Citat:
Ursprungligen postat av
Roctane
Fet lögn. Har du någon statistik som visar på att arvodet inte är det högsta som majoriteten av ledamöterna någonsin kommer att få i lön? Det är inte heller bra att politiker är en karriär i Sverige som man initieras in i genom ett ungdomsförbund.
Du får nog förtydliga ditt påstående om lögn. Jag hävdar att en VD på ett mellanstort företag har mer i lön än statsministern. Vad har det att göra med ditt uttalande? Väldigt många kallar sig för VD, men de med lägst lön bland de översta 10% av VD:ar i Sverige har 182 000 i mån (Statsministern har 176 000). Skulle det vara en lögn att det saknas en morot för att bli politiker idag? Att vara politiker har blivit ett skällsord.
Nej, jag håller med om att det inte är bra att rekryteringen går via ungdomsförbund. Jag känner till två stycken som jag jobbade politiskt med i unga år och som sitter i riksdagen idag. Jag gick vidare till att studera statsvetenskap på universitetet etc, medans de fortsatte partipolitikens bubbla och förfinade sin retorik, men de har inte pluggat källkritik och andra politiska perspektiv än deras egna. Intellektuellt är de kvar på ungefär samma nivå som vi var för 15 år sedan.
Det här har blivit väldigt off topic, men jag ville svara på anklagelserna. För att knyta ihop säcken så gick min argumentation ut på att oavsett om man är för eller emot Trumps politik är en revolution och ickedemokratiska aktioner aldrig något positivt. Personkulten har gått alldeles för långt. Det handlar om så mycket mer än Trump.