Citat:
Ursprungligen postat av
WalterNeff
Vad är sannolikheten för att han ska ha fler mord på sitt samvete? Är han misstänkt för nåt mer? Det skulle inte förvåna mig.
Nu är han väl inte misstänkt för något men att han skulle sköta sig när han blir fri har jag svårt att se. Han har gjort för mycket tidigare.
Han våldtog 7 kvinnor redan som 15-åring.
Frågan är hur mycket mer han begick innan han blev fast som han inte har erkänt.
Dubbelmördarens vän: ”Var en helt vanlig kille”
Publicerad 28 nov 2019
Dubbelmödaren Bengt ”Snälle-Bengt” Karlsson satte skräck i hela Skåne på 90-talet.
Nu kliver hans tidigare vänner fram i dokumentären ”I huvudet på en mördare” på TV3.
– Det finns nog ingenting hos Bengt som man kan bota, säger barndomsvännen An**rs Jo**nsson i programmet.
Bengt Karlsson mördade två kvinnor och misshandlade och våldtog desto fler, samtidigt som han nattvandrade och kallades ”Snälle Bengt”. Bakom den vänliga fasaden hade han en sjuklig begäran att utöva makt genom grovt våld mot kvinnor.
”Den snälle farbrorn”
Under tonåren började Bengt visa upp en ny sida. Som 15-åring dömdes han till vård för att ha våldtagit sju kvinnor.
Efter att ha vistats på Sankt Lars mentalsjukhus placerades han som 16-åring hos en fosterfamilj utanför Hörby. Senare flyttade han till Kristianstad.
Mördade Carina Jönsson
Vid samma tid, berättar hans tidigare vänner, började Bengt visa upp ett nytt beteende.
– Det var inte alls den trevliga Bengt jag känner, utan väldigt kort och det var som att prata med en främling faktiskt. Det kändes väldigt konstigt, säger Ste**n Jo**nsson i programmet.
– Det var då jag märkte att han förändrade sig i sitt sätt, mer aggressiv, inåtvänd, otrevlig, ja allt det där kom då, säger A**ers Jo**nsson.
Till slut erkände han morden. Den dåvarande kriminalinspektören Mon**a O H berättar om hur kallt han såg på det han gjort.
– Jag frågar honom ”hur kände när du la in Carina i bagageluckan i bilen”. På skrivbordet ligger det ett kollegieblock. Då tar han det kollegieblocket, lyfter upp det släpper ner det och så säger han ”ungefär så mycket kände jag”.
TV3 skriver: ”I ett utlåtande från rättsläkaren i juli 2019 beskrivs Bengt fortfarande utgöra en fara för kvinnor. Det fastställs att han ska kvarstanna på rättspsykiatrisk klinik”.
https://www.expressen.se/kvallsposten/krim/dubbelmordarens-van-var-en-helt-vanlig-kille/
Det finns mycket mer i den långa artikeln. Att tro att Bengt ska kunna botas finns inte.
Han är djupt störd och det är obotligt.
Att han ens släpps ut på obevakade permissioner känns ruggigt