2021-01-07, 14:10
Medlem
Nu är vi uppe i vårens nivåer vad gäller dödsfall/dag.

https://adamaltmejd.se/covid/
Citera
2021-01-07, 14:11
Medlem
ReijoHervonens avatar
Bekräftade dödsfall som är tio dagar eller äldre 232st av 276. 84%. Eftersläpningarna når nya extrema nivåer. Med tanke på att avlidna verkar överstiga 100 om dagen strax innan jul kan räkna med att ligga på närmare 150 döda om dagen nu?

Det är värre än jag trodde, 11 000 döda kan redan vara passerat.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 276
Nya fall: 12 542

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

En väldigt hög topp av avlidna den 17/12 - runt 110 kan vi notera.

Den toppen är i nivå med vårens toppar. 3 veckor sedan så är rädd att vi kommer få ännu värre dagar framöver.
Citera
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Du har rätt i så måtto att FHM tänker så, men var finns siffrorna som bekräftar att "smittspridningens konsekvenser" för närvarande är lägre än "variabler i den totala hälsan" som skulle bli det förmodade utfallet av en skolstängning?

Det är ju enbart rena gissningar det handlar om. T.ex. har vad jag förstår inte självmorden gått upp i någon större utsträckning på grund av reglerad och självvald isolering, något som det ylades en hel del om under en period. Men det var ju också bara gissningar uppenbarligen.

Antalet kontaktförsök till Självmordslinjen har ökat kraftigt. Trots att det i dag finns fler volontärer än tidigare som svarar på samtalen, hinner de bara med att svara på runt nio procent. Fram till och med november hade Självmordslinjen tagit emot över 50 000 samtal. Samtidigt var det bara i november 28 000 samtal som inte kunde komma fram
– Runt 70 procent av dem som hör av sig till oss gör det via vår chatt. Om det var 28 000 som inte kom fram via telefon i november, så var det minst lika många, om inte fler, som inte kom fram till vår chatt. Det är ett stort tryck nu, säger Karin Schultz, generalsekreterare hos Mind.”
Citera
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Fast det är nog inte en topp. Man får nog gå tillbaks runt tre veckor för att få hyfsat kompletta siffror. Framförallt äldrevården släpar efter mycket kraftigt.
För att förtydliga: En topp för nu kända data. Kommer såklart sticka upp ännu mer och vi närmar oss vårnivåerna med rask takt.

Ja, eftersläpningen är hemsk just nu enligt alla mått: https://covidstatistik.se/efterslapning

Verkligen jättesmart av FHM att i princip knappt rapportera under all ledighet.
Citera
Medlem
277 nya avlidna med corona och enligt Aftonhoran då totalt avlidna 9262. Min prognos att vi har 10.000 avlidna den 22 januari är för optimistisk. Vi kommer att ha 10.000 avlidna vid rapporteringen den 19 januari för den 18:e sker ingen rapportering.

Svårt att få grepp om detta, dödligheten på äldreboendena borde snart minska men jag misstänker att många kommer ifrån utanförskapsområdena och att dom körs in för sent, anhöriga förstår inte att dom måste in till vård innan andningsvårigheterna inträffar.

Inte alls bra detta.
Citera
2021-01-07, 14:12
Medlem
fernebos avatar
Runt 200 nya IVA fall i veckan:

Citat:
Karin Tegmark Wisell, avdelningschef på Folkhälsomyndigheten:

– Antalet intensivvårdade per vecka: Som ni kan se är det ett stort antal nya iva-vårdade fall per vecka, som ligger upp mot 200 fall per vecka. Det är alltså en allvarlig situation, med cirka 30 nya fall per dag som läggs in på iva.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2021-01-07, 14:12
Medlem
Beaver14s avatar
187 av dagens rapporterade dödsfall kommer från VG (105) och Skåne (82)
Citera
2021-01-07, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Gissningar kanske inte är det optimala ordvalet , men när det gäller framtiden så gör man prognoser utifrån känd vetenskap. Exakt hur de puttar in dessa siffror i sina beräkningsmodeller har jag ingen kunskap om. Rörande självmorden läste jag att trycket ökat avsevärt på de krislinjer/självmordlinjer som finns.

De faktiska självmordssifforna postades i denna tråd tidigare i veckan, ingen ökning. Men tyvärr hittar jag inte länken nu så du får ta det för vad det är. Alltid viktigt att hålla koll på om en förmodad ökning också är en faktisk ökning. Eller så har självmordslinjen bra medarbetare som pratar folk ur den värsta depressionen.

Ja, klart det finns prognoser och vetenskap i bakgrunden och det är där jag tycker det verkar svårt att hitta riktiga belägg för att de aktuella dödssiffrorna skulle vara i någon slags balans mot dödssiffror på grund av nedstängningarnas effekter. Det verkar helt enkelt väldigt osannolikt att en nedstängning skulle motsvaras av lika höga dödstal i annat helt enkelt. Finns det något enda exempel på ett land där annat rusat i höjden mer än covid19 efter nedstängning?
Citera
2021-01-07, 14:13
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
17 fall av den brittiska mutationen av vilka fem saknar resekoppling.

Och ett fall av den Sydafrikanska varianten. Fy satan! Det långt ifrån det sista vi kommer få höra om det
Citera
2021-01-07, 14:15
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Bekräftade dödsfall som är tio dagar eller äldre 232st av 276. 84%. Eftersläpningarna når nya extrema nivåer. Med tanke på att avlidna verkar överstiga 100 om dagen strax innan jul kan räkna med att ligga på närmare 150 döda om dagen nu?

Det är värre än jag trodde, 11 000 döda kan redan vara passerat.

Ja, vi ligger helt klart över 100 döda om dagen. Ser riktigt illa ut för resten av vintern. Vaccinet kommer vare sig nå effekt eller hinna distribueras tillräckligt snabbt för att bromsa utvecklingen. Januari och februari kommer att bli värst. Svårt att säga vad som kommer att dämpa eländet först. Vaccin eller vår..
Citera
2021-01-07, 14:15
Bannlyst
FHM pratar om smittspårning, det sker väl ingen smittspårning i Sverige vad jag vet, Sverige har inte resurser till det.
Nu har pandemin pågått i snart ett år och inget har blivit bättre, snarare sämre.
Lägg ner WHO.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in