2021-01-06, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Om man kollar kurvorna i några av de värst drabbade länder så blir det uppenbart för mig att de gör något som leder till mycket snabbare vändningar... Sedan får väl folk strida bäst de vill om det är något ta efter eller inte, det är likväl en snabbare vändning i vissa länder från väldigt höga nivåer även i höst. De får ner kurvor för andra gången.

Exempelvis Belgien:

En tvärvändning redan i början av november från en skyhög nivå på 17 000 smittade per dag till under 2500 bara fyra veckor därpå. Dödsfallen vände cirka 12 dagar därpå från i snitt 200 dödsfall per dag där de nu är nere på under 70 dödsfall.

Liknande vändning i Italien sedan väldigt höga nivåer i november.

Frankrike hade en drastisk vändning av smittade runt 7 november. Från 55 000 nya smittade/dag till 11 000 på bara tre veckor.

Dessa vändningar är så pass drastiska och snabba att jag har svårt att tro att det är en naturlig vändning.

Och här sitter vi ännu i januari och vet inte ens när allt peakar än... Är det då verkligen värt att göra tvärtemot bara för att folk tror att vi förvandlas till en diktatur så fort tillfälligt hårdare restriktioner ens kommer på tal?

Nu har jag aldrig direkt predikat lockdowns men om man nu faktiskt ser en snabb effekt i land efter land är jag beredd på att hellre ta det i några veckor bara för att få ned spridningen. Det är absolut inget jag tror på under en längre tid, men alla mer seriösa forskare pratar om 2-4 veckor ändå. Vad finns det att förlora om man testar i några få veckor? Fler dör inte pga det, då pratar ni om evighetslånga lockdowns som långt ifrån alla förespråkar...

Även WHO är emot det. Men, de är öppen för tillfälliga sådana när det är enda sättet att vända utvecklingen. Vi är där nu skulle jag säga med 3000 sjukhusfall och en kurva som inte håller på att vända vad jag kan se.

Det är 700 fler än i våras och det är nog bara en tidsfråga innan det leder till att ännu fler kommer dö som hade kunnat klara sig i ett mer stabilt läge. Som även drabbar andra patienter. Har svårt att se hur vi ska kunna klara en uppgång som fortsätter såhär...

Det har hänt en hel del i andra länder på så kort tid som 3-4 veckor som inte händer här. Jag tror inte tillfälligt hårdare restriktioner leder till noll fall, men jag tror det kan leda till en mer hanterbar situation där man får det lite mer under kontroll.

Jag kan inte heller se att ett land som Norge har haft särskilt hårda restriktioner sedan de fick det under kontroll i april... Inte hårdare än Sverige idag.

Inte ens deras nya hårdare restriktioner är hårdare än våra förutom enstaka punkter och att de tar inresande på större allvar.

De tillåter exempelvis fortfarande fler vid olika evenemang och butiker håller öppet. Det har alltså inte inneburit att de har suttit inlåsta sedan i mars... När de väl fick det under kontroll så har de haft det under kontroll, när det nu ökar så tar de inte risken att chansa och jag ser inga skäl till varför det skulle gå sämre där när de agerar på redan lägre nivåer. Resteiktioner som jag inte tycker låter mycket värre än för oss ändå.

Notera även att man inför restriktioner där redan dagen efter de blir offentliga. Varför sitter man och väljer datum först långt senare här? Även när det gäller rekomendationer där den som vill bara kan skita i vilket ändå... Som rekommendetionen om munskydd i sthlms kollektivtrafik vid rusningstider, som börjar långt efter 7 januari. Varför inte bara direkt? Så folk ska hinna handla eller vad!?

Precis allting som vi gör innebär ju en fördröjning... Som om viruset väntar.

Om man nu vägrar hårdare restriktioner kan man väl åtminstone se över varför allt vi redan gör går så långsamt. Att ett snabbt agerande är ytterst viktigt påpekas ju även i den pandemiberedskaosplan som Folkälsomyndigheten publicerat. Ska vi inte ens försöka följa våra egna rekommendationer!?

https://www.aftonbladet.se/a/rgz92m

Så som den här utdragna evighetsmaskinen pågår tar jag hellre tillfälligt hårdare restriktioner. Ni tror inte folk lider av en mer utdragen väg med?

Hur som helst så borde det i min värld vara ett grundläggande mål att minska spridningen, alldeles oavsett strategi man väljer. Om man inte lyckas vända det får man se över andra alternativ... Eller åtminstone göra vad man kan för att nuvarande strategier ska lyckas bättre.

Eller finns det något som är "bra" med att det inte vänder så snabbt som möjligt eller vad? Ja det skulle väl vara om man nu fortfarande sitter och hoppas på någon slags flockimmuniet då... Som verkar kunna kräva väldigt många dödsfall och svårt sjuka innnan det kommer, och som är en osäker väg att chansa på eftersom alla tidigare slutsatser har prickat fel om hur nära vi är något dylikt.
Det finns ett problem. Lockdown har inte fått ner de här länderna till några eftersträvansvärt låga nivåer. De började på katastrofalt höga nivåer, och har landat ungefär på Sveriges nuvarande nivå, och verkar ha fastnat där precis som vi.

De är också mycket hårt drabbade länder, med mycket antikroppar. Det är därför svårt att avgöra om:

1) Lockdown var effektivt för att få ner smittan, eller

2) Smittan kan ha bromsat in av lokala mättnadseffekter (städer som drabbas i olika ordning, arbetsplatser mättas m.m.), eller

3) Man kanske krattar manegen för den brittiska stammen nu, med åtgärder som gallrar bort svagare virusstammar.

Det är också långt ifrån säkert att deras "lockdowns" är så mycket hårdare än våra nuvarande restriktioner. De kallar det "lockdown", men numera finns ju en lång lista med undantagna aktiviteter. Man får träffa människor om: man man ska motionera, flytta, få legal advice, träffa sin utvalda "bubbelfamilj", handla mat eller medicin, besöka en palliativ person på äldreboende, åka till jobbet eller skolan, besöka vård eller veterinär, rasta husdjur, besöka grav eller begravning, hämta take-away mat, hämta/lämna på dagis osv.

Ovanstående är "Level 5 Lockdown" på Irland.

Jag tycker det låter ganska likt situationen i Sverige. Vi listar förbud, de listar tillåten aktivitet. Vi har i teorin rörelsefrihet, men vart ska vi åka när allt är stängt? Att vi svenskar kan köa i minusgrader för att få gå in och köpa ett par strumpor är knappast smittdrivande, i relation till ovanstående aktiviteter.
Senast redigerad av aw 2021-01-06 kl. 08:02.
Citera
2021-01-06, 07:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Pandemilagen kommer nästa vecka. Vi behöver stänga skolor samt köpcentrum/butiker snarast för att få ner spridningen. Samt kräva munskydd i livsmedelsbutiker o apotek.

Om danskarna räknar med att engelska sjukan kommer dominera hos dem i februari så kommer den göra det här med.

Att de äldsta är vaccinerade kommer inte hjälpa IVA tex för de hamnar sällan där.

Exakt.

Håller med. Jag litar mycket mer på deras Seruminstitut än vårt FHM. Dessutom har nätet mellan Danmark och Sverige varit grovmaskigt.

Självklart är det bättre, ju fler man hinner vaccinera, innan man släpper på lockdownen igen. (Dessutom måste inte allt öppnas upp på en gång. Restauranger och onödiga affärer kan exempelvis förbli stängda en längre tid.) Men som sagt - även efter bara fyra veckors lockdown, så börjar smittan om från en lägre nivå. Vilket ger vårdpersonalen en tids frist. Och sedan tar de vaccinerade eller annars immuna över befolkningen mer och mer, och viruset hittar inte så många nya värdar.
Senast redigerad av Merwinna 2021-01-06 kl. 07:50.
Citera
2021-01-06, 07:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Visste är det så att de svenskar eller britter som far mellan länderna egentligen är av ett tredje ursprung. En slags Ardalan Shekarabi som söker sig till gynnsammare förhållanden med fler förmåner genom att byta land.

Vi borde ha en gränspolis värd namnet och bygga ett nytt förvar rymningsklass 1, intill Arlanda dit man kan sända de som ska återskickas.

Japp. Du förstod såklart att jag hade missat ett "inte" i texten. Hon var inte brittiska!
Citera
2021-01-06, 07:56
Medlem
Sverige ligger nu på 5e plats i antal smittade per dag per miljon innevånare för alla länder med mer än 5 miljoner innevånare! (Utjämnat data från Our World in Data)

list-nr, land, antal smittade per miljon innevånare 2021-01-05, ökning i procent från 2020-12-29
1 Czechia 993 49
2 United Kingdom 826 44
3 Israel 722 46
4 United States 662 21
5 Sweden 583 5
6 Slovakia 547 40
7 Portugal 512 71
8 Netherlands 473 -16
9 Lebanon 432 46
10 Switzerland 388 -3
11 Serbia 367 -27
12 Denmark 354 -22
13 Spain 272 40
14 Italy 270 27
15 South Africa 256 31
Citera
2021-01-06, 08:06
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja. Men i vilket skede lade Israel pengar på bordet? Tog Israel fram plånboken först när vaccinet redan var färdigt? Har israelerna köpt vacciner, som har tagits fram med hjälp av europeiska skattebetalares pengar? I så fall är judarna snyltare på Europa, och på Förenta Staterna.

Pfizer-Biontech var klart redan i somras, Israel godkände det och kom överrens om ett ganska högt pris, vet inte exakt vad de betalade men de betalade iaf betydligt mer än USA och EU. Israel är dessutom med i ITER, de betalar en avgift motsvarande mer än en EU-medlemsavgift för att få vara med i den.
Citera
2021-01-06, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Eftersom vaccin är på gång tror jag "suboptimalt" är fel ord. Det kan spara många liv utan att få allvarliga konsekvenser på annat håll. Förutsatt att vaccinet biter på denna förbenade mutation.

Om inte, tja då blir det värre förstås.

Jag tror en skollockdown i Sverige också vore väldigt smart till dess fas 1 av vaccinationen är klar. Borde ju inte ta mer än en månad bara Tegnell och Eliasson håller sig borta och försöker sig på någon "strategi".
Suboptimalt är exakt rätt ord tycker jag. Sammanfattar världens hantering av corona i med ett enda ord.
Citera
2021-01-06, 08:17
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Sverige ligger nu på 5e plats i antal smittade per dag per miljon innevånare för alla länder med mer än 5 miljoner innevånare! (Utjämnat data från Our World in Data)

list-nr, land, antal smittade per miljon innevånare 2021-01-05, ökning i procent från 2020-12-29
1 Czechia 993 49
2 United Kingdom 826 44
3 Israel 722 46
4 United States 662 21
5 Sweden 583 5
6 Slovakia 547 40
7 Portugal 512 71
8 Netherlands 473 -16
9 Lebanon 432 46
10 Switzerland 388 -3
11 Serbia 367 -27
12 Denmark 354 -22
13 Spain 272 40
14 Italy 270 27
15 South Africa 256 31

Med tanke på hacken i Sveriges kurvor under julen så tror jag smittan underskattas just nu.

Britterna har inga konstiga hack o verkar ha upprätthållit samma nivå på testerna hela julen.

Så vi får se nästa vecka när helgerna är över var Sverige ligger
Citera
2021-01-06, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
"Större delen av tiden" är ju inte hela tiden, och ni har väl åkt och handlat mat? Person två kanske plockat upp smittan på mataffären och sen smittat person ett efter det ?
Jaja, ni vet väl bättre vad som hänt i er familj än jag gör såklart. Men jag gillar inte när man pekar ut asymtomatiska barn och vill stänga skolor och aktiviteter för dem - det är ju fortfarande viktigast att de med symtom håller sig hemma och att gamlingarna hålls skyddade.
Person fyra (den sist smittade) var den som handlade. Person två och tre tog promenader utomhus i närområdet, samt att övningskörning skedde i närområdet. Inga besök på affärer eller liknande förekom under tiden då smittan kom in i huset. 9erson nummer två var extremt isolerad då det var en gymnasieelev som hade hemundervisning. Det finns ingen kollektivtrafik där vi bor (bara skolbussar) och gymnasieeleven har inga vänner alls i närområdet. Distansstudier är därför en enorm påfrestning för denna personen och hen hade en depression vid just denna tiden (BUP hade dock enbart videomöten, så det blev inte att lämna hemmet ändå). Jo, jag har bra koll på våra förehavanden för denna tiden då jag är person nummer tre som arbetade hemifrån och tog hand om person nummer två.

Innan jag visste att bägge barnen hade haft Covid så fanns det bara ett alternativ till hur jag smittats (person två hade inte typiska Covid-symtom, så vi var ett tag osäkra på vad det var), så var den alternativa misstanken att jag smittats när jag tog in posten från brevlådan, dvs att brevbäraren hade droppsmittat posten. Men det var ju så sjukt osannolikt.
Citera
2021-01-06, 08:24
Medlem
https://www.latimes.com/california/story/2021-01-05/la-county-residents-warned-covid-19-everywhere

Kalifornien:

- Enbart personer med under 90% syremättnad ska få syrgas
- Personer utanför sjukhuset som får hjärtstillestånd ska inte transporteras till sjukhus om inte ambulansvårdarna får igång hjärtat. Istället för sjukhushjälp ska de dödförklaras

Kollaps inom kort.
Citera
2021-01-06, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
I slept, and woke up.

Vanliga IVA = en sak.

Finns fler typer av IVA.

Barn IVA, finns fler typer beroende på vårdtyp/insatser.

Barn i respirator (tjock slang i halsen, infarter, kateter, sövda -uppfattas pretty fucking much som IVA) MEN syns inte i IVA statistiken. +70 i Augusti.

Barn 0-10 år, 70 st i respirator i Augusti.

>>>>>>>> 70 st i Augusti <<<<<<

Barn med MIC vilka ligger svårt sjuka på avdellning ges tunga mediciner -SYNS INTE I STATISTIKEN.

Barn i ECMO maskin syns i IVA statistiken. 10-15 i September.

Allt delas upp i små klumpar!

Ingen sida visar samlad statistik på barn i behov av sjukhusvård.

Trots +1000 barn (sammanlagt alla med kraftiga/svåra/allvarliga symtom).

(MIS-C+Långtidssjuka+ECMO+Respirator+Vårdavdelning/barnsjukhus+Infektionsavdelning+Vårdcentralen)
Du kan dela upp det i hur många "klumpar" som helst.

Denna diskussion rörde ev larm om barn med
hyperinflammation ev kopplat till covid.
Jag försökte tona ner denna risk.
Enligt artikeln jag läste har ett 30-tal med hyperinflammation (av typ 2,5milj) barn/ungdomar total vårdats på IVA sedan pandemins start (dvs senaste året) samt ungefär lika många barn/ungdomar på IVA med covid i kroppen. Hur många som har en tjock slang i halsen eller inte har jag inte sett statistik på. Har inte heller sett statistik på att det finns tusentals barn i Sverige med allvarliga symptom långtidssjuka pga Corona? .

https://www.sydsvenskan.se/2021-01-05/ett-hundratal-barn-i-livshotande-inflammation
Senast redigerad av jerka11 2021-01-06 kl. 09:05.
Citera
2021-01-06, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2

1 Czechia 993 49
2 United Kingdom 826 44
3 Israel 722 46
4 United States 662 21
5 Sweden 583 5
6 Slovakia 547 40
7 Portugal 512 71
8 Netherlands 473 -16
9 Lebanon 432 46
10 Switzerland 388 -3
11 Serbia 367 -27
12 Denmark 354 -22
13 Spain 272 40
14 Italy 270 27
15 South Africa 256 31

Hemsk läsning. Och då ska vi beakta att Sverige har en av världens längsta eftersläpning, med enorma hack i kurvorna. Vi ligger mest troligt ännu högre upp på denna hemska lista.
Citera
2021-01-06, 08:26
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Anders Tegnell hade blivit kastad i tjära och fjädrar om han ljugit för britterna som han ljuger för svenska folket.

Han har ju det, det var Tegnell som låg bakom den brittiska coronastrategin förrra året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in