2021-01-07, 14:31
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Det hade varit om vi hade haft en proaktiv FHM då hade de kunnat agerat snabbt på siffrorna, men vi har ju en annan slags FHM så du har rätt, skit samma. Strunta i att räkna döda tills allt är över vi kan ju ändå inte göra något.
"Vi" kan göra hur mycket som helst för att förhindra smittspridningen.
Är det verkligen så att du fortfarande inte har greppat detta med avstånd och god hygien?
Citera
2021-01-07, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
För en stund sedan hade sajten c19.se 9311 avlidna med corona. Platz.se uppdaterar senare. Som jag har sagt tidigare, rapportering sker ej måndagen den 18 januari. Därför har vi 10.000 rapporterade avlidna först den 19:e januari enligt mina nya beräkningar.

Den 15:e januari kommer vi väl ligga runt 9800 avlidna med corona, men glöm inte att eftersläpningen är stor. Mycket stor.

Jag skulle vilja veta lite mer vilka som avlider just nu och varför dödstalen blivit så höga plötsligt i Skåne. Västra Götaland ser inte heller bra ut.

Troligen är i över 11000 redan. Men eftersläpning gör att det inte kommer att synas förrän i februari.
Citera
2021-01-07, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Vaccinerna hjälper troligen inte mot de mer aggressiva Sydafrikanska och brittiska varianterna.

Det vet du inte, dumt att skrämma upp dig och andra när det inte är bekräftat. Det gynnar inte den psykiska eller fysiska hälsan.
Citera
2021-01-07, 14:33
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ja, då är vi tillbaka på ruta ett igen. Ingen är säker, inte de som är vaccinerade mot grundvarianten, inte de som hade sjukdomen i förra veckan. Alla är lika exponerade mot Sydafrikavarianten, eller kanske ännu värre och man har fel antikroppar.

Har du belägg för att vaccinet inte biter på mutationerna?
Citera
2021-01-07, 14:33
Medlem
Så länge inget nytt framkommer bör vi utgå ifrån att det är den gamla varianten som folk dör av just nu. Sätt in mycket mer kraftfulla åtgärdet att SNABBT massvaccinera personal och boende på äldreboendena samt överhuvudtaget alla inom vården.

Skolorna bör stängas ned minst en månad och utlandsresor förbjudas tills läget stabiliserats.
Citera
2021-01-07, 14:34
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
"Vi" kan göra hur mycket som helst för att förhindra smittspridningen.
Är det verkligen så att du fortfarande inte har greppat detta med avstånd och god hygien?
Om du tänker på FHMs råd så får man ta dem med en nypa salt. De har fortfarande ingen aning om hur smittan sprids, det är bara en massa tro och tycka. Varifrån kommer uppgiften att man ska hålla 1,5 meter avstånd? Kan inte viruset transporteras 3 meter genom luften?
Citera
2021-01-07, 14:36
Medlem
Citat:
Troligen är i över 11000 redan. Men eftersläpning gör att det inte kommer att synas förrän i februari.

Ja det är svårt att beräkna hur stor eftersläpningen är i nuläget. Enligt min mening kan den vara minst 600 avlidna men det är en gissning.

Nu måste det hända något. Dags att stänga ned i en månad, Sverige har råd.
Citera
2021-01-07, 14:37
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Du får räkna per capita för helvete!!!!! Eller ska vi jämföra länder med 60 miljoner invånare med typ lilla Island med?

Dina siffror visar att Sverige är sämre än Danmark i vaccinering per capita, vilket är det enda rätta måttet. Sverige är återigen sämst.

Hur många har Norge vaccinerat? Hur många har vaccinerats i världen? Du lär ju veta eftersom du säger att Sverige är sämst.
Citera
Medlem
60-70 dödsfall per dag, idag 2021-01-07, enligt Tegmark Wisell.

Bokmärka det här inlägget så kan vi se hur mycket fel hon hade om några veckor...

Snarare ligger det på 90+ idag:

https://adamaltmejd.se/covid/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Nu kommer snart hatarna i tråden prisa Sverige för våran vaccinering.

För en vecka sedan var Danmark typ bäst i världen på att vaccinera (enligt tråden), typ 30,000 hade Danmark då hunnit vaccinera. Idag är siffran uppe i 63,312

Sverige har hunnit vaccinerat ca 40,000 under vecka 1

Men känner på mig att vi snart går över till att gnälla på att vaccinerna kostar för mycket för oss skattebetalare eller att inte just deras släktingar inte fått något vaccin så att allt är bara mörkning

Om du med "hatare" menar oss som ogillar covid19 så är det korrekt uttryckt, vi hatar covid 19.

Jag tror inte jag kommer hitta något klagomål på vaccineringen förutsatt att de inte blandar in Tegnell i den. Han backade ju lyckligtvis till och med nu när t.ex. region Skåne började lita på sitt eget omdöme kring hur det skall skötas. Vi är ju ett större land än Danmark men inte mig emot om vi slår dem även per capita i vaccinationstakt.

Men du har rätt i att alla som inte är riskgrupp kommer få ge sig lite till tåls, enligt någon artikel jag läste är vaccinationsutrullningen en av de största logistiska aktionerna i världshistorien. Problem kommer helt klart uppstå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misterunited
Det vet du inte, dumt att skrämma upp dig och andra när det inte är bekräftat. Det gynnar inte den psykiska eller fysiska hälsan.

Det verkar som att den sydafrikanska inte får ett lika bra immunsvar från de som haft den "vanliga" varianten i alla fall. Det länkades en undersökning om det häromdagen, det innebär ju dock inte nödvändigtvis att man inte har ett skydd, det indikerar i alla fall att skyddet kan vara sämre. Enligt den undersökningen så visste man ännu inte vad detta skulle ha för betydelse för funktionen hos vaccinerna eller de som redan haft Covid.
Citera
2021-01-07, 14:38
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Om du tänker på FHMs råd så får man ta dem med en nypa salt. De har fortfarande ingen aning om hur smittan sprids, det är bara en massa tro och tycka. Varifrån kommer uppgiften att man ska hålla 1,5 meter avstånd? Kan inte viruset transporteras 3 meter genom luften?
Om du inte tror på FHMs råd, då kan du kanske följa de råd som WHO ger?
Och du måste inte hålla 1,5 meter, du ska undvika situationer där det kan bli trängsel.

Det är egentligen väldigt simpelt, undvik närkontakt med människor som du inte umgås med dagligen.

Är du i riskgrupp så gäller självklart att du ska vara extra försiktig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in