2021-01-05, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Misstänker att de redan jobbar på det. Men realistiskt då att produktion av vaccin från April/Maj skulle kunna vara mer träffsäkert mot sydafrikanska.

Visar hur viktigt det är att sekvensera mycket o ha koll på mutationer.

Fetade. Ja absolut.

Dessa mutationer visar även vikten av att inte låta Corona-viruset "have a field day" och rusa fritt igenom en hel befolkning. Utan att istället begränsa det och strypa det så mkt man bara kan.

Jag tror stenhårt på att inuti ju fler värdar, samt ju längre tid ett virus får härja runt, desto fler chanser kommer det naturligtvis att ha att förändra sig och anpassa sig för sin överlevnad/reproduktion. Nej, ett virus har så klart ingen "vilja", därmed inte sagt att det inte är en del av naturen/evolutionen och anpassar sig till det, osv. Självklart kommer det förändra sig för överlevnad, även om det är "omedvetet".

Av den enkla anledningen är vårt sätt att låta smittan härja rätt fritt (tills nu när det ska bli en panik-lag) extremt respektlöst och farligt, gentemot hälsan hos befolkningen i andra länder och hela världen. 🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️

Hade detta virus haft en viss procent mer dödlighet, så kan vi utgå från att andra länder hade tagit över styret av medicinska åtgärder för att hindra den ohejdade smittan i Sverige. (Med all rätt också... ).
Citera
2021-01-05, 06:53
Medlem
Dr John Campbell och Dr Roger Seheult som normalt har varsin youtube-kanal har nu gjort ett gemensamt avsnitt för att sammanfatta vad man vet om Covid-19. Det är rätt långt, 1,5 timme men kan vara värt att kolla. Här är innehållet (klicka på "visa mer" på youtube så kommer det upp som klickbara länkar):
0:00 Introductions
1:44 Lessons we can learn as a society so far from this pandemic?
5:13 How do you decide what COVID 19 information sources are credible?
11:04 Role of pre-print research (non published or peer-reviewed) during a pandemic?
18:07 How can trust be maintained (or restored) in federal organizations like the CDC, FDA in the USA, and NICE in the UK?
22:33 Any new promising treatments besides steroids and remdesivir, and are doctors giving vitamin D to inpatients?
28:00 Thoughts on Ivermectin?
34:40 How will SARS-CoV-2 mutations impact the vaccine, testing, and treatments?
40:26 Thoughts on COVID vaccines authorized so far: safety and efficacy
47:46 Why not just rely on your immune system to fight off COVID-19 instead of a vaccine?
50:37 Thoughts on “long haulers” or Post-COVID syndrome? Have we seen this with other viruses?
57:37 “Background” side effects vs vaccine or intervention side effects
1:00:48 “Predictions” regarding COVID-19 in 2021
1:08:51 If the fatality rate of COVID-19 was higher, would overall infections be lower?
1:13:44 Your personal routine for a healthy lifestyle and staying safe from coronavirus?
1:20:12 What dose of vitamin D do you take and do you take it all year?
1:25:05 Some consequences of time spent indoors (ventilation, vitamin D)
1:26:07 Vitamin D and skin color and archeology findings
1:28:03 Should other supplements be taken with vitamin D?
1:31:25 Lessons to learn from COVID-19 testing and where should it go?
Citera
2021-01-05, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Jo vet iaf en som varit ute och och flängt till systemet, affären m.m. i väntan på provsvar. Det var positivt tyvärr, så nöten lär ha smittat ett par. Men ja du har nog rätt, ingen som knappt orkar bry sig längre.

Jag var lite smått sjuk ett par veckor innan jul och när släkt och vänner frågade om jag skulle komma över och hälsa på eller liknande. Så sa jag nej jag är förkyld och hostar så det är nog ingen bra idé. Det som förvånade mig var att de flesta var ok med det. Kunde säga saker som: "det är NOG ingen fara, vi kan hålla avstånd, tvätta händer noga o så" alltså vafan...

Min uppfattning är att just till julen, så brast det. Jag tror det var alla de där helgerna och helgkänslan som tog överhand och sedan har det ju dessutom följts av ett par notiser i tidningar om än den ena politikerna som springer runt på stan eller åker på semester. Det också är ju inte heller något som direkt ökar på benägenheten för den breda massan att följa råden.
Citera
2021-01-05, 07:16
Medlem
Känns som smittan skenar och det kommer fram alltmer fakta om att barn smittas ! I skåne är barnsjukan i Lund fullsatt eller är det en bluff Är vi nära en lockdown som den i England ? dvs utegångsförbud och en ökad mutation från Sydafrika bla.. Är det barn och långtidseffekter som är den stora risken ? Magkänslan säger att vi står nära en kollaps....
Citera
2021-01-05, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Känns som smittan skenar och det kommer fram alltmer fakta om att barn smittas ! I skåne är barnsjukan i Lund fullsatt eller är det en bluff Är vi nära en lockdown som den i England ? dvs utegångsförbud och en ökad mutation från Sydafrika bla.. Är det barn och långtidseffekter som är den stora risken ? Magkänslan säger att vi står nära en kollaps....
Risk = sannolikhet * konsekvens. Den allvarligaste konsekvensen skulle helt klart kunna vara vara "kroniskt mycket allvarligt skadade barn" pga av corona. MEN sannoliheten för detta verkar i princip vara försumbart låg (i förhållande till annat). Totalt sedan pandemin start för snart ett år sedan har 48 st barn/ungdomar (0-19år) vårdats på IVA. Så nej, det är inte barn/ungdomar som utgöra den "stora risken".

Ps. Min magkänsla säger att vi inte är nära en kollaps... Ds
Senast redigerad av jerka11 2021-01-05 kl. 07:44.
Citera
2021-01-05, 07:41
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Så som jag fattat det kan ett sjukhus eller hel region befinna sig i;
Normalläge
Stabsläge
Förstärkningsläge
Katastrofläge

De som är värst befinner sig i förstärkningar
Krislägesavtalet ska inte förknippas med katastrof och förstärkning är ej heller att likställa med kris, så att säga att förstärkningsläge med kris avtal är kris är att överdriva. Katastrofläge är däremot kris

Finns inget som heter krisläge

Varför är då minst tre regioner försatta i krisläge, vad innebär det? finns inte med i dina lägen

https://skr.se/tjanster/press/nyheter/nyhetsarkiv/krislagesavtaletaktiverasitreregioner.35998.html#: ~:text=SKR%20och%20Sobona%20har%20beslutat,V%C3%A4 stra%20G%C3%B6talandsregionen%20och%20Region%20G%C 3%A4vleborg.&text=Det%20akuta%20krisl%C3%A4get%20p %C3%A5verkar%20allvarligt,bemanningen%20och%20d%C3 %A4rmed%20kla ra%20v%C3%A5rden.
Citera
2021-01-05, 07:45
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Jo vet iaf en som varit ute och och flängt till systemet, affären m.m. i väntan på provsvar. Det var positivt tyvärr, så nöten lär ha smittat ett par. Men ja du har nog rätt, ingen som knappt orkar bry sig längre.

Jag var lite smått sjuk ett par veckor innan jul och när släkt och vänner frågade om jag skulle komma över och hälsa på eller liknande. Så sa jag nej jag är förkyld och hostar så det är nog ingen bra idé. Det som förvånade mig var att de flesta var ok med det. Kunde säga saker som: "det är NOG ingen fara, vi kan hålla avstånd, tvätta händer noga o så" alltså vafan...

Jaa! Detta! Har själv blivit bjuden på olika tillställningar (typ fika, lek med barnen och deras kusiner, middagar) men då sagt att vi är lite småförkylda/snuva/hosta. Inte för att vi har det men för att kunna tacka nej. Då har SAMTLIGA svarat typ ”ja men det är vi med så det gör inget” och ”äsch vi tvättar händerna noga” och ”men våra barn går ändå på dagis så det är ingen skillnad” osv osv.
Citera
2021-01-05, 07:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om viruset muterar, spikproteinet förändras till den grad att vaccinet inte ger upphov till minnesceller som känner igen mutationen?

Om man får "äkta vara" i kroppen, bör det inte logiskt sett vara en fördel då immunförsvaret då får fler alternativ att känna igen viruset på, och att om vissa delar av viruset muterar så kan andra bestå?

Ja, visst borde det vara så? Och i allmänhet revvar den riktiga sjukdomen upp både det allmänna och det specifika immunförsvaret mycket mera än ett vaccin. Det är därför det är så bra för barn att gå igenom barnsjukdomarna. Vi gör dem en björntjänst nu, när vi vaccinerar dem och de "slipper" dem.

Men just när det gäller en ny och oförutsägbar sjukdom - som kan gå hur som helst och lämna konstiga efterverkningar även på barn och unga - så är det klokast att undvika smittan och ta vaccinet i stället. Enligt mig - alla måste ju göra sin egen bedömning för sig.

Jag undrar förresten, om dom kommer att ompröva detta att barn och tonåringar under 18 inte ska vaccineras? Det måste de väl, i och med att så många barn blir ordentligt sjuka av den sydafrikanska mutationen nu?
Citera
2021-01-05, 07:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Jaa! Detta! Har själv blivit bjuden på olika tillställningar (typ fika, lek med barnen och deras kusiner, middagar) men då sagt att vi är lite småförkylda/snuva/hosta. Inte för att vi har det men för att kunna tacka nej. Då har SAMTLIGA svarat typ ”ja men det är vi med så det gör inget” och ”äsch vi tvättar händerna noga” och ”men våra barn går ändå på dagis så det är ingen skillnad” osv osv.

Ja, vissa fattar fortfarande inte allvaret. Jag har en Facebookväninna som ojade sig i höstas, över att en klasskamrat till hennes barn hade testat positivt, och hela klassen därför hade fått hemskola och fritisförbud i två veckor. Hon menade att det var "oförskämt" av föräldrarna till det sjuka barnet att låta testa det, för nu hade ju inte hon (min Facebookväninna) någon barnomsorg i två veckor, och hur skulle hon lösa det?
Citera
2021-01-05, 07:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Risk = sannolikhet * konsekvens. Den allvarligaste konsekvensen skulle helt klart kunna vara vara "kroniskt mycket allvarligt skadade barn" pga av corona. MEN sannoliheten för detta verkar i princip vara försumbart låg (i förhållande till annat). Totalt sedan pandemin start för snart ett år sedan har 48 st barn/ungdomar (0-19år) vårdats på IVA. Så nej, det är inte barn/ungdomar som utgöra den "stora risken".

Fast 48 stycken barn och tonåringar på IVA (som är mycket avancerad sjukvård som bara behövs vid livshotande tillstånd, sedan måste man också lägga till dom som ligger eller legat på vanliga vårdavdelningar för barn, vilket förmodligen är flerdubbelt fler) är väl väldigt mycket?

Här i Sverige har vi vant oss vid de här extrema siffrorna, men jämför med om det t.ex. skulle vara 48 stycken barn och tonåringar som hamnat på IVA under den perioden, på grund av olyckor under skolidrotten? Eller på grund av felaktiga elinstallationer på skolorna? Eller på grund av någon livsmedelstillsats i skolmaten? Vilket HIMLA liv det skulle ha blivit! Men när det är en pest som går lös på skolorna, och barnen ändå tvingas att vara där - då är det helt OK med 48 stycken barn som blir så sjuka att de hamnar på IVA???
Citera
2021-01-05, 08:18
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast 48 stycken barn och tonåringar på IVA (som är mycket avancerad sjukvård som bara behövs vid livshotande tillstånd, sedan måste man också lägga till dom som ligger eller legat på vanliga vårdavdelningar för barn, vilket förmodligen är flerdubbelt fler) är väl väldigt mycket?

Här i Sverige har vi vant oss vid de här extrema siffrorna, men jämför med om det t.ex. skulle vara 48 stycken barn och tonåringar som hamnat på IVA under den perioden, på grund av olyckor under skolidrotten? Eller på grund av felaktiga elinstallationer på skolorna? Eller på grund av någon livsmedelstillsats i skolmaten? Vilket HIMLA liv det skulle ha blivit! Men när det är en pest som går lös på skolorna, och barnen ändå tvingas att vara där - då är det helt OK med 48 stycken barn som blir så sjuka att de hamnar på IVA???
Med tanke på att ca 4000 barn vårdas på IVA per år och t.ex. bara RS-virus ett normalår står för minst lika många vårdtillfällen på IVA bland barn som C19 gjort i år så är det en ganska liten mängd relativt sett. Enligt din logik ska vi då varje år stänga skolorna pga smittsamma sjukdomar som härjar där (så kallad pest).
Citera
2021-01-05, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Förstår vad du menar, och förstår att man kan vara upprörd över att corona finns.

Men vi befinner oss mitt i århundradets pandemi som har oerhörd effekter på världen (både direkta och indirekta) och mest drabbade blir som vanligt tredje världen.
Att vi mitt i detta har 48st individer (av typ 2,5 milj barn/ungdomar i ålderkatogori 0-19år) som besökt IVA MED covid är i samanhanget försumbart och utgör inte på något sätt den stora risken. Går i mina ögon inte att jämföra med en ponerad skandal med "felaktigt utfört eldragning i skola" etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in