Citat:
Jag anser att man är korkad om man tror att man får göra lite som man själv vill (tex. våldta en medmänniska). Jag anser att man är korkad om man begår lagbrott. varje smart/tänkande människa gör inte så. Även elaka/hänsynslösa människor kan ha så pass mycket innanför pannbenet att de kan tänka "om jag gör det här kanske jag blir anmäld för det och kanske riskerar fängelse, kanske smart att låta bli för det är inget trevlig stämpel att ha att jag har våldtagit någon". Om man nu är en elak person som bara tänker på sig själv, så kanske det är just det man bör göra: tänka på sig själv och se till att inte våldta någon, eftersom den stämpeln inte lär vara så trevlig att ha. Men om man ändå våldtar någon så är man faktiskt urbota korkad.
Ja, exakt. Jag tycker man ska säga till folk att vara försiktiga och rädda om sig. Det är helt i sin ordning att göra det. Säga till sina söner och döttrar "följ inte med främlingar hem till deras hotellrum, man vet aldrig vad det är för folk". Det är ens plikt att göra detta. Men när ett brott väl har skett, så kommer offret vara full av "varför gjorde jag si, varför gjorda jag så" och känna sig skyldig till att denna har utsatts för ett brott. Då är det rent av osympatiskt att spä på det. vad hjälper det offret? Inte ett skit skulle jag vilja påstå. Det stjälper mer än hjälper. En hel del offer låter tom. bli att anmäla eftersom de anklagar sig själva för vad som hänt... Så vill vi ju inte ha det! Varje jävla vidrig våldtäkt bör anmälas så att förhoppningsvis gärningspersonerna hamnar bakom lås och bom, där de hör hemma.
Att anklaga offren för vad de eventuellt har gjort innan våldtäkten gör endast att offren kommer må ännu mer dålig, i värsta fall kommer de inte ens vilja anmäla våldtäkten eftersom de skäms ännu mer. Samt ge våldtäktspersonerna rätt. Våldtäktspersonerna ansåg ju tydligen att det var "Ok" att våldta det "korkade" offret som följde med till hotellrummet. Om andra då också säger att offret var "korkat" så spär man ju på gärningspersonernas idiotiska tankar om människor. Korkade våldtäktsförövare kommer till slut tänka att det är fritt fram att våldta människor i vissa kontext. det blir inte bra. Nej, vi alla bör lära våldtäktsförövare att de aldrig någonsin finns någon enda situation där man får våldta andra människor. dvs. sluta kalla våldtäktsoffer för korkade, naiva etc. Och istället börja kalla våldtäktsförövarna för korkade etc. Det är ju förövarna som ska skämmas! Inte offren...
Som du ser ovan så menar jag följande:
Vi ska säga till folk att vara rädda om sig. Försiktiga osv. Men när väl ett brott har skett är det endast och enbart gärningspersonen vi ska banna. Det är ju de som gjort sig skyldiga till lagbrott och förövarna borde skämmas. Gå på efterfest är inget lagbrott och bör därmed inte vara något att skämmas över. bättre då att starta trådar om det vidriga i att våldta.
Ja, exakt. Jag tycker man ska säga till folk att vara försiktiga och rädda om sig. Det är helt i sin ordning att göra det. Säga till sina söner och döttrar "följ inte med främlingar hem till deras hotellrum, man vet aldrig vad det är för folk". Det är ens plikt att göra detta. Men när ett brott väl har skett, så kommer offret vara full av "varför gjorde jag si, varför gjorda jag så" och känna sig skyldig till att denna har utsatts för ett brott. Då är det rent av osympatiskt att spä på det. vad hjälper det offret? Inte ett skit skulle jag vilja påstå. Det stjälper mer än hjälper. En hel del offer låter tom. bli att anmäla eftersom de anklagar sig själva för vad som hänt... Så vill vi ju inte ha det! Varje jävla vidrig våldtäkt bör anmälas så att förhoppningsvis gärningspersonerna hamnar bakom lås och bom, där de hör hemma.
Att anklaga offren för vad de eventuellt har gjort innan våldtäkten gör endast att offren kommer må ännu mer dålig, i värsta fall kommer de inte ens vilja anmäla våldtäkten eftersom de skäms ännu mer. Samt ge våldtäktspersonerna rätt. Våldtäktspersonerna ansåg ju tydligen att det var "Ok" att våldta det "korkade" offret som följde med till hotellrummet. Om andra då också säger att offret var "korkat" så spär man ju på gärningspersonernas idiotiska tankar om människor. Korkade våldtäktsförövare kommer till slut tänka att det är fritt fram att våldta människor i vissa kontext. det blir inte bra. Nej, vi alla bör lära våldtäktsförövare att de aldrig någonsin finns någon enda situation där man får våldta andra människor. dvs. sluta kalla våldtäktsoffer för korkade, naiva etc. Och istället börja kalla våldtäktsförövarna för korkade etc. Det är ju förövarna som ska skämmas! Inte offren...
Som du ser ovan så menar jag följande:
Vi ska säga till folk att vara rädda om sig. Försiktiga osv. Men när väl ett brott har skett är det endast och enbart gärningspersonen vi ska banna. Det är ju de som gjort sig skyldiga till lagbrott och förövarna borde skämmas. Gå på efterfest är inget lagbrott och bör därmed inte vara något att skämmas över. bättre då att starta trådar om det vidriga i att våldta.
Jag tror vi är klara med varandra. Du fortsätter svara på saker jag aldrig sagt. Jag tänker inte upprepa mig fler gånger. Hur många gånger har jag sagt att man aldrig ska beskylla eller anklaga ett offer? Och ÄNDÅ så fetstilar du att man aldrig kan göra det. JAG VET. Är DU korkad?
Om du på allvar kallar kriminella människor "korkade" för att de bryter mot lagen och har en trasig etisk kompass så vet jag inte riktigt hur jag ska bemöta det. Du kanske aldrig sett en kriminaldokumentär om bankrånare eller tjuvar som lyckats överlista precis allt och alla och kommit undan med miljarder i diamanter etc. Folk som hållit sig undan rättvisan hela sina liv och levt gott. Du buntar ihop dem och kallar dem korkade, medan en brud i teorin kan hänga med en grupp dömda våldtäktsmän, gå in på toaletten med tre av dem och sen bli förvånad när hon blir utsatt för brott. HON är inte korkad. Jösses. Du har nog helt fel definition på vissa av orden du/vi använder och det försvårar ju detta än mer.
Jag läser inte vidare. Du har min sammanfattning på skuld och klander ovan. Brottsoffer är aldrig skyldiga men de kan klandras för att ha utsatt sig för onödig risk.
Gissa varför försäkringsbolag frågar om cykeln var låst när du kräver ersättning för din stulna cykel. För att om du INTE låst cykeln så har du inte tagit rimliga åtgärder för att förhindra att du blivit utsatt för brott. PRECIS samma princip kunde gälla våldtäkter och andra brott. Nu gör det inte det men det är i min mening fortfarande självklart att ett brottsoffer i vissa fall kan klandras.
Vi kommer bara gå i cirklar. Du vägrar acceptera att brottsoffer kan ha agerat vårdslöst och utsatt sig för risk. Då kommer vi liksom inte längre. Du har ett känsloperspektiv. Jag har ett praktiskt perspektiv (här). Och jag har förtydligat att jag aldrig skulle beskylla eller personligen klandra ett offer. Det är inte det detta handlar om. Men du vägrar förstå det och pratar om hur offret skulle känna. Vad håller du på med egentligen? Förresten svara inte på det. Jag bara undrar hur du kan sitta och svara på saker om och om igen som ingen sagt. Jo, jag tror nog att du är lite korkad.
Senast redigerad av theshade 2021-01-06 kl. 20:05.
Senast redigerad av theshade 2021-01-06 kl. 20:05.