Citat:
Ursprungligen postat av
gg1337
Jag sa ju precis det i mitt inlägg. De kvinnor (många mer drivna än jag) som jag arbetat med hyser jag stor respekt för. Däremot i offentlig sektor där man inte måste förhålla sig till verkligheten så vet jag tyvärr att det pågår ett omfattande s.k jämställdhetsarbete aka få in minst hälften kvinnor.
Hade det varit ett sjukhus som helt plötsligt haft 70 % manliga sjuksköterskor så hade jag tänkt precis samma sak.
Som sagt, i ett libertarianskt samhälle där nästan inga resurser överförs genom tvång eller hot om våld så kommer jag ha mycket lättare att se människor som individer.
Jo jag förstår hur du tänker, det är bara det att det fortfarande blir väldigt olyckligt att dra alla över en kam. Man behöver också ta med flera aspekt till varför det bara är kvinnor i offentlig sektor, sanningen är LÅNGT IFRÅN att det beror på inkvotering.
Jag skulle säga att bland annat spelar följande in:
1. Relativt dålig lön och begränsade möjligheter till karriär (detta gör att män inte vill arbeta inom dessa yrken)
2. Det är arbete som till stor del innehåller hög grad av mänskliga kontakter vilket gör att man behöver vara både intresserad av detta och givetvis lämpad för det
3. En viss del av svenska män ser ner på offentlig sektor, hånar och spottar på den, vilket gör att andra män påverkas och således inte heller anser sig "dåliga" nog att arbeta där
4. Eftersom det hela är skattedrivet är arbetsvillkoren kassa och arbetena ges ingen status eller något särskilt värde i pengar (folk begriper ju inte hur sjukt mycket det hade kostat att hålla sig med privat skolgång och privat sjukhusvård)
Sammantaget är det som sagt mycket som spelar in, och en stor del varför majoriteten är kvinnor är för att svenska män inte vill arbeta där. De få unga killar/unga män som jag träffat på arbetandes i skolans värld är invandrare, dessa exemplaren är dessutom mycket duktiga på jobbet de utför.
Jag vet inte om det är så att svenska män anser sig själva för bra eller för fina för arbete i offentlig sektor?
Slutligen vill jag ändå påtala att jag mycket väl förstår vad du säger när du menar att offentlig sektor är en sandlåda (ja det var väl mina ord kanske). Det är mycket trams, mycket ineffektiva arbetsplatser som inte fungerar. Jag skulle säga att detta beror till 90% på att det är skattefinansierade ställen och således har de inga resultatkrav som är mätbara i arbetstagarnas lön. Oavsett någon presterar eller ej så får denne lön, rent krasst är det så. Det hela är en fars, mer eller mindre.
Men, just kvoteringen i frågan är inte så enkel som du beskriver den i dina inlägg.