2021-01-06, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
IVA är nu på 389:

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Oroande att det ökar snabbare nu än den förhållandevis lugna takten vi hade före jul.
Det är nära total katastrof nu. Vi har spridning i landet av den brittiska varianten och kanske den sydafrikanska. Antalet smittade kommer att explodera. Gränsen till flockimmunitet höjs till över 90%. Skolorna öppnar på måndag.
Men Tegnell är helt lugn och politikerna har fullt förtroende föt FHM. Man kan undra vad de har för dold agenda, eller är de bara totalt IQ-befriade.
Citera
2021-01-06, 10:06
Medlem
Uppdaterade siffror. Sedan årsskiftet har Danmark gått om Sverige: 28,3 avlidna i/med Covid-19 per miljon mot 24,8. I Storbritannien dubblar de dessa siffror (56,4), men allra värst är det i Litauen med ofattbara 214,1 avlidna per miljon invånare under årets fem första dagar.

Covid-19 deaths in the second "wave"
(Sep 25-Jan 5) per million inhabitants
and % share of total

1309.1 Slovenia 94.9%
1111.7 Czechia 94.8%
1031.4 Bulgaria 90.1%
1023.7 Bosnia & Hercegovina 81.0%
971.1 Hungary 93.0%
962.7 Croatia 94.0%
888.0 North Macedonia 72.2%
830.6 Belgium 48.6%
712.6 Poland 91.8%
709.8 Switzerland 75.6%
678.5 Lithuania 90.0%
668.6 Georgia 99.1%
650.7 Italy 51.1%
640.9 Austria 87.8%
603.5 Romania 71.6%
525.0 Portugal 73.5%
513.3 United Kingdom 44.8%
512.4 Moldova 59.3%
506.1 France 49.6%
480.9 USA 43.1%
470.1 Slovakia 98.4%
450.7 Greece 92.8%
406.5 Spain 37.0%
385.5 Serbia 78.1%
371.4 Ukraine 80.6%
357.3 Latvia 95.0%
333.1 Germany 74.4%
320.6 Netherlands 46.6%
296.1 Albania 69.8%
291.4 Sweden 33.8%
274.2 Russia 66.7%
183.8 Canada 43.0%
166.2 Turkey 64.4%
133.8 Denmark 54.6%
42.7 Finland 40.8%
33.7 Norway 40.3%
---------------------------------
551.4 average 70.1%

Source: Worldometers.info
Citera
2021-01-06, 10:07
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det finns ett problem. Lockdown har inte fått ner de här länderna till några eftersträvansvärt låga nivåer. De började på katastrofalt höga nivåer, och har landat ungefär på Sveriges nuvarande nivå, och verkar ha fastnat där precis som vi.

De är också mycket hårt drabbade länder, med mycket antikroppar. Det är därför svårt att avgöra om:

1) Lockdown var effektivt för att få ner smittan, eller

2) Smittan kan ha bromsat in av lokala mättnadseffekter (städer som drabbas i olika ordning, arbetsplatser mättas m.m.), eller

3) Man kanske krattar manegen för den brittiska stammen nu, med åtgärder som gallrar bort svagare virusstammar.

Det är också långt ifrån säkert att deras "lockdowns" är så mycket hårdare än våra nuvarande restriktioner. De kallar det "lockdown", men numera finns ju en lång lista med undantagna aktiviteter. Man får träffa människor om: man man ska motionera, flytta, få legal advice, träffa sin utvalda "bubbelfamilj", handla mat eller medicin, besöka en palliativ person på äldreboende, åka till jobbet eller skolan, besöka vård eller veterinär, rasta husdjur, besöka grav eller begravning, hämta take-away mat, hämta/lämna på dagis osv.

Ovanstående är "Level 5 Lockdown" på Irland.

Jag tycker det låter ganska likt situationen i Sverige. Vi listar förbud, de listar tillåten aktivitet. Vi har i teorin rörelsefrihet, men vart ska vi åka när allt är stängt? Att vi svenskar kan köa i minusgrader för att få gå in och köpa ett par strumpor är knappast smittdrivande, i relation till ovanstående aktiviteter.
Jag vet inte hur det ser ut där du bor. Men i Stockholm är IKEA fullt på dagarna. Galleriorna är fulla av folk. På caféer är det nästan som vanligt många folk som sitter och fikar jag annant. Går man en runda på kvällen ser man att restaurangerna är halvfulla till fulla med follk. Kanske borden står lite längre ifrån, men vad hjälper det. Regeln om avstånd inomhus är nästan helt meningslös, det är visat att är inte ventilationen tillräcklig ökar koncentrationen av droppar med virus i luften inomhus, och går folk runt i det spelar det ingen roll om det är 2 meter mellan, likadant om de sitter vid bord. Vill man få ner det ordentligt måste vi stänga alla ställen inhomhus där olika folk träffas, och sen ha munskydd på de som är öppna.
Citera
2021-01-06, 10:08
Medlem
qwerty-66s avatar
IVA har ökat med 15 procent senaste veckan. Undrar om det är Engelska sjukan som får IVA att accelerera?

Iofs ingen jätteökning men om denna trend fortsätter är det ju illa.

389 på IVA nu
Citera
2021-01-06, 10:11
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är nära total katastrof nu. Vi har spridning i landet av den brittiska varianten och kanske den sydafrikanska. Antalet smittade kommer att explodera. Gränsen till flockimmunitet höjs till över 90%. Skolorna öppnar på måndag.
Men Tegnell är helt lugn och politikerna har fullt förtroende föt FHM. Man kan undra vad de har för dold agenda, eller är de bara totalt IQ-befriade.

Vad hände med att flockimmuniteten uppnås vid 60% undrar jag?

Är nivån för flockimmuniteten via smitta bara 2/3 av den via vaccinering?
Citera
2021-01-06, 10:12
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Jag vet inte hur det ser ut där du bor. Men i Stockholm är IKEA fullt på dagarna. Galleriorna är fulla av folk. På caféer är det nästan som vanligt många folk som sitter och fikar jag annant. Går man en runda på kvällen ser man att restaurangerna är halvfulla till fulla med follk. Kanske borden står lite längre ifrån, men vad hjälper det. Regeln om avstånd inomhus är nästan helt meningslös, det är visat att är inte ventilationen tillräcklig ökar koncentrationen av droppar med virus i luften inomhus, och går folk runt i det spelar det ingen roll om det är 2 meter mellan, likadant om de sitter vid bord. Vill man få ner det ordentligt måste vi stänga alla ställen inhomhus där olika folk träffas, och sen ha munskydd på de som är öppna.

Engelska sjukan ger högre viral load och ett virus som lättare smittar. Så ännu viktigare med längre avstånd o bättre ventilation. Definitivt läge för munskydd för att ge lite extra skydd.

Andra länder fattar att de nya mutationerna gör att det mesta måste stängas ner men här väntar vi tills engelska sjukan dominerar innan nåt görs.
Citera
2021-01-06, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Engelska sjukan ger högre viral load och ett virus som lättare smittar. Så ännu viktigare med längre avstånd o bättre ventilation. Definitivt läge för munskydd för att ge lite extra skydd.

Andra länder fattar att de nya mutationerna gör att det mesta måste stängas ner men här väntar vi tills engelska sjukan dominerar innan nåt görs.
Ja för Tegnell är det väldigt viktigt att inte vara proaktiv. Man skall alltid reagera när det redan är för sent.
Citera
2021-01-06, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
Nu har jag ninte direkt orkat hängt med i alla uppdateringar, men hur mer farlig anses denna variant vara? Enda jag har sett är att den smittas 40 - kanske 70% mer inget om dödlighet?

Jo dominant lär den väl bli förr eller senare...

Exakt, visst borde den vara mindre dödlig? För att klara att smitta fler borde dess offer överleva mer, om man tänker hur virus beter sig?
Vad hände med spanska sjukan t ex, finns inte den kvar och du o jag har haft den? Fast i en muterad form som är som en vanlig förkylning
Citera
2021-01-06, 10:16
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
IVA är nu på 389:

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Oroande att det ökar snabbare nu än den förhållandevis lugna takten vi hade före jul.

Jag tror det är ett tecken på att engelska sjukan börjar sprida sig. Men tyvärr har vi väldigt dålig koll på mutationer i Sverige.
Citera
2021-01-06, 10:17
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt

Precis. Så länge det försvinner ut färre virus ur ett rum än vad som tillförs så blir rummet till slut helt fyllt... precis som ett badkar.
Citera
2021-01-06, 10:18
Medlem
Tegnell går ut och säger att det vänder i Stockholm. Så då kan man i princip sälja huset och satsa att man äger på att det inte vänder.
Citera
2021-01-06, 10:19
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Jag tror det är ett tecken på att engelska sjukan börjar sprida sig. Men tyvärr har vi väldigt dålig koll på mutationer i Sverige.

Jag tror det är julhandeln som spökar.
Väldigt många ”måsten” verkade det som.
Tar ju några veckor innan ”fel” personer blir sjuka..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in