2021-01-07, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jo hela Bibeln är sann och enhetlig. Man bör dock inte läsa in sådant i texterna som författaren inte avsett, dvs man läser efter vad avsändaren adresserar, i kontexten.

Om jag skriver "pinochionäsa på dig!" så behöver du förstå språkbruket, inte endast den bokstavliga meningen.
Om jag skriver "Bibeln säger ju att 'Han kom till sitt eget'...", så behöver du kontexten för att förstå mitt argument. Vad argumenterade jag för?

Läser vi på det viset är frågan om Jesu "gudom" enkel att förstå.
Hur kan jag då inte veta vad du tror om den frågan utan mer information om hur just du tolkar bibeln?
Citera
2021-01-07, 17:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Icke fråga? Du och SlussenSTHLM har väl olika svar på den frågan? Slutsatsen man kan dra är att allt inte är sant som är skrivet där. Men ni båda väljer ut vad ni vill tro på, precis som jag.
Fast LadySweden kombinerar bibeln och koranen så det är inte rätt att jämföra oss båda. En kombination av kristendom och annan religion är inte kristendom.
Citera
2021-01-07, 17:55
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlussenSTHLM
Fast LadySweden kombinerar bibeln och koranen så det är inte rätt att jämföra oss båda. En kombination av kristendom och annan religion är inte kristendom.
Det stämmer inte att jag kombinerar dem på det viset. Hade inte Koranen bekräftat Bibeln i frågan hade jag avfärdat Koranen.
Citera
2021-01-07, 17:58
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Hur kan jag då inte veta vad du tror om den frågan utan mer information om hur just du tolkar bibeln?
Du har väl inte kommit dit hän.

När vi hör eller läser någonting tolkar vi efter förutfattade meningar, vilka är doktriner vi fått till oss. Dessa ligger oss i vägen för vår förståelse.
Citera
2021-01-07, 17:59
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
1. Det hebreiska ordet p-r-`-h är lånat från egyptiskan, men införlivat i hebreiskan redan på Mose tid. Moseböckernas författare Moses använder det på sin tid 1400-talet helt enkelt för att ordet på hans tid betydde "Egyptens kung" (jfr 2 Mos 1:8, 15), och det var naturligt för honom att använda det lånordet om ifrågavarande lands regent redan när han berättade om Josef som levde flera århundraden tidigare.
2. Jämför med Kanaans land är Gosen närmare Josef, mycket närmare, om man nu antar att Josef bodde kvar i Thebe i södern. Faraoner hade palats även i norra Egypten tidigare än 1200-talet.
---
Det var ett par stickprov på röran som Smeto serverar.
De självsäkra "innan någon ens kommit på" och "helt fel historiskt sett" skorrar falskt.

Jo, du påstår det, helt utan någon som helst grund att stå på.

För det första är det hebreiska ordet en fonetisk avskrift av det egyptiska ordet, som på Moses tid betydde "det stora huset", inte "egyptens härskare", det stod för "kungens palats", inte "kungen själv". På Josefs tid var det inte ens påtänkt att kalla härskaren för "farao", men det görs upprepade gånger i den hebreiska berättelsen, med ett ord som inte användes på det viset på den tiden = anakronistiskt.

Ja, "faraoner" hade palats även i norra Egypten, men inte under Moses tid. Den förste faraon som byggde palats på annan plats var Ramses II (Pi-Ramses). Du syftar förmodligen på Hyksos palats i Avaris, men det byggdes efter Josefs tid och var inte en del av faraos rike. Och ingen farao bodde där.

Och när det gäller avståndet så skulle du behöva ändra Bibeltexten från "nära" till "närmare" för att kunna få rätt. Det är INTE vad Bibeltexten påstår:
1 Mos 45:9-10
Skynda er tillbaka till min far och säg till honom: Så säger din son Josef: Gud har gjort mig till herre över hela Egypten. Kom hit till mig utan dröjsmål. Du skall få bo i Goshen, där du är nära mig, du själv med dina barn och barnbarn, dina får och dina kor och allt du äger.
60 mil ansågs inte vara när ens på Josefs tid.
Citera
2021-01-07, 18:02
Avslutad
Citat:
Det stämmer inte att jag kombinerar dem på det viset. Hade inte Koranen bekräftat Bibeln i frågan hade jag avfärdat Koranen.
LadySweden, du har ena foten i islam och den andra i kristendomen. Så visst kombinerar du de båda på det viset. Bara det att du lutar dig tillbaka på att "koranen bekräftar bibeln."

Jag förstår inte varifrån du fått den informationen?
Citera
2021-01-07, 18:10
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
LadySweden, du har ena foten i islam och den andra i kristendomen. Så visst kombinerar du de båda på det viset. Bara det att du lutar dig tillbaka på att "koranen bekräftar bibeln."

Man behöver inte förstå allt.

Det är dock fel att jag skulle använda mig av Koranen för att läsa Bibeln i frågan.
Du är ju en uppriktig läsare, så även du lär få texten att "ramla rätt" vart det lider.
Citera
2021-01-07, 18:20
Medlem
Citat:

Citat:

Ni båda menar att allt i bibeln är sant, samtidigt har ni olika svar. Hur kan det vara annat än bevis på att minst en av er eller båda har valt själva vad ni vill tro på? Liksom jag. Men ni fördömer mig för att jag är öppen med det.
Citera
2021-01-07, 18:22
Avslutad
Citat:
Man behöver inte förstå allt.

Det är dock fel att jag skulle använda mig av Koranen för att läsa Bibeln i frågan.
Du är ju en uppriktig läsare, så även du lär få texten att "ramla rätt" vart det lider.
Nej, jag kommer aldrig knäböja för allah/baal.
Citera
2021-01-07, 18:23
Avslutad
Citat:
Ni båda menar att allt i bibeln är sant, samtidigt har ni olika svar. Hur kan det vara annat än bevis på att minst en av er eller båda har valt själva vad ni vill tro på? Liksom jag. Men ni fördömer mig för att jag är öppen med det.
Fast du missar (säkert med flit) att vi inte tillhör samma "religion".
Citera
2021-01-07, 18:24
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Visst är endast ett svar sanningen.

Fördömer jag dig fördömer jag mig, så jag hoppas och menar att du har fel i den frågan. Vi är fårskallar alla tre, jämförelsevis
Citera
2021-01-07, 18:26
Medlem
Citat:
Fast du missar (säkert med flit) att vi inte tillhör samma "religion".
Det är lika mycket skilda åsikter inom kristendomen som mellan er två.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in