Ang. sekvensering så kom det i slutet på PK idag fram att de inte har uppgraderat sin volym för sekvensering. Han försäger (?) sig att det är ingen idé att testa brett utan istället fokusera på dem som kommer in i landet.
- Att han inte tycker sig se idé att testa brett är för att det är så enstaka fall de hittat, de gör tillräckligt många prover för att se om de har utbredningen i UK är helt klart, att den här gruppen går upp på 40-50%, exakt vilken nivå på testning vi gör
idag har jag inga siffror på utan det får jag återkomma till.
Det viktiga är väl att upptäcka innan det blir en så pass stor spridning?
- Absolut, det håller jag med om, men det allra viktigaste nu, att den (mutationen) inte etablerar sig i Sverige och det gör vi ju
bäst genom att nu lägga stora resurser och tid och energi på att fånga de här personerna som kommer hit (rekommendera dem att åka hem beställa test isolera sig och familjen), testa snabbt när de ska testas och smittspåra runt dem som har den här (mutationen) det är ju det allra viktigaste just nu.
Att hålla på och testa stort i samhället just nu, det tror jag inte ger något mervärde utan nu är fokus på den här biten. Sen håller vi på att expandera den övriga verksamheten (sekvenseringen), men jag vet inte just idag vi har nått upp till!!!
https://www.youtube.com/watch?v=TfSMt5Ikj0o
57:02 in.
Citat:
Såhär jobbar vårt Sveriges vägledande smittskydd - fokusera inte på det som kan bli 40-50% smittspridning av att muterat virus förrän det blir 40-50% då kanske det är viktigt, säg istället till er GR att gå ut i direktsändning och vädja till personer att åka hem direkt från flygplatsen eller hamnen (haha för annars kan det blir orättvist), och isolera och testa sig på ett så krångligt sätt du kan. Sen ska vi inte titta på den stora bilden (40-50%), vi återkommer i veckan med hur många vi sekvenserar. Vi upptäcker så lite positiva med vår låga nivå på sekvensering så det spelar ingen roll, vi kan iallafall inte upptäcka samhällspridning.