2021-01-05, 19:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Jo jag tror faktiskt vi är hyfsat samstämmig här faktiskt. Men viktigt en distinktion; syftet med prioriteringen är att pengarna kan göra väsentligt mer nytta, dvs rädda liv, på annat håll. Trafikverket räknar med pris per liv på ca 10-20 milj (om jag inte missminner) då de räknar på investeringar. Coronaliv är värda väsentligt mindre, men den finns sålklart en medmänsklig aspekt också . Hursomhelst det är iaf uppenbart att det absolut inte är värt kostnaden för att stänga grundkola/förskola för att ev rädda några coronaliv. Och det har "staten" lyckligtvis uppfattat korrekt (för en gångs skull).

Jag är inne på att du och svenska staten har räknat fel. Dels är inte kostnaden för att övergå till distansundervisning, särskilt hög då 99% av eleverna skulle klara det mycket väl. Dels blir inte allt som vanligt, utan restriktioner - Eller kanske i synnerhet inte utan restriktioner. Ekonomin tar skada ändå. Kanske blir skadan för samhället ännu större om man inte stänger ned, då vårdskulden bara växer. Lite som att kissa i byxan. Till en början värmer det skönt, men efter ett tag blir det obehagligt.

Kan vidare konstatera att andra länder gör andra bedömningar. Storbritannien stänger nu ned sina skolor till mars. Möjligt att svenska regeringen gör bedömningen att Sverige inte har råd att stänga ned. Storbritannien gör antagligen bedömningen att de inte har råd att hålla öppet. En viss skillnad.
Citera
2021-01-05, 19:34
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Nej, det tar såklart tid att gå igenom kedjan med folk som ska sända röksignalerna. I andra länder har dom modernare sätt att uppgradera statistik. Där räcker det att trycka på några knappar så kommer informationen till deras motsvarighet av FHM på 0,002 sekunder. I Sverige tar det veckor, kanske månader att åstadkomma samma.

Att skylla på personalbrist för att uppdatera sånt som går på nolltid håller inte. Hur kan andra länder ha personal? Luktar manipulation lång väg.

Ja när Anders Tegnell idag pratade om vaccineringssystemet sa han tom att han / myndigheten ska l manuellt samla in data från alla regioner förutom 4 som lagts in i systemet redan vilket inte tyder på statistik á la 2000 talet.
https://www.youtube.com/watch?v=TfSMt5Ikj0o
28:40 in.
Citera
2021-01-05, 19:50
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Regionerna håller tillbaka på order av FHM är vad jag tror. FHM håller också inne på en del rapporterat för att undvika kritiska tal som 9000 idag. Så har det varit ända sedan våren. Man skjuter fram rapporteringen lite så det ska se bättre ut. När regionerna rapporterade över 8000 rapporterade FHM 7993, passligt på en fredag. Samma vid 6000, samma vid 5000. Har varit så hela tiden.

Regionerna har förövrigt rapporterat 9040 döda nu https://platz.se/coronavirus/
FHM har valt att låta några dödstal släpa lite extra. Missräkning säkert från FHMs sida att man lät regionerna släppa för många, precis som varje gång.

Idioterna är inte bättre på att räkna när dom ska fuska än när dom ska räkna på sin flockimmunitet. Varför skulle dom vara det?

Din förklaring är på inget sätt bättre. Den är ett direkt erkännande att Sverige tillsammans med Nordkorea och några andra stolpskott till diktaturer är sämst i hela världen på att föra statistik. Hur man än vänder på det är det ett gigantiskt misslyckande.

Men herregud förstår du vilken enorm mörkläggningsapparat det skulle vara.
FHM och alla regioner skulle alltså vara inblandade, tusentals personer och ingen läcker till pressen pga vadå?

Dessutom vem utom du bryr sig om 7993 eller 8000? Du nedvärderar inte bara FHM utan hela svenska folket om du tror att det spelar någon roll.
Alla är medvetna om dom höga dödstalen oavsett.

Det är väl så enkelt att vi är väldigt nogranna och jävligt byråkratiskt tröga i det här landet.

Jag tror att vi ligger i toppskicktet när det gäller att rapportera dödsfall med c19 i kroppen.
ALLA rapporteras vilket verkligen INTE gäller stora delar av världen.
Det är fakta även om många här inne inte håller med att ALLA rapporteras även om du så kör ihjäl dig på väg från den positiva provtagningen.
Citera
2021-01-05, 19:50
Medlem
sannes avatar
Ang. sekvensering så kom det i slutet på PK idag fram att de inte har uppgraderat sin volym för sekvensering. Han försäger (?) sig att det är ingen idé att testa brett utan istället fokusera på dem som kommer in i landet.
- Att han inte tycker sig se idé att testa brett är för att det är så enstaka fall de hittat, de gör tillräckligt många prover för att se om de har utbredningen i UK är helt klart, att den här gruppen går upp på 40-50%, exakt vilken nivå på testning vi gör idag har jag inga siffror på utan det får jag återkomma till.

Det viktiga är väl att upptäcka innan det blir en så pass stor spridning?

- Absolut, det håller jag med om, men det allra viktigaste nu, att den (mutationen) inte etablerar sig i Sverige och det gör vi ju bäst genom att nu lägga stora resurser och tid och energi på att fånga de här personerna som kommer hit (rekommendera dem att åka hem beställa test isolera sig och familjen), testa snabbt när de ska testas och smittspåra runt dem som har den här (mutationen) det är ju det allra viktigaste just nu. Att hålla på och testa stort i samhället just nu, det tror jag inte ger något mervärde utan nu är fokus på den här biten. Sen håller vi på att expandera den övriga verksamheten (sekvenseringen), men jag vet inte just idag vi har nått upp till!!!

57:02 in.

Citat:

Såhär jobbar vårt Sveriges vägledande smittskydd - fokusera inte på det som kan bli 40-50% smittspridning av att muterat virus förrän det blir 40-50% då kanske det är viktigt, säg istället till er GR att gå ut i direktsändning och vädja till personer att åka hem direkt från flygplatsen eller hamnen (haha för annars kan det blir orättvist), och isolera och testa sig på ett så krångligt sätt du kan. Sen ska vi inte titta på den stora bilden (40-50%), vi återkommer i veckan med hur många vi sekvenserar. Vi upptäcker så lite positiva med vår låga nivå på sekvensering så det spelar ingen roll, vi kan iallafall inte upptäcka samhällspridning.
Citera
2021-01-05, 19:58
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pailin
Vår smittskyddsläkare Bengt Wittesjö är framsynt. Han har varit på tå länge och vågar stå för egna beslut för att skydda sin flock. Men visst, det har ökat oroväckande och snabbt här nere så det vete fanken om det inte är den brittiska varianten...

Ja han är modig och går sin egen väg. Han har visat de andra att man kan besluta utan att vänta på tisdagar & torsdagar när FoHM ska kommunicera ut det. Stor eloge till han.
Citera
2021-01-05, 20:10
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Ett år har 365 dagar - därav konventionen att jämföra år för år.

Naturligtvis så kan man ju titta även på andra perioder. Vill man få en uppfattning om hur många som uppskattningsvis dog av värmeböljor så ska man ju titta på sommarmånaderna. Då tittar man inte på vintermånaderna och försöker "smeta ut" dödligheten.

Vill man veta hur många som dog av en ny pandemi så börjar man naturligtvis räkna då dödsfallen börjar ta fart, i synnerhet eftersom spridningen har varit exponentiell.

Bara för att Pekka 81 år drank för mycket koskenkorva, tuppade av i bastun och dog av värmeslag i januari, så fortsätter man att jämföra just sommarmånaderna när man undersöker värmeslag.

Om jag forskar i hur många svenskar som dog i spanska sjukan, så säger jag inte godtyckligt "bäst jag börjar räkna från början av 1917".

För covid-19 är det logiskt att börja räkna från mitten av mars, eftersom det var då folk började dö.
Ja, jag håller med om att om man vill forska i hur många som dog i spanska sjukan bör man räkna de som dog i spanska sjukan. Vill man räkna de som dött i covid ska man räkna just de som dött i covid oavsett när de dör.

Men man räknar ju redan antalet döda i covid och du kommenterade i anslutning till en diskussion om överdödlighet, dvs hur många fler som dött jämfört med normalt. Då verkar det vara den gängse metoden att räkna under ett år (1 jan - 31 dec). Upplever faktiskt inte att du svarade på frågorna jag ställde.

Du kan få en till fråga. Om Pekka 81 år drack för mycket koskenkorva, tuppade av i bastun och dog av värmeslag i januari 2020. Bör han inte räknas in i dödsfallen 2020 och därmed i statistiken över under-/överdödlighet för 2020, oavsett om januari inte direkt är värmeslagssäsong?

Och en fråga till: Om du ska undersöka hur många som dör av ett virus bör du väl enligt ditt resonemang i så fall titta på virussäsongen? Alltså räkna bort de som dog i covid i somras. Det är i och för sig något oklart vad du vill räkna ut, överdödlighet eller antalet döda i covid.

Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Ofattbart att man måste förklara detta.
Jag tar tacksamt emot dina svar på mina frågor. Både de jag ställde i ett tidigare inlägg och de jag ställer ovan.
Senast redigerad av sunessensommar 2021-01-05 kl. 20:12.
Citera
2021-01-05, 20:11
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ang. sekvensering så kom det i slutet på PK idag fram att de inte har uppgraderat sin volym för sekvensering. Han försäger (?) sig att det är ingen idé att testa brett utan istället fokusera på dem som kommer in i landet.
- Att han inte tycker sig se idé att testa brett är för att det är så enstaka fall de hittat, de gör tillräckligt många prover för att se om de har utbredningen i UK är helt klart, att den här gruppen går upp på 40-50%, exakt vilken nivå på testning vi gör idag har jag inga siffror på utan det får jag återkomma till.

Det viktiga är väl att upptäcka innan det blir en så pass stor spridning?

- Absolut, det håller jag med om, men det allra viktigaste nu, att den (mutationen) inte etablerar sig i Sverige och det gör vi ju bäst genom att nu lägga stora resurser och tid och energi på att fånga de här personerna som kommer hit (rekommendera dem att åka hem beställa test isolera sig och familjen), testa snabbt när de ska testas och smittspåra runt dem som har den här (mutationen) det är ju det allra viktigaste just nu. Att hålla på och testa stort i samhället just nu, det tror jag inte ger något mervärde utan nu är fokus på den här biten. Sen håller vi på att expandera den övriga verksamheten (sekvenseringen), men jag vet inte just idag vi har nått upp till!!!

57:02 in.

Men om nu engelska sjukan har spridits i månader så finns den ju säkert här o man borde såklart mäta om den ligger bakom Skånes o västra Götalands snabba ökning.

Behöver ju knappast sekvensiera alla London resenärer. Räcker att sätta dem i riktig karantän så behövs inget mer göras.
Citera
2021-01-05, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Alla i Storbritannien som uttalar sig kring pandemin låter lika muntra som åsnan Ior i Nalle Puh. Maken till dystra prognoser och slutsatser får man leta efter. Varför testar man ens barn som är asymtomatiska? Man ska ha haft symtom minst 24 timmar för att få testa sig.
Och om en person i ett hushåll är asymtomatisk så kan man inte dra slutsatsen att det är den personen som smittat resten, man kan ha fått smittan någon annanstans. Även om man själv håller avstånd så gör ju inte andra det.
I vårt hus så var smittad #2 och #3 inte utanför grannskapet och träffade ingen annan. Smittad #4 blev sjuk elva dagar efter #2, så vi testade alla I familjen för antikroppar och alla (inklusive #1) hade antikroppar. Därmed så var det lätt att räkna ut att #1 smittade #2 asymptomatiskt. #2 smittade troligen #3 (fem dagar mellan dessa) och #3 smittade #4 (sex dagar mellan dessa).
Citera
2021-01-05, 20:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Men om nu engelska sjukan har spridits i månader så finns den ju säkert här o man borde såklart mäta om den ligger bakom Skånes o västra Götalands snabba ökning.

Behöver ju knappast sekvensiera alla London resenärer. Räcker att sätta dem i riktig karantän så behövs inget mer göras.

Håller med. Sätter man dem bara i en riktig karantän, så spelar det ingen roll om det är böldpesten de har med sig. Det har jag sagt hela tiden, att Staten borde ha rekvirerat något av flygplatshotellen på alla internationella flygplatser (de kan inte ha många gäster ändå nu), och gjort om till karantänhotell. Med vakter och allt.
Citera
2021-01-05, 20:21
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Israel startade sin kampanj den 19 december och vaccinerar nu cirka 150.000 personer om dagen, personer över 60 år, sjukvårdsarbetare och riskgrupper prioriteras. Med den här farten kan äldre och riskgrupper ha fått både en första och andra dos i slutet av januari. Då skulle en fjärdedel av landets nio miljoner invånare ha vaccinerats, uppger premiärminister Benjamin Netanyahu enligt Reuters.

Landet befinner sig för tillfället i sin tredje ”lockdown”, nedstängning av samhället, men Netanyahu – som siktar på att bli återvald – bedömer att landet kan resa sig ur pandemin redan i februari, uppger BBC.

– Så snart som vi är färdiga med det här stadiet kan vi resa oss från coronaviruset, öppna upp ekonomin och göra saker som inget annat land kan göra, sade Benjamin Netanyahu i ett tv-sänt tal förra veckan.

Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Frankrike har inte lyckats att vaccinera mer än 500 personer. Det är bottenskarp skrattretande. Israel har redan vaccinerat 15%!!!! av befolkninen. Israels handlingskraft är magisk. Om 2 veckor kommer vi se deras dödstal sjunnka till nära noll.

Det handlar inte enbart om handlingskraft. En avgörande begränsning är hur snabbt Pfizer kan leverera vaccin. På något sätt har Israel lyckats förhandla till sig förtur.

Då uppstår frågan: Har Israel varit med och betalat för att utveckla vaccinerna? Eller snyltar Israel på den forskning som har betalats av europeiska och amerikanska skattebetalare?

Ifall ju..., jag menar israelerna, snyltar, så förtjänar dom inte att hamna först i kön till vaccinerna.
Citera
2021-01-05, 20:23
Medlem
Israel har godkänt mer än ett vaccin. Moderna har dom också godkänt. Dom kommer innan helgen vaccinerat 20-25% av befolkningen + en flockimmunitet på kanske lika mycket innebär att dom som första land snart kan lämna detta bakom sig.
Citera
2021-01-05, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Israel har godkänt mer än ett vaccin. Moderna har dom också godkänt. Dom kommer innan helgen vaccinerat 20-25% av befolkningen + en flockimmunitet på kanske lika mycket innebär att dom som första land snart kan lämna detta bakom sig.

Än så länge märks det dock inte alls på deras kurva. Tvärtom, få länder som har så brant stigande. Men det bör vända snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in