Janne "Flash" Nilsson hävdar också att han är en de första som anländer mordplatsen.
" En kväll, 28 februari, körde han och en vän runt i trakterna av Sveavägen, på väg hem efter en middag.
Då råkade Nilsson – utan att vara medveten om det vid tillfället – bli en av de absoluta första på vid Olof Palmes mordplats.
Nilsson om Palme-kvällen
– Jag kom med bilen sekunder efter att skotten hade avlossats. Jag såg inte personen som sköt. Det var en snöstorm, så jag trodde att det var en halkolycka först. När jag gick en bit närmare kom det en polispiket och parkerade bredvid. Då gick jag tillbaka till bilen, och jag minns att jag tänkte att det var en konstig halkolycka, för personen låg framåtlutad, säger Nilsson.
– Sedan såg jag att kvinnan drog i mannens rock och skrek hysteriskt.
– Det ringde en kompis till mig som jobbade på TT och berättade att de skulle gå ut med att Palme hade dött. Då förstod jag att det var Olof och Lisbet Palme som jag hade sett.
Hade Nilsson vetat om exakt vad som pågick där på Sveavägen den där sena februarikvällen hade han agerat annorlunda.
Har ångrat det många gånger”
– Jag ångrar att jag inte stannade på platsen. Av historiska anledningar. När jag gick mot paret Palme hade fortfarande ingen annan kommit fram. Jag har ångrat det många gånger, säger Nilsson.
– Jag är oerhört intresserad av Palme-mordet. När jag var med och startade STCC var Tommy Lindström, rikspolischefen, med i styrelsen. Varje gång vi hade styrelsemöte satt jag i timmar och frågade ut honom om Palme-mordet. "
https://www.expressen.se/sport/motor/ikonens-hemlighet-om-palme-mordet/