2021-01-05, 08:26
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Med tanke på att ca 4000 barn vårdas på IVA per år och t.ex. bara RS-virus ett normalår står för minst lika många vårdtillfällen på IVA bland barn som C19 gjort i år så är det en ganska liten mängd relativt sett. Enligt din logik ska vi då varje år stänga skolorna pga smittsamma sjukdomar som härjar där (så kallad pest).

RS-virus drabbar så vitt jag vet bebisar, inte skolbarn. Det beror på att mammorna a) inte ammar (ammar man får bebisen i sig ens egna antikroppar genom mjölken, tills dess egna immunförsvar mognar) och b) flänger runt med bebisen på stan, och umgås med en massa människor som får ta upp bebisen och gulla med den.

Så RS-virus var inget bra exempel. Man måste i så fall jämföra covid-19 med någon annan sjukdom som sprids i skolan, och det tror jag inte finns någon (som orsakar 48 IVA-fall på tio månader, alltså).
Citera
2021-01-05, 08:29
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Förstår vad du menar, och förstår att man kan vara upprörd över att corona finns.

Men vi befinner oss mitt i århundradets pandemi som har oerhörd effekter på världen (både direkta och indirekta) och mest drabbade blir som vanligt tredje världen.
Att vi mitt i detta har 48st individer (av typ 2,5 milj barn/ungdomar i ålderkatogori 0-19år) som besökt IVA MED covid är i samanhanget försumbart och utgör inte på något sätt den stora risken. Går i mina ögon inte att jämföra med en ponerad skandal med "felaktigt utfört eldragning i skola" etc.

Jag tycker att det går att jämföra, eftersom de barn som hamnat på IVA - och fråga dem själva och deras föräldrar om de tyckte att problemet var "försumbart"! - skulle ha sluppit det om skolor och dagis varit stängda. (Samt naturligtvis om tillhörande regler som finns i andra länder också varit på plats, som att barnen inte får leka med varandra inomhus.)
Citera
2021-01-05, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Vilket Tegnell och FHM motsätter sig. Äldre först, inga undantag - inte ens vårdpersonal i de mest utsatta positionerna.

Tegnell är skvatt galen.

Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det är inte bara i tredje världen. Visir t.ex är ju värdelöst men det har svensk vårdpersonal tvingats gå runt i (ibland hemmagjorda av overhead-papper till och med) och än idag tvivlar jag på att svensk vårdpersonal får ett nytt FFP-skydd efter varje patientkontakt.

Dessutom visar en del undersökningar att vårdpersonal löper ökad risk för svår covid (7 ggr högre om jag minns rätt - se t.ex den unge kinesiske läkaren som först slog larm om Covid och sedan dog av det).

Visst. Man kan argumentera mot att vårdpersonal ska få vaccin bland de allra första men de flesta anser nog att det vore oetiskt att tvinga dem att fortsätta jobba oskyddade när det finns ett 95-procentigt skyddande vaccin. Tegnell får alltså underkänt ännu en gång! Återigen gör han tvärtemot hela världen och kommer så smångom få backa.
Prioritetsordningen har bestämts i samråd med regionerna, och är dessutom bara en rekommendation.

Regionerna ansvarar för att vårdpersonalens arbetsmiljö ska vara säker. Om inte regionen klarar det p.g.a. omständigheterna, så kan väl den regionen själv fatta ett eget beslut och vaccinera den mest utsatta personalen, istället för att gnälla om att hela prioritetsordningen ska ändras i grunden.

Det är ju inte meningen att ortopeder, plastikkirurger, tandsköterskor och sjukhusdirektörer ska gå före ett äldreboende i kön (eller den som redan har haft covid, för den delen). Några etiska riktlinjer måste ju upprätthållas. Det är väl bättre om regionerna själva ansvarar för det etiska beslutet här, så att de inte börjar vaccinera kommunpampar och skyller på att prioritetsordningen var öppen för tolkning?

Danmark vaccinerar precis som vi, äldreboenden med personal först. Att Norge och Finland börjar med vårdpersonal är för att de fortfarande bara klassas i kategorin "klustersmitta" i WHO:s dokument, och då börjar man personal på frontlinjen.

Att det här blivit en grej är en tidningsanka. Det är DN som kört en av sina numera klassiska desinformationskampanjer, och tolkat WHO:s rapport som fan läser Bibeln.
Senast redigerad av aw 2021-01-05 kl. 08:39.
Citera
2021-01-05, 08:38
Medlem
England nu i fritt fall....

Kommer Danmark bli nästa ?

Borde vi helt klippa med dessa otroligt oansvariga länder för gott ?
Citera
2021-01-05, 08:39
Medlem
Usch - det blir inga roliga siffror från FHM idag. 7 dagar skall rapporteras sedan senaste rapporteringen.
Vad kan dagens siffra landa på?

Lågt räknat 50 döda/dygn. Mer troligt 70-120 döda/dygn. 350-840 nya döda sedan förra rapporteringen.
Sedan eftersläpningar för dessa dagar. Och tidigare döda innan denna period som legat och eftersläpat.

595 döda. Räkna 60% eftersläpning = 255. Exklusive de före 30 december. Kan dagens siffra landa på 280-350?

Totalt denna vecka tror jag vi landar på drygt 700-1000 nya inrapporterade. Minst
Senast redigerad av AirOfficer 2021-01-05 kl. 09:04.
Citera
2021-01-05, 08:40
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
RS-virus drabbar så vitt jag vet bebisar, inte skolbarn. Det beror på att mammorna a) inte ammar (ammar man får bebisen i sig ens egna antikroppar genom mjölken, tills dess egna immunförsvar mognar) och b) flänger runt med bebisen på stan, och umgås med en massa människor som får ta upp bebisen och gulla med den.

Så RS-virus var inget bra exempel. Man måste i så fall jämföra covid-19 med någon annan sjukdom som sprids i skolan, och det tror jag inte finns någon (som orsakar 48 IVA-fall på tio månader, alltså).
RS-virus drabbar alla men man bygger upp en immunitet så att smittan blir mer ytlig och ej går ner i lungorna. Smittspridningen sker naturligtvis främst i förskolor och skolor, knappast mellan bebisar som ej umgås speciellt mycket. Att man kan minska incidensen av allvarliga fall i viss utsträckning genom amning betyder inte att orsaken är att man ej ammar, RSV finns hos alla spädbarn.
Citera
2021-01-05, 08:50
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Så du menar att amning skyddar helt mot RS?
Har du källa på detta? Jag har nämligen ett flertal i min närhet där barnen fått RS. Samtliga av dessa har helammat sina barn..

Att det kan ge ett visst skydd, absolut. Men kom inte och påstå att de barn som får RS, får det pga att mammorna inte ammat dem!
Citera
2021-01-05, 08:51
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
England nu i fritt fall....

Kommer Danmark bli nästa ?

Borde vi helt klippa med dessa otroligt oansvariga länder för gott ?

Dom tar ju ansvar nu. Storbritannien stängde ner stort i natt, och Danmark befinner sig i en ganska omfattande lockdown.

Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
RS-virus drabbar alla men man bygger upp en immunitet så att smittan blir mer ytlig och ej går ner i lungorna. Smittspridningen sker naturligtvis främst i förskolor och skolor, knappast mellan bebisar som ej umgås speciellt mycket. Att man kan minska incidensen av allvarliga fall i viss utsträckning genom amning betyder inte att orsaken är att man ej ammar, RSV finns hos alla spädbarn.

Nu läste du ju inte vad jag skrev. Jag skrev att dessa mammor flänger med sina bebisar i trängseln på stan - tänk "lattemammor" - och låter ANDRA VUXNA ta upp dem och gulla med dem och pussa på dem. I värsta fall på munnen. Jag sa inte att bebisarna smittar varandra! *suckar*

Jaha, jag har då aldrig hört om ett skolbarn som fått en allvarlig RS-infektion.

Amning är SUPERviktigt! DÄR skulle FHM kunna göra nytta, med information om nyttan av amning! Men det är svårt när sådana kända och upphaussade forskare som Agnes Wold i stället motarbetar.
Citera
2021-01-05, 08:55
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Kloka synpunkter... Ja vi behöver definitivt få ut mer vaccin och mycket mycket snabbare, så att man kan börja att sedan även vaccinera de som är 50-60 år gamla och även sjukvårdspersonal i stor omfattning...

Dock är en annan flaskhals troligen även personalen. En anhörig har arbetat i vården hela livet och sa att ett så här stort vaccinationsprojekt som dessutom skall ske oerhört snabbt, helst på bara några månader, kan ta rätt mkt personal i anspråk. Och extra vårdpersonal för det vet jag inte var de skall hitta....

Min anhörige sa att vederbörande själv hade lust att slänga sig in, gå tillbaka till vården och hjälpa till. Dock behöver personen först själv få vaccin först (då den är i riskgrupp men inte tillräckligt gammal för att få vaccinet först). Ett moment 22 helt klart...

Om man kunde prioritera iaf den lilla grupp vårdpersonal som är sköterskor/men pensionärer, som vill hoppa in och hjälpa till med vaccinering, så skulle det nog vara en oerhört stort vinst, i termer av hur många som dessa personer i sin tur kan vaccinera.... 🤔 De måste vara lite listiga nu, de ansvariga....

Det gör man i många regioner. Min fru som är föräldraledig har fått frågan om att hoppa in och vaccinera , även några av mina släktingar har blivit kontaktade som är pensionärer och fd ssk och läkare. Sedan är ju ett logistiskt moment som tar tid att man övervakar de man vaccinerar en stund för att vara redo med kortison om patienten får allergisk reaktion. Så det är inte bara beta av kön som en skidlift
Citera
2021-01-05, 09:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Jag förväntar mig en nedgång i antal smittade, sjukhusinläggningar, liksom beläggning på IVA. Jag förväntar mig att denna minskning börjar märkas redan under nästa vecka. Varför?

- Jo, det har varit jullov. Föräldrar, lärare och andra personer som befinner sig i samma krets runt barn och ungdomar har haft en naturlig karantän på cirka 3 veckor. Det borde ge effekt eftersom det är så mycket smittspridning i skolorna.

Det som talar mot detta är att det ändå är spring i köpcentrum, gallerior etc. Jag tror dock ändå att vi nu börjar närma oss en viss partiell flockimmunitet. De som är som mest aktiva, eller mest utsatta för smitta. Ja, de har i en allt högre utsträckning redan haft smitta. De vi idag ser ut i köpcentrum har antagligen vistats ute i köpcentrum genom hela pandemin. De som inte bryr sig åker förr eller senare på skiten. Antingen så dör de, eller så överlever de och bildar antikroppar. Visst, många av de som blev sjuka har ju blivit återsmittade, men effekt bör det ändå ge.

Dessvärre tror jag att den nedgång vi kommer att få se under januari blir tämligen kortvarig. Redan i mitten/slutet av februari befarar jag att det börjar ta fart igen. Vi lär få se en tredje våg under mars månad, men sen borde vi kunna se effekterna av vaccineringarna. Förhoppningsvis behöver den tredje vågen inte bli så farlig.

Det är min positiva analys. Min negativa är att jag har helt fel och att detta går bortom kontroll. Vi får ingen nedgång i januari. De sydafrikanska och brittiska mutationerna letar sig hit i stor skala, vilket får r-talet att gå bananas och det blir bara värre och värre ända till april. Jag tror inte på det scenariot visserligen.
Citera
2021-01-05, 09:03
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Körde förbi IKEA igår måndag. Smockfullt (på parkeringen), som värsta lönehelgen dagen för julafton. Hade tänkt köpa något och trodde att det kanske inte skulle vara så mycket folk där. Jag körde hem igen. Det enda som funkar är att stänga alla icke-nödvändiga affärer.
Citera
2021-01-05, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Sveriges regioner borde klippa med staten.

Åtminstone borde regionerna klippa med FHM och Tegnell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in