2021-01-05, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det vi nu sedan ett antal veckor sett i region Stockholm kan inte förklaras med annat än att immuniteten nu är såpass hög där att den bromsar smittspridningen till ett Re-tal strax under ett.

Brasklappen är att nuvarande Re-tal gäller för dom nu där rådande virusstammarna. Om den sydafrikanska eller engelska varianten får spridning så kommer smittan att ta ordentlig fart igen.
Ja det blir värre för norrmännen som plattat till sin kurva för mycket.
Var dumt att göra det på den milda varianten och ta smällen när den hårdare kommer.
Men norrmän är norrmän.
Citera
2021-01-05, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terminator1990
Ge mig denna fakta för jag vet att vi är inte sämst och vi är inte närheten av att vara bäst.

Jag tror han menar att så länge man inte är sist, är man bäst.

~200 länder av 220 med färre döda per capita än Sverige, skulle jag inte klassa som bäst.
Citera
2021-01-05, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terminator1990
Ge mig denna fakta för jag vet att vi är inte sämst och vi är inte närheten av att vara bäst.
Vet inte riktigt vad du efterfrågar för fakta.
Klart det har varit mindre utlandsresor, lägre invandring och ingen lockdown har vi haft.
Citera
2021-01-05, 17:54
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Sant, men i och med att det blivit sådan spridning så vore en stark lockdown också motiverad i och med att vaccinet borde göra den kortvarig.

Stäng ner starkt nu (helst för en månad sedan) och lätta allteftersom de olika faserna i vaccineringen är klara. T.ex. vänta med skolöppning till fas1 är klar. Då skulle det troligen också bli extra skjuts och tryck på vaccineringen eftersom en massa vuxenbäbisar tror att det blir diktatur varje dag man har restriktioner eller lägger sig på marken och skriker var dag liftarna i Åre är stängda.

Det visades ganska tydligt i de flesta länder i Europa att en hård lockdown saknade effekt. Ingen vill ha det. Det enda som gäller är vaccin, glöm allt annat. Det behövs inte mer än 1 miljoner doser så sjunker dödssiffrorna till lägre än en säsongsinfluensa. Vi distribuerar 2 miljoner doser influensavaccin varje år och det sker på en månad. Hur svårt ska det vara att vaccinera? I år så kunde man vaccinera alla gamlingar utan problem under pågående pandemi.

det är bortom all logiskt tänkande sinnessjukt att EU inte godkänner AZs vaccin och matar ut det fort som fan.

Frankrike har inte lyckats att vaccinera mer än 500 personer. Det är bottenskarp skrattretande. Israel har redan vaccinerat 15%!!!! av befolkninen. Israels handlingskraft är magisk. Om 2 veckor kommer vi se deras dödstal sjunnka till nära noll.
Senast redigerad av raskens 2021-01-05 kl. 17:57.
Citera
2021-01-05, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Du tycker inte 10,000 är ett högt antal döda?
Nej det tycker jag inte.
Det är det inte heller, bara massmedia som vill få det till det.
Citera
2021-01-05, 17:57
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Är detta att se som en seriös sida. Ett antal färdiga studier av Ivermectin.

https://clinicaltrials.gov/ct2/results?cond=&term=Ivermectin&cntry=&state=&city=& dist=
Den är säkert seriös så till vida att det är sida från ett bibliotek, U.S. National Library of Medicine.

Jag lyckades filtrera fram två färdiga Fas 3-studier med Ivermectin mot covid-19.
https://clinicaltrials.gov/ct2/results?cond=&term=Ivermectin&cntry=&state=&city=& dist=&recrs=e&rslt=With&phase=2

En studie av Ivermectin + Doxycycline.
https://clinicaltrials.gov/ct2/show/results/NCT04523831?term=Ivermectin&recrs=e&rslt=With&phas e=2&draw=2&rank=1
I kontrollgruppen dog 1,7 % av deltagarna, ingen som åt de båda medicinerna dog.
I kontrollgruppen fick ingen allvarliga biverkningar, 1,1 % av de som åt båda medicinerna fick allvarliga biverkningar.

En studie av bara Ivermectin i tablettform.
https://clinicaltrials.gov/ct2/show/results/NCT04422561?term=Ivermectin&recrs=e&rslt=With&phas e=2&draw=2&rank=8
Inga skillnader mellan kontrollgruppen och de som fick Ivermectin.

Det finns säkert andra studier och jag kan ha missat något i min filtrering.
Kombinationen Ivermectin + Doxycycline verkar vara något positiv i alla fall.
Citera
2021-01-05, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Vet inte riktigt vad du efterfrågar för fakta.
Klart det har varit mindre utlandsresor, lägre invandring och ingen lockdown har vi haft.

För antagligen har du svårt att ta till dig information som inte är öppensinnad och då är det ingen idé att diskutera med individer som dig eftersom du gör det av fel anledning att bara ha rätt.

Jag vill se om jag har missat någon länk/fakta som du är välkommen att bidra med. Inte vad du själv tycker.
Citera
2021-01-05, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Jag tror han menar att så länge man inte är sist, är man bäst.

~200 länder av 220 med färre döda per capita än Sverige, skulle jag inte klassa som bäst.

Jag börjar ta han som ett troll. Så ingen idé att lägga energi när man märker vad man får för respons.
Citera
2021-01-05, 18:10
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Den är säkert seriös så till vida att det är sida från ett bibliotek, U.S. National Library of Medicine.

Jag lyckades filtrera fram två färdiga Fas 3-studier med Ivermectin mot covid-19.
https://clinicaltrials.gov/ct2/results?cond=&term=Ivermectin&cntry=&state=&city=& dist=&recrs=e&rslt=With&phase=2

En studie av Ivermectin + Doxycycline.
https://clinicaltrials.gov/ct2/show/results/NCT04523831?term=Ivermectin&recrs=e&rslt=With&phas e=2&draw=2&rank=1
I kontrollgruppen dog 1,7 % av deltagarna, ingen som åt de båda medicinerna dog.
I kontrollgruppen fick ingen allvarliga biverkningar, 1,1 % av de som åt båda medicinerna fick allvarliga biverkningar.

En studie av bara Ivermectin i tablettform.
https://clinicaltrials.gov/ct2/show/results/NCT04422561?term=Ivermectin&recrs=e&rslt=With&phas e=2&draw=2&rank=8
Inga skillnader mellan kontrollgruppen och de som fick Ivermectin.

Det finns säkert andra studier och jag kan ha missat något i min filtrering.
Kombinationen Ivermectin + Doxycycline verkar vara något positiv i alla fall.

Verkar vara ett genomgående problem med Covidstudier. Inga vågar
testa på äldre. De etiska implikationerna är för stora.

För eller senare måste någon fatta att det enda sättet att göra det på är
tex, att ge alla på ett ålderdomshem I., så fort ett fall av Covid noteras.

Och sedan helt enkelt sammla statistik från all ålderdomshem det sätts in på,
och jämföra mot tidigare utfall. Går ju ej göra traditionella fas undersökningar.
Blir ju som att testa profylax mot hiv, och sedan smitta ner alla.
Citera
2021-01-05, 18:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det vi nu sedan ett antal veckor sett i region Stockholm kan inte förklaras med annat än att immuniteten nu är såpass hög där att den bromsar smittspridningen till ett Re-tal strax under ett.

Brasklappen är att nuvarande Re-tal gäller för dom nu där rådande virusstammarna. Om den sydafrikanska eller engelska varianten får spridning så kommer smittan att ta ordentlig fart igen.

?? Rena fantasier. Det vi ser i Stockholm är en nedgång beroende på att det liv man lever i stockholm är ett arbetsliv, under loven åker 3-400 000 människor därifrån, och de som är kvar går in i en dvala.

Till nästa vecka är smittspridningen igång i Stockholm igen.

Immunitet finns inte, man ser många som dör nu som är sjuka för andra gången, det behövs bara en lite annorlunda variant av covid så blir man sjuk igen.
Citera
2021-01-05, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det visades ganska tydligt i de flesta länder i Europa att en hård lockdown saknade effekt. Ingen vill ha det. Det enda som gäller är vaccin, glöm allt annat. Det behövs inte mer än 1 miljoner doser så sjunker dödssiffrorna till lägre än en säsongsinfluensa. Vi distribuerar 2 miljoner doser influensavaccin varje år och det sker på en månad. Hur svårt ska det vara att vaccinera? I år så kunde man vaccinera alla gamlingar utan problem under pågående pandemi.

det är bortom all logiskt tänkande sinnessjukt att EU inte godkänner AZs vaccin och matar ut det fort som fan.

Frankrike har inte lyckats att vaccinera mer än 500 personer. Det är bottenskarp skrattretande. Israel har redan vaccinerat 15%!!!! av befolkninen. Israels handlingskraft är magisk. Om 2 veckor kommer vi se deras dödstal sjunnka till nära noll.

Vaccin prio ett absolut men eftersom det tar sin tid så är inte temporär lockdown en omöjlighet.

Problemet med långvarig lockdown i Västvärlden däremot verkar vara uthålligheten, men med vaccination i faggorna och samtidig stor smittspridning tror jag det kan vara en god idé. Varför inte t.ex. hålla skolor, köpcentrum och en del annat stängt några veckor? Öppna när fas1 är över. Men det kommer ju inte hända...
Citera
2021-01-05, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Regionerna håller tillbaka på order av FHM är vad jag tror. FHM håller också inne på en del rapporterat för att undvika kritiska tal som 9000 idag. Så har det varit ända sedan våren. Man skjuter fram rapporteringen lite så det ska se bättre ut. När regionerna rapporterade över 8000 rapporterade FHM 7993, passligt på en fredag. Samma vid 6000, samma vid 5000. Har varit så hela tiden.

Regionerna har förövrigt rapporterat 9040 döda nu https://platz.se/coronavirus/
FHM har valt att låta några dödstal släpa lite extra. Missräkning säkert från FHMs sida att man lät regionerna släppa för många, precis som varje gång.

Idioterna är inte bättre på att räkna när dom ska fuska än när dom ska räkna på sin flockimmunitet. Varför skulle dom vara det?

Din förklaring är på inget sätt bättre. Den är ett direkt erkännande att Sverige tillsammans med Nordkorea och några andra stolpskott till diktaturer är sämst i hela världen på att föra statistik. Hur man än vänder på det är det ett gigantiskt misslyckande.
Och har dom hjälp av tom briton som har haft allt fel från första början med sina matematiska formler så kan man inte lita på siffrorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in