Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Det finns ett problem. Lockdown har inte fått ner de här länderna till några eftersträvansvärt låga nivåer. De började på katastrofalt höga nivåer, och har landat ungefär på Sveriges nuvarande nivå, och verkar ha fastnat där precis som vi.
De är också mycket hårt drabbade länder, med mycket antikroppar. Det är därför svårt att avgöra om:
1) Lockdown var effektivt för att få ner smittan, eller
2) Smittan kan ha bromsat in av lokala mättnadseffekter (städer som drabbas i olika ordning, arbetsplatser mättas m.m.), eller
3) Man kanske krattar manegen för den brittiska stammen nu, med åtgärder som gallrar bort svagare virusstammar.
Det är också långt ifrån säkert att deras "lockdowns" är så mycket hårdare än våra nuvarande restriktioner. De kallar det "lockdown", men numera finns ju en lång lista med undantagna aktiviteter. Man får träffa människor om: man man ska motionera, flytta, få legal advice, träffa sin utvalda "bubbelfamilj", handla mat eller medicin, besöka en palliativ person på äldreboende, åka till jobbet eller skolan, besöka vård eller veterinär, rasta husdjur, besöka grav eller begravning, hämta take-away mat, hämta/lämna på dagis osv.
Ovanstående är "Level 5 Lockdown" på Irland.
Jag tycker det låter ganska likt situationen i Sverige. Vi listar förbud, de listar tillåten aktivitet. Vi har i teorin rörelsefrihet, men vart ska vi åka när allt är stängt? Att vi svenskar kan köa i minusgrader för att få gå in och köpa ett par strumpor är knappast smittdrivande, i relation till ovanstående aktiviteter.
Jag vet inte hur det ser ut där du bor. Men i Stockholm är IKEA fullt på dagarna. Galleriorna är fulla av folk. På caféer är det nästan som vanligt många folk som sitter och fikar jag annant. Går man en runda på kvällen ser man att restaurangerna är halvfulla till fulla med follk. Kanske borden står lite längre ifrån, men vad hjälper det. Regeln om avstånd inomhus är nästan helt meningslös, det är visat att är inte ventilationen tillräcklig ökar koncentrationen av droppar med virus i luften inomhus, och går folk runt i det spelar det ingen roll om det är 2 meter mellan, likadant om de sitter vid bord. Vill man få ner det ordentligt måste vi stänga alla ställen inhomhus där olika folk träffas, och sen ha munskydd på de som är öppna.