2021-01-05, 23:03
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomatpure
Liknande modell ja, dock ej samma modell. Modellen är runt 10 år gammal och mycket kan hänt med märkets färgutbud.
Jag är helt övertygad om att du inte kan avgöra vad det är för modell eller år på modellen exakt utifrån övervakningsbilderna.
Citera
2021-01-05, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är troligen inte samma nyans.
Och återigen -- färgåtergivning påverkas av ljus, vinklar etc - vilket innebär att det inte går att göra direktmatchningar när det handlar om bilder tagna under helt olika förutsättningar.

Polisen har säkert teknisk kapacitet att med AI-stödda program kompensera/ kalibrera/ filtrera etc. fotoupptagningar som korrigerar för ljusstyrkor, vinklar, väderförhållanden, färgåtergivning (bl a efter standarder för återgivning i olika materialstruktur) - och matcha analysfynden mot viss skomodell, bilmodell eller gärningsman.
Citera
2021-01-05, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Han har precis använt en kniv till att mörda en kille. Skulle du ha jättestor lust att springa efter honom och bli knivskuren själv?
Jag har också burit kniv. Det kan bara skada. Det är ett värdelöst skydd.
Det finns två möjligheter och lösningar vid ett förföljande.
1. Håller man sig på långt avstånd riskerar man att förlora honom ur sikte, men du kan ändå tala om för Polisen var han försvann!
2. Kommer du nära tappar du inte honom ur sikte, men du riskerar att GM märker dig och går till attack. Klarar du inte av att fly har du laglig rätt till självförsvar. Du kan inte bli ersättningsskyldig oavsett vad du gör eftersom han mördat en person. Skada och avväpna honom. Det är viktigt att GM behöver söka akutsjukvård efter striden, för då kommer han definitivt inte undan Polisen. Peta ut hans ögon osv, vad som helst, och vänta inte tills han knivskär dig för anfallet är redan påbörjat.
Citera
2021-01-05, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrespratt
Liten reflektion.
Enligt tidningarna så ska kvinnan ringt till sin mans chef direkt efter händelsen, detta trots att hennes egen telefon tydligen var försvunnen. Hon måste då ha ringt från en lånad telefon.
Hur många kvinnor kan telefonnumret till sin mans chef och dessutom komma ihåg det i ett upprört tillstånd direkt efter rånet / mordet?

Märkligt bara det. Jag kan knappt min frus mob.nr. Än mindre övriga närståendes nr.

Möjligt att hon sökte på hitta eller eniro men nog känns det lite konstigt att ringa hans chef först. Det bör väl finnas viktigare samtal innan dess. Han hade väl en mor t.ex?

F.ö är det sannerligen en maximal otur att förlora sin telefon just där och då.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Varför är det alltid så sjukt dålig kvalitet på bilderna?

Är tyvärr så på majoriteten av övervakningskameror. Torde vara bättre kvalité med tanke på teknikensutveckling. Kameran är väl inte uppdaterad sedan begynnelsen.
Citera
Medlem
Hoppas dom pressar henne i förhör tills hon ger med sig och lägger korten på bordet , klart hon ville bli av med luren , där är nog alla konversationer med GM ..

Uttaget var just endast ett sätt att få han ut till bankomaten där GM väntat då kvinnan då meddelat att han lämnat puben och kusten var klar , hon kan ju ha sagt vad som helst bara för att få han till bankomaten att dom skulle spela på Jack Vegas där elr vad som helst o därav uttag på ett par hundralappar
Senast redigerad av nygren87 2021-01-05 kl. 23:11.
Citera
2021-01-05, 23:06
Medlem
Tomatpures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentOkeke
Varför sitter inte apan i förvar ännu? Finns garanterat 20+ människor som kan identifiera fanskapet utifrån övervakningsbilderna som släppts. Eftersom moral och rättskänsla inte verkar existera i dessa områden kanske statsmakten behöver plocka fram piskan? Dika ut bidragsträsket och använd det nyvunna budgetutrymmet för att hyra in Israelisk security. De vet hur man hanterar sådant här patrask.
Kläderna må använts just till detta, efter många år i garderoben, åtminnstånde jackan.
Citera
2021-01-05, 23:06
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Towen
Polisen har säkert teknisk kapacitet att med AI-stödda program kompensera/ kalibrera/ filtrera etc. fotoupptagningar som korrigerar för ljusstyrkor, vinklar, väderförhållanden, färgåtergivning (bl a efter standarder för återgivning i olika materialstruktur) - och matcha analysfynden mot viss skomodell, bilmodell eller gärningsman.
Det kanske de har - men det är inte sådana bilder de lagt ut i efterlysningen i alla fall.
Bilderna som lagts ut är oskarpa och färgåtergivningen skiljer sig mellan bild 1 och bild 2.

Och helt ärligt -- svenska polisens kapacitet på områden har inte varit imponerande tidigare.
Citera
2021-01-05, 23:07
Medlem
Undercoverss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fenrika
Varför skulle han gå från restaurangen för att ta ut med pengar eftersom de kunde betala med kortet i restaurangen.Om de behövde ta ut pengar kunde de ta ut efter restaurangen. Varför blev hon av med sin telefon? Varför kom GM tillbaka och stack honom en gång till? I ett rån springer man platsen så snabb som möjligt. Jag tror att han lejdes för att mörda honom. Hon lämnar sin kort till BO och meddelar på något sätt till GM att BO är på väg till bankomat och han försöker inte råna någon annan utan han spanar att BO har kommit då attackerar han och sticker kniven i honom och tar pengarna för att ge intryck att det är ett rån.Han märker att BO lever och kommer tillbaka för att avsluta jobbet. Flickvännen är nog inblandad. Det är därför som hon beter sig konstigt. Hon ringer till tidningar,till hans chef. Hon vill visa att hon är inte inblandad. Polisen borde söka GM bland hennes närhet.
Han skulle kanske plocka ut lite kontanter för dricksen's skull?

......men jag håller med, många märkliga detaljer kring detta!
Citera
2021-01-05, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valyth
Bra beskrivning av mordet https://www.aftonbladet.se/a/Ga0nq6

BO ska ha tagit ut några hundralappar på uppdrag av sin flickvän. Varför har inte Polisen gått ut med serienumren på dessa så att han inte kan använda dem? Det är riktigt låg intelligensnivå på Polisen också. Faktiskt tror jag att GM är smartare än Polisen, trots låg begåvning.

Flickvännen ska ha upptäckt BO liggandes på marken strax innan blåljuspersonal anländer. Ändå lyckades hon förlora sin mobiltelefon. Ganska troligt att hon har något med mordet att göra som folk säger.
Att GM knivhögg bakifrån utan någon konversation låter inte heller som rån, vilket förstärker misstankarna om någonting annat.
men han attackerade först med grepp runt halsen, vänster arm,typ strypgrepp
är mördaren högerhänt så bör han ha huggit
framtill eller i sidan första hugget,
släppt offret-ryckt åt sig sedlarna gått sin väg-
kommit på att han skulle gå tillbaka-hugger mot hjärtat framifrån denna gång-
offret faller mot marken- eller låg han ner redan efter första hugget
-eller kanske offret redan glidit ner på marken efter strypgreppet..
..tänker jag det bör ha gått till.
Citera
2021-01-05, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valyth
Jag har också burit kniv. Det kan bara skada. Det är ett värdelöst skydd.
Det finns två möjligheter och lösningar vid ett förföljande.
1. Håller man sig på långt avstånd riskerar man att förlora honom ur sikte, men du kan ändå tala om för Polisen var han försvann!
2. Kommer du nära tappar du inte honom ur sikte, men du riskerar att GM märker dig och går till attack. Klarar du inte av att fly har du laglig rätt till självförsvar. Du kan inte bli ersättningsskyldig oavsett vad du gör eftersom han mördat en person. Skada och avväpna honom. Det är viktigt att GM behöver söka akutsjukvård efter striden, för då kommer han definitivt inte undan Polisen. Peta ut hans ögon osv, vad som helst, och vänta inte tills han knivskär dig för anfallet är redan påbörjat.

Låter jävligt enkelt när man sitter hemma utan stresspåslag eller oumbärlig kognitiv förmåga.
Citera
2021-01-05, 23:08
Medlem
Tomatpures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag är helt övertygad om att du inte kan avgöra vad det är för modell eller år på modellen exakt utifrån övervakningsbilderna.
Tittar du tillbaka i tråden vilket jag gjorde, så lär din nivå av övertygelse gå upp några steg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in