a. genom sin immunitet, att klara sig undan åtal. I varje fall innan Biden tillträtt.

Trump är en genuin skitstövel
– Trump hotar människor i sin omgivning som inte har "tillräckligt brun näsa".
– Trump uttalar hot och förakt mot politiska motståndare.
– Trump uttalar hot och förakt mot journalister som inte beskriver honom som Guds gåva till mänskligheten.
– Trump har ingen känsla för hur politik ska bedrivas och hur relationer ska hanteras. Han säger till Danmark att han vill köpa Grönland. När Danmark säger nej ställer han in sin resa till Danmark.
– Likt en maffiaboss hotar han seriösa valarbetare som vägrar att förfalska valresultat till hans fördel.

Jag konstaterar detta. Han är en dålig människa, en usel politiker och en usel ledare. Han har åstadkommit en splittring i USA som saknar motstycke. Kanske är taktiken "att härska genom att söndra", men USA är ett inhomogent land med en inhomogen befolkning som behöver en ledare som samlar, inte splittrar.

Dom oförrätter han begått, dom skador som han orsakat under fyra år som president saknar motstycke. Jag beklagar detta. För USAs skull, för dess medborgares skull och för hela världens skull.

Genom att ljuga, manipulera, sprida konspirationsteorier och hat har han gjort världen sämre. Om det funnits politikerförakt tidigare så har det nu vuxit till en nivå som det aldrig kommit i närheten av tidigare. Inte bara i USA. Han har skadat bilden av USA i hela världen.

Trump vann valet 2016 genom valfusk
Kan man, eftersom Trump valdes, säga att USA har haft den ledare som dom förtjänar? Kanske, kanske inte. Dels finns det brister i USA som bidrar till att det finns stöd för en despot-typ som Trump. Dels hade troligen aldrig Trump blivit president om han inte fått en omfattande hjälp av ryska trollfabriker att synkront med honom själv och hans valorganisation sprida dom myter och konspirationsteorier som gjorde att han vann valet.

Låt det sjunka in. USA har i fyra år haft en president som fick hjälp av ryska trollfabriker som kontrollerades av rysk säkerhetstjänst med att vinna valet. När han inte blir omvald, så försöker han genom fusk ändra valresultatet till sin fördel.
Är det konstigt att att Bush säger att Trump agerar på ett sätt som får USA att framstå som en bananrepublik?
Jag hatar inte Trump. Jag är genuint positiv i överkant. Om jag inte vore så positiv i min syn på Trump så skulle jag nog agera för att han skulle avrättas med en giftinjektion.

Eller varför inte som journalisten Jamal Khashoggi? Som mördades av Saudiarabien. På initiativ av Mohammed bin Salman, enligt USAs underrättelsetjänst. Vilket förnekades av Trump eftersom han inte ville störa "den goda relation" som han upparbetat med mördaren MbS.

Citera
2021-01-07, 15:24
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Trump började att agera idiotiskt och eskalerade till att agera som en jubelidiot
Jag använde ordet "krig" när jag borde använt "strider". Det borde ha framgått när jag bl.a. skrev om hans agerande när han:
1. Före valet deklarerade att han skulle acceptera resultatet bara om han vann.
2. Efter valet deklarerade att han inte accepterade resultatet.
3. Påstod att han förlorat som ett resultat av fusk.
4. Det konstaterades snart att det inte förekommit fusk som påverkat valresultatet.
5. Eftersom det inte förekommit fusk av betydelse gick det heller inte att bevisa fusk.

För alla med minst ett uns av verklighetsförankring tar det slut där. Men Trump saknar verklighetsförankring. Han skapar en totalt grundlös konspirationsteori om att han, genom fusk, bestulits på valet.

Redan här, dvs. en bit in i november, framstår Trump som en idiot.

Tiden går. Absolut inga bevis för fusk som kan ha påverkat valresultatet har påträffats. Omräkningar, t.ex. tre omräkningar i Georgia, ger samma resultat.

Trump framhärdar att han förlorat genom fusk och framstår som en större idiot än tidigare.

Sedan försöker han utöva påtryckningar på Raffensperger. Han hotar öppet Raffensperger med fängelse om denne inte genom fusk, skapar ett valresultat där Trump vinner. I ett en timme långt telefonsamtal växlar han mellan hot och löften för att få Raffensperger att "skaffa fram" röster så att Trump vinner Georgia. Raffensperger vägrar och hänvisar till att det tre gånger framräknade resultatet är korrekt och att Trumps anklagelser om felaktigheter och fusk noga undersökts och visat sig sakna grund.

Trump hotar diverse partikamrater, inklusive vicepresidenten, för att dom ska begå brott mot grundlagen genom att förhindra att det tydliga valresultatet, att Biden vann, fastställs.

Trump framstår efter detta som en ännu större idiot än tidigare.

Trump håller tal till sina anhängare, som rest till Washington för att förhindra demokratin att ha sin gång. Han uppmanar dessa att "inta" Capitol Hill för att förhindra att valresultatet bekräftas i kongressen.

Trumps anhängare följer Trumps uppmaning och tränger in i kongressbyggnaden. Belägringen pågår i ungefär 4 timmar och 4 personer skadas och avlider.

Trump går ut och hyllar sina anhängare, som trängt in i kongressbyggnaden, bl.a. genom att säga "We love you; you're very special."

Trump framstår efter detta som en ännu större idiot än tidigare. Han framstår nu dessutom som en uppviglare och anstiftare till brott mot grundlagen och för försök att med en kupp förhindra demokratins gång.

Det som Trump gjort är rimligen brottsligt, men han kommer kanske, bl.a. genom sin immunitet, att klara sig undan åtal. I varje fall innan Biden tillträtt.

Trump är en genuin skitstövel
– Trump hotar människor i sin omgivning som inte har "tillräckligt brun näsa".
– Trump uttalar hot och förakt mot politiska motståndare.
– Trump uttalar hot och förakt mot journalister som inte beskriver honom som Guds gåva till mänskligheten.
– Trump har ingen känsla för hur politik ska bedrivas och hur relationer ska hanteras. Han säger till Danmark att han vill köpa Grönland. När Danmark säger nej ställer han in sin resa till Danmark.
– Likt en maffiaboss hotar han seriösa valarbetare som vägrar att förfalska valresultat till hans fördel.

Jag konstaterar detta. Han är en dålig människa, en usel politiker och en usel ledare. Han har åstadkommit en splittring i USA som saknar motstycke. Kanske är taktiken "att härska genom att söndra", men USA är ett inhomogent land med en inhomogen befolkning som behöver en ledare som samlar, inte splittrar.

Dom oförrätter han begått, dom skador som han orsakat under fyra år som president saknar motstycke. Jag beklagar detta. För USAs skull, för dess medborgares skull och för hela världens skull.

Genom att ljuga, manipulera, sprida konspirationsteorier och hat har han gjort världen sämre. Om det funnits politikerförakt tidigare så har det nu vuxit till en nivå som det aldrig kommit i närheten av tidigare. Inte bara i USA. Han har skadat bilden av USA i hela världen.

Trump vann valet 2016 genom valfusk
Kan man, eftersom Trump valdes, säga att USA har haft den ledare som dom förtjänar? Kanske, kanske inte. Dels finns det brister i USA som bidrar till att det finns stöd för en despot-typ som Trump. Dels hade troligen aldrig Trump blivit president om han inte fått en omfattande hjälp av ryska trollfabriker att synkront med honom själv och hans valorganisation sprida dom myter och konspirationsteorier som gjorde att han vann valet.

Låt det sjunka in. USA har i fyra år haft en president som fick hjälp av ryska trollfabriker som kontrollerades av rysk säkerhetstjänst med att vinna valet. När han inte blir omvald, så försöker han genom fusk ändra valresultatet till sin fördel.
Är det konstigt att att Bush säger att Trump agerar på ett sätt som får USA att framstå som en bananrepublik?
Jag hatar inte Trump. Jag är genuint positiv i överkant. Om jag inte vore så positiv i min syn på Trump så skulle jag nog agera för att han skulle avrättas med en giftinjektion.

Eller varför inte som journalisten Jamal Khashoggi? Som mördades av Saudiarabien. På initiativ av Mohammed bin Salman, enligt USAs underrättelsetjänst. Vilket förnekades av Trump eftersom han inte ville störa "den goda relation" som han upparbetat med mördaren MbS.

Att kalla detta för strider är också att ta i överkant. Det enda som har hänt att en ung obeväpnad Trumpsupporter kallblodigt har skjutits. Men detta vill du väl förstås ge Trump skulden för.

På vilket sätt fuskade Trump i valet 2016? Tvärtom har ju demokraterna gjort allt för att sabotera för honom med deras grundlösa påstående att Trump skulle ha varit någon slags FSB-agent.

Du verkar ha stort inflytande i USA som kan påverka ett dödsstraff för Trump Men hade du inte hellre sätt honom offentligt hängd istället för in injektion?

Trump har inte orsakat någon splittring i USA. Den fanns redan innan Trump och den kommer att finnas och förmodligen även öka efter Trump. Det Trump har gjort är att kanalisera deras röster för att bli president.

Att Trump tonar ned Khasoggi-fallet är inget konstigt. Saudiarabien är en viktig allierad till USA, både som exportör av olja och importör av amerikanska vapensystem, samt ett bålverk mot ökat iranskt inflytande i regionen. Din idol Barack Obama mördade amerikansk medborgare med hjälp av drönare, startade det enorma kaoset i det då Afrikas mest välmående land Libyen. Jag vill minnas att Göran Perssson under hans besök i Kina berömde stabiliteten i landet - ett land som avrättar dissidenter, förföljer etniska och religiösa minoriteter etc. Så detta är inget unikt för Trump att starta en diplomatiskt konflikt som berör ett annat lands interna konflikt.
Citera
2021-01-07, 18:24
Medlem
CyberIngmars avatar
Var inne på Twitter och såg detta. Han kunde inte ta Emmy förlust för The Apprentice särskilt väl utan skrek om fusk redan då.

https://time.com/4537809/donald-trump-emmy-awards-debate/

Han blir inte ihågkommen som en bra förlorare
Citera
2021-01-07, 18:53
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Var inne på Twitter och såg detta. Han kunde inte ta Emmy förlust för The Apprentice särskilt väl utan skrek om fusk redan då.

https://time.com/4537809/donald-trump-emmy-awards-debate/

Han blir inte ihågkommen som en bra förlorare

Uppenbarligen föreligger någon form av konspiration mot Presidenten. Till och med Hillary Clinton medger att han vid flera tillfällen på skumma grunder blivit fråntagen segern. Som President borde han ha sett till att få sina Emmy-priser. Men har var storsint och lät bli att ta tillbaka dem.
Citera
2021-01-07, 20:16
Medlem
puterealbas avatar
Trump kommer att bli ihågkommen som den sista stora ledaren för Väst innan natten sänkte sig över vår civilisation och satanisterna tog över. Den röda terror som nu är på väg kommer att bli tusen gånger värre än den vi såg i Ryssland under bolsjevikernas judiska massmordsritualer. Kommer ni ihåg AFA:s klistermärken där det stod "hugg en nasse och våldta deras barn". Det är precis det som kommer att hända, och kom ihåg att i deras ögon är till och med Ebba Busch Thor en nasse.
Citera
2021-01-07, 20:21
Medlem
puterealbas avatar
Citat:
Tidigare republikanske presidenten George W Bush om Trump
Han är inte nådig i sin kritik av Trump.

Han skriver att Trumps sätt att ifrågasätta valresultatet är som "i en bananrepublik".
George W. Bush slams pro-Trump 'insurrection' at US Capitol: "This is how election results are disputed in a banana republic'
«"This is how election results are disputed in a banana republic – not our democratic republic. I am appalled by the reckless behavior of some political leaders since the election and by the lack of respect shown today for our institutions, our traditions, and our law enforcement," said Bush, who has generally avoided the spotlight since leaving the White House.

Bush said that the "violent assault on the Capitol – and disruption of a Constitutionally-mandated meeting of Congress – was undertaken by people whose passions have been inflamed by falsehoods and false hopes."

The former Republican president warned that the siege could do "grave damage" to the country and its reputation.

"In the United States of America, it is the fundamental responsibility of every patriotic citizen to support the rule of law," Bush added. "To those who are disappointed in the results of the election: Our country is more important than the politics of the moment. Let the officials elected by the people fulfill their duties and represent our voices in peace and safety."»

https://www.businessinsider.com/george-w-bush-slams-pro-trump-insurrection-at-us-capitol-2021-1?r=US&IR=T

Vem i helvete bryr sig om den där äckliga jävla judemarionetten till horbock? Trump borde ha avrättat alla dessa satans råttor medan han hade makten.
Citera
2021-01-07, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
Trumps eftermäle är ju faktiskt inte färdigskrivet än. Men för att summera det vi har hittills så är han mannen som avslöjade hur djupt korrumperat USA är. Det massiva valfusket i presidentvalet 2020 blev det tydligaste beviset.
Inget massivt valfusk har bevisats, och det tyder absolut på att det inte har förekommit.

Citat:
Som statsbildning är USA bortom räddning nu.
Tja, jag tror inte att USA faller för att Trump inte tog sitt ansvar som president den 6:e januari.

Citat:
Mindre än hälften av befolkningen tror att Biden vann. Återstår bara att se hur ”end game” gestaltar sig.
Lögn, var vänlig att inse att majoriteten röstade demokratiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in