Citat:
Ursprungligen postat av
Calovius
1. Det hebreiska ordet p-r-`-h är lånat från egyptiskan, men införlivat i hebreiskan redan på Mose tid. Moseböckernas författare Moses använder det på sin tid 1400-talet helt enkelt för att ordet på hans tid betydde "Egyptens kung" (jfr 2 Mos 1:8, 15), och det var naturligt för honom att använda det lånordet om ifrågavarande lands regent redan när han berättade om Josef som levde flera århundraden tidigare.
2. Jämför med Kanaans land är Gosen närmare Josef, mycket närmare, om man nu antar att Josef bodde kvar i Thebe i södern. Faraoner hade palats även i norra Egypten tidigare än 1200-talet.
---
Det var ett par stickprov på röran som Smeto serverar.
De självsäkra "innan någon ens kommit på" och "helt fel historiskt sett" skorrar falskt.
Jo, du påstår det, helt utan någon som helst grund att stå på.
För det första är det hebreiska ordet en fonetisk avskrift av det egyptiska ordet, som på Moses tid betydde "det stora huset", inte "egyptens härskare", det stod för "kungens palats", inte "kungen själv". På Josefs tid var det inte ens påtänkt att kalla härskaren för "farao", men det görs upprepade gånger i den hebreiska berättelsen, med ett ord som inte användes på det viset på den tiden = anakronistiskt.
Ja, "faraoner" hade palats även i norra Egypten, men inte under Moses tid. Den förste faraon som byggde palats på annan plats var Ramses II (Pi-Ramses). Du syftar förmodligen på Hyksos palats i Avaris, men det byggdes efter Josefs tid och var inte en del av faraos rike. Och ingen farao bodde där.
Och när det gäller avståndet så skulle du behöva ändra Bibeltexten från "nära" till "närmare" för att kunna få rätt. Det är INTE vad Bibeltexten påstår:
1 Mos 45:9-10
Skynda er tillbaka till min far och säg till honom: Så säger din son Josef: Gud har gjort mig till herre över hela Egypten. Kom hit till mig utan dröjsmål. Du skall få bo i Goshen, där du är nära mig, du själv med dina barn och barnbarn, dina får och dina kor och allt du äger.
60 mil ansågs inte vara när ens på Josefs tid.