2021-01-07, 16:03
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Adeno-vaccinerna kan bara tas en gång (en gång per Adeno-virus, med två tillfällen). mRNA kan tas flera gånger under förutsättning att inte kroppen får en immunitet mot själva RNA-strängen som injiceras, vilket man inte tror kan ske.
Okej!
Citera
2021-01-07, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kan bara hålla med. Eller i klartext: ALLA (nästan) fattar att skolan med sina två miljoner barn i åldern 6-19 år är den största sociala arenan vi har i Sverige. Enligt FHM själva är skolan också den sociala instans som flest smittskyddsutbrott kan härledas till.

Ändå stod Johan Carlsson idag på pressträffen och stakade fram att mest smitta överförs i hemmen. Kan på ett sätt tänka mig att det stämmer, men hur sjutton kommer då smittan in i hemmen? Går den genom väggarna, följer med vindarna. Eller tänk om det helt enkelt är så att smittsamma barn smittar ned sina föräldrar. Föräldrar som sedan går och jobbar på sjukhus och vårdboenden och sedan smittar ned både patienter och riskgrupper i 70+? Känns smått surrealistiskt att höra Carlsson framställa det som att det är riskfritt att hålla skolorna öppna, för att barn så sällan blir svårt sjuka. Det har ju aldrig handlat om det, utan om den smittkedja som de öppna skolorna innebär. I Storbritannien pratas det öppet om detta och att det är anledningen till att man stängt samtliga skolor och samtliga stadium där.

Hur sjutton ska Sverige klara detta om nu de mer smittsamma varianterna av viruset på allvar börja sprida sig i samhället? Detta samtidigt som man håller skolorna öppna. Vården är ju redan nu överbelastad. Jag begriper inte hur det ska gå till. De vårdanställda som har barn i skolan borde ses som en riskgrupp som inte ens borde tillåtas besöka sina arbetsplatser. De borde sättas i karantän.
Högstadiebarn utgör bara 3 procent av Sveriges befolkning.

Om man låste in alla högstadiebarn i källaren och kastade bort nyckeln så skulle smittspridningen alltså gå ner med typ 3 procent.

Att be alla högstadiebarn vara hemma kl 8-15 på vardagar påverkar med andra ord smittspridningen väsentligt mindre än dessa 3 procent. Åtgärden kommer inte synas alls, på varken IVA, sjukhusbeläggning eller smittspridning i andra åldersgrupper.

Att det sen finns forskare som tror att det är effektivt att stänga högstadiet några veckor, är kanske för att matematik inte ingår i läkarutbildningen.
Citera
2021-01-07, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Varenda butik i Sverige har handsprit vid entrén, men inte verkar det hjälpa. Det blir vanligare och vanligare med ansiktsmask, och folk i allmänhet är bra på att hålla avstånd. Vi hälsar inte längre på släkt och vänner, men det hjälper inte heller. Fler än någonsin dör i Covid, oavsett vad vi gör. Man vågar inte ens tänka på vad som kommer hända om vaccinet visar sig vara verkningslöst, t ex p g a ett muterat virus.

Autisten Tegnell manipulerade regeringen från dag ett att experimentera med flockimmunitet. I Hong Kong tex började man med munskydd, distansering, hygien etc DIREKT. Tegnell manipulerade fram att munskydd är "otäcka". Idag dör fler per dygn i Sverige än vad som dött totalt i HK i år.

Dagens coronasiffror från Hong Kong
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/china-hong-kong-sar/
Citera
2021-01-07, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Västra Götaland rapporterar 105 covid-döda idag, det är som om USA skulle rapporterat över 20,000 covid-döda på en dag. Regionerna borde skita i FHM och lyssna på smittskyddsläkarna istället.
Desto mer detaljerad nivå du går ner på i statistiken desto mer extrema procentsiffror kan du cherrypicka fram. T.ex. kan man säkerligen, helt i linje med hur du resonerar, hitta familjer där 1 av 4 rapporterades döda senaste dygnet, vilket skulle ge 82 miljoner döda i USA, bara på ett dygn!!!!

Ge det några dagar att komma ikapp efter jul och titta sedan på typ veckomedel, det säger mycket mer om läget. Sen tror jag det kommer ligga på höga nivåer ändå, men det finns ingen anledning att cherrypicka för att överdriva som du gör. Och om det finns anledning till det så är du oärlig.
Citera
2021-01-07, 16:07
Medlem
sannes avatar
Citat:
Är det fortfarande mest äldre som dör? 70-plussare på vårdhem. Eller har det börjat sprida sig till andra grupper nu?

Jag misstänker att en del av de som dör nu, är konsekvensen av att det flyttas många patienter från olika regioner för att klara vårdbehovet. Enligt överläkaren på SÖS Karin så var det oerhört skört och sårbart att flytta allvarligt sjuka patienter.
Citera
2021-01-07, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Barn smittar inte – Tegnell rekommenderar ändå covid-test för barn över förskoleålder.
https://www.lararen.se/nyheter/coronaviruset/tegnells-nya-besked-om-munskydd-i-skolan

https://sverigesradio.se/artikel/7614417
Barn sprider inte coronasmittan ... Det säger statsepidemiologen Anders Tegnell på Folkhälsomyndigheten.

Tegnell: inte mycket talar för att barn sprider smittan
https://www.skolporten.se/nyheter/tegnell-inte-mycket-talar-for-att-barn-sprider-smittan/

Inte någon av de källorna säger det du påstår.

Det närmaste man kommer är att Tegnell har sagt att barn inte är stora smittspridare.

Jag har letat innan men INTE hittat någon artikel eller intervju där Tengell har påstått att "barn inte smittar".

Dessutom verkar du har förvanskat citaten - t ex andra länken.

Inte någonstans i artikeln finns citatet du skapat.

Här är hela citatet:

Citat:
Experterna på Folkhälsomyndigheten säger att barn inte sprider coronasmittan så mycket. Och barn som blir smittade får oftast bara milda symtom. Så det är inte därför myndigheten ändrar sig. De ändrar rekommendationen för att det ska bli bättre för förskolorna och skolorna. Det har blivit en svår situation för lärare och personal. De får mycket extra arbete, när de till exempel måste ta emot barnen utomhus för att föräldrarna inte ska komma in. Det säger statsepidemiologen Anders Tegnell på Folkhälsomyndigheten.
Senast redigerad av Kalmar2004 2021-01-07 kl. 16:12.
Citera
2021-01-07, 16:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Deras uttalanden är så verklighetsfrånvända att jag baxnar! Att Carlson upprepar mantrat att barn sällan blir allvarligt sjuka hjälper väl för farao inte lärarna? Hur kan detta få fortgå?

Innan jullovet var smittan bland yngre mycket hög skriver Skåne och VG men den har avtagit något nu under lovet. Därför rekommenderar detas smittskydd att all högstadieundervisning sker digitalt.

Om inte smittan bromsas ASAP kommer det inte att fungera.

Hoppet står väl egentligen bara till de vaccin som finns, men jag ser inte hur man ska kunna klara av att få ut dessa tillräckligt snabbt föra det ska hinna skydda om man öppnar skolorna nu. Tar ju 2-3 veckor innan de ens ger något skydd. 40 tusen av 10 miljoner är nu vaccinerade. Skalas väl upp under nästa vecka, men jag tror ändå det kommer dröja till i slutet av mars innan vi börjar se effekterna av vaccineringarna.
Nu förväntar jag mig en mindre nedgång i smittspridningen då skolorna hållit stängt, men jag tror dessvärre att glädjen kommer bli kortvarig.
Citera
2021-01-07, 16:10
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Och jag skulle vilja förstå vad som händer när man tagit 2 doser av ett mRNA-vaccin, och det efter detta dyker upp en ny variant som man behöver ta en booster-dos för.

Är vaccinet kumulativt, eller kan det endast tas en enda omgång?
Det var en diskussion om just detta för ett par månader sedan. För att skriva om din fråga: Finns det en vektor som man kan bli immun mot med mRNA-vaccinen.

Svaret på detta ska vara nej. Jag har ingen länk på rak arm att dela, men principen är att lipidnanopartiklarna som mRNA:et transporteras i inte är en vektor på det sättet som ett adenovirus är.
Citera
2021-01-07, 16:13
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Är det fortfarande mest äldre som dör? 70-plussare på vårdhem. Eller har det börjat sprida sig till andra grupper nu?
Ja, ingen direkt förändring syns på fördelningen: https://covidstatistik.se/aldersfordelning#dodsfall
Citera
2021-01-07, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Inte någon av de källorna säger det du påstår.

Det närmaste man kommer är att Tegnell har sagt att barn inte är stora smittspridare.

Jag har letat innan men INTE hittat någon artikel eller intervju där Tengell har påstått att "barn inte smittar".

Dessutom verkar du har förvanskat citaten - t ex andra länken.

Inte någonstans i artikeln finns citatet du skapat.

Här är hela citatet:

Journalisterna gör en annan tolkning än den du gör.

Tegnell har flera gånger stått och sagt att barn inte smittar. Upp på banan gosse!
Citera
2021-01-07, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Högstadiebarn utgör bara 3 procent av Sveriges befolkning.

Om man låste in alla högstadiebarn i källaren och kastade bort nyckeln så skulle smittspridningen alltså gå ner med typ 3 procent.

Det du säger är ju inte bara sant. Om en grupp står för en stor del av smittspridningen så kommer givetvis minskningen vara markant om man helt förhindrar den gruppen från att smitta andra. Nu vet jag inte om högstadiebarn är den stora smitthärden, men det du säger är totalt nonsens.

Citat:
Att be alla högstadiebarn vara hemma kl 8-15 på vardagar påverkar med andra ord smittspridningen väsentligt mindre än dessa 3 procent. Åtgärden kommer inte synas alls, på varken IVA, sjukhusbeläggning eller smittspridning i andra åldersgrupper.

Fel. Återigen använder du helt konstiga argument.

Citat:
Att det sen finns forskare som tror att det är effektivt att stänga högstadiet några veckor, är kanske för att matematik inte ingår i läkarutbildningen.

Det finns nog bevis för båda saker. En forskare i ämnet har tillräckligt goda matematiska kunskaper för att kunna dra slutsatser utifrån data.
Citera
2021-01-07, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Journalisterna gör en annan tolkning än den du gör.

Tegnell har flera gånger stått och sagt att barn inte smittar. Upp på banan gosse!

Och ändå kan du inte hitta en enda källa som backar upp dina påståenden?

Varenda källa du hittills har kommit med säger bara att FHM och Tegnell har sagt att barn inte sprider så mycket som vuxna vilket är en stor skillnad mot vad det du säger att FHM/Tegnell har sagt.

Som sagt - har du en källa - släng upp den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in