2021-01-06, 10:20
Medlem
Stäng ner Januari ut till att börja med, Sveriges nuvarande strategi kommer sannolikt inte räcka. Tyvärr.
Citera
2021-01-06, 10:20
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
IVA har ökat med 15 procent senaste veckan. Undrar om det är Engelska sjukan som får IVA att accelerera?

Iofs ingen jätteökning men om denna trend fortsätter är det ju illa.

389 på IVA nu

Ja, nu måste ökningen stoppas!
Citera
2021-01-06, 10:21
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja för Tegnell är det väldigt viktigt att inte vara proaktiv. Man skall alltid reagera när det redan är för sent.

Gärna en peer reviewed studie som bevisar att engelska sjukan är mer smittsam också.

Tegnell gör inget som han inte tycker om såvida han inte blir helt överbevisad och regionerna börjar agera självständigt.

Kommer engelska sjukan växa fortare än vad vi hinner vaccinera? Jag tror det såvida Löfvén inte agerar resolut.
Citera
2021-01-06, 10:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Jag tror det är ett tecken på att engelska sjukan börjar sprida sig. Men tyvärr har vi väldigt dålig koll på mutationer i Sverige.

Jag hade hoppats IVA skulle minska under julen men kan säkert vara som du säger. Vi lever i ovisshet gällande engelska sjukan.
Citera
2021-01-06, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Uppdaterade siffror. Sedan årsskiftet har Danmark gått om Sverige: 28,3 avlidna i/med Covid-19 per miljon mot 24,8. I Storbritannien dubblar de dessa siffror (56,4), men allra värst är det i Litauen med ofattbara 214,1 avlidna per miljon invånare under årets fem första dagar.

Source: Worldometers.info

Ja og i dag bliver forskellen endnu større. Utroligt så godt det kan gå uden opdateringer og 3 ugers efterslæb.
Citera
2021-01-06, 10:27
Medlem
Hamsterbolls avatar
Björn Olsen på tv 4 nu vill att skolorna stänger. Säger mycket bra tycker jag.

Blir det något pressträff idag tror ni? Den där Dan måste väl få sparken idag?
Citera
2021-01-06, 10:29
Medlem
Arethas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Eh Nej? Har sjukhuset varit överfulla alla år? Har dom nekat folk vård pga det är fullt?

Har det varit helt fullt på barnsjukhus tidigare

Nej? I Sverige dör knappt en procent av befolkningen varje år. 2020 då, detta Pestens År? Knappt en procent. Antagligen mindre än t ex 2002.

Överfulla sjukhus? Tja, jag minns i alla fall hur stora sjukhus gick upp i stabsläge innan Corona. Sverige har lägst antal intensivvårdsplatser i västvärlden, och vi har en ansträngd men inte kollapsad vårdsituation.

Så håll avstånd, tvätta händerna och vänta på din spruta så går det här bra ska du se.
Citera
2021-01-06, 10:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Funderar lite på det här med proportioner när jag läste följande i Aftonbladet.

En anställd vid ett demensboende i Karlstad har varslats om uppsägning efter att ha gått till jobbet trots att personen i fråga känt sig "krasslig" och ännu inte fått tillbaka resultatet av ett coronatest, skriver Nya Wermlands-Tidningen.Provsvaret visade sedermera att den anställde var sjuk i covid-19 – och senare insjuknade också halva personalstyrkan på den avdelning där personen arbetade.
Enligt Per-Olov Johansson, vårdboendechef i Karlstads kommun, har personen i fråga fått sparken. Den anställdes advokat Nils Högström säger dock till tidningen att kommunen enbart varslat om avsked.
En liknande situation inträffade i våras i Örebro län, då en anställd åtalades, misstänkt för framkallande av fara för annan, efter att ha gått till sitt jobb på ett äldreboende – trots att personen i fråga väntade på provsvar för sjukdomen.Enligt vårdboendechefen Per-Olov Johansson är det dock inte aktuellt med någon polisanmälan i det aktuella fallet i Karlstad. (TT)

Givetvis tycker jag inte att man ska gå till jobbet om man är lite krasslig i dessa tider. Det är absolut fel. MEN samtidigt har vi 2 miljoner barn som går till skolan varje dag. Barn som många gånger uppträder utan symtom och sprider viruset till andra barn, personal, sina föräldrar, andra som färdas på bussen.
Stefan Löfven och Morgan Johanssons julshopping fick rubriker i kvällspressen. "Stefan Löfven är ute och handlar". Samtidigt passerar jag några större handelsplatser utanför Stockholm (utan att gå in) och kan konstatera att det är totalt fullt på alla parkeringsytor. Man kan ju fundera lite på vad och vilka som utgör problemet här.

Personligen lutar jag starkt åt att det behövs något helt annat än skärpta rekommendationer hit och dit. Jag tror visserligen att jullovet kan ha dämpat smittan, speciellt i storstadsregioner som Stockholm. MEN, jag tror vi behöver stänga ned skolorna och butiker som säljer andra saker än livsmedel. Vi bör göra som i Tyskland och Storbritannien innan situationen kukar ur fullständigt, om den nu inte redan har gjort det. Den brittiska mutationen mitt i allt detta och katastrofen är ett faktum.
Citera
2021-01-06, 10:30
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja för Tegnell är det väldigt viktigt att inte vara proaktiv. Man skall alltid reagera när det redan är för sent.

Huvudsaken verkar vara att man vill vara säker på att man gör "rätt", inte att resultatet blir bra. Hade man agerat så inom näringslivet skulle man inte bli långvarig.

Rätt sätt att tänka är att göra en riskanalys. Det är väldigt enkelt:

A : risk att det inträffar i procent
B : kostnad om det inträffar
C : kostnad för motåtgärder

Om C < A*B så fattar man beslut. T.ex. i sportlovsfallet

A = 25% att det orsakar bred smittspridning
B = 500 miljarder kr
C = 0 kr + sabbat sportlov

Rent rationellt så kunde man betalat tillbaka alla kostnader för sportlovsresenärerna. Fast då hade folk väl blivit upprörda..
Citera
2021-01-06, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
10 000 döda? Du har lagt till ca 1300 personer på eget bevåg? Varför det kan man ju undra, om det inte syftar till att försöka göra allting ännu svartare? Om du vill kalla en spade för en spade bör du ange saker korrekt till att börja med.
Och faktum är att folk dör av olika orsaker vartenda år. Ibland är det plågsam cancer eller hjärt/kärlsjukdom - ibland är det coronavirus som gör att en gammal multisjuk person dör av exempelvis lunginflammation. Och coronavirus har funnits länge.
Det är tragiskt med alla dödsfall men det är även tragiskt med andra samhällsproblem som uppstår på grund av Covid 19.
Man kan just nu läsa om hundratals barn med inflammation i Sverige - vilket när man läser vidare handlar om ett 30-tal barn som behövt mer intensiv vård och inget dödsfall i Sverige. Visst är det hemskt när barn far illa - alltid! - men man kan sätta detta i lite perspektiv genom att notera att 900 barn per år får diabetes i Sverige, vilket är en sjukdom som innebär att kroppens eget immunförsvar angriper de egna vävnader - och detta är en livslång sjukdom. Inte en inflammation som är övergående. Hör man talas om detta? Nej.

Så du förutspår att vi inte kommer ha 10 000 döda när pandemin är över?
Det är ju själva pandemin som du försöker göra till något som inte riktigt finns, en liten avvikelse att prata bort genom att hitta stora tal eller långa tidsserier att dividera med. Att jag då anger en högst trolig och antagligen låg slutsiffra är inte på något sätt falskt.

Så 900 barn som insjuknar i diabetes gör att ca. 10 0000 döda i en pandemi helt enkelt inte var något särskilt? Logiken är gnistrande. Eller är barndiabetes inte heller något särskilt? De dör ju för sjutton inte ens, hamnar knappt på IVA! Finns det överhuvudtaget något som är särskilt, värt att diskutera utan att förminska?
Senast redigerad av Varglig 2021-01-06 kl. 11:02.
Citera
2021-01-06, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Ja og i dag bliver forskellen endnu større. Utroligt så godt det kan gå uden opdateringer og 3 ugers efterslæb.
Ingen av oss har en kristallkula. Vad som är säkert är att Danmarks situation försämrats ordentligt på sistone. Låt oss hoppas på det bästa.
Citera
2021-01-06, 10:34
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Fy f_n vad illa det har gått. Befarar starkt att vi hamnar där även i Sverige också. Vi skulle behöva stänga skolorna till vi får ut det förbenade vaccinet! Hade önskat att man kunde snabba på vaccinationsprocessen innan vi får totalt kaos här.
Krävs stora motåtgärder nu om vi ska kunna klara av att trycka tillbaks smittspridningen nu. Känns så galet att återöppna skolorna på måndag och låta 2 miljoner barn interagera med varandra samt dra runt smittan till sina föräldrar. Det är INTE vad vården behöver just nu. Det kommer bli totalt kaos
USA är ändå någorlunda öppet gentemot Sverige. Det finns noll transparens i Sverige så om vi hamnar där kommer det att döljas. Det kanske redan är så det går till i Skåne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in