2021-01-04, 23:07
Medlem
UpAndGo2s avatar
Går det att få illrar rumsrena? Annars borde de aldrig vara tillåtna i hyrd bostad.
Citera
2021-01-04, 23:09
Medlem
BirosKorlaffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UpAndGo2
Går det att få illrar rumsrena? Annars borde de aldrig vara tillåtna i hyrd bostad.

Dom kan lära sig att gå på lådan ja
Citera
2021-01-04, 23:15
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Dom har absolut försäkring för själva fastigheten (inte hyresgästerna) men självrisken är jättehöga på denna typ av försäkring, och tanken är ju den skall gälla vid bränder med totalskada, omfattande vattenläckor osv men jag tvivlar på den gäller vid vanvård från hyresgästernas sida.

Halv mille är inte alls orealistisk om hela lgh måste blåsas , troligen har pisset trängt in i betongen i valv och väggar och då måste allt rivas ut för att kunna spärrmålas .
Blir nog rättfall och dom eller förlikning efter nerskrivning av beloppet.

Jo men att paret själva ska ta den feta självrisken tycker jag är rimligt. Men till och med en fet självrisk ligger väl inte på en halv miljon?
Citera
2021-01-04, 23:22
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Vet man mer om paret? Är det efterblivna eller har diagnoser? Vem fan låter djur springa runt och kissa på golven?

Men ja, med rivningskontrakt så tror jag nog att notan lär sänkas efter att fallet prövas i domstol.
Citera
2021-01-04, 23:23
Medlem
bithaxs avatar
De anlitade väl Peab för renoveringen. Då blir det dyrt. Frågan är om de inte tänkt renovera ändå.
Citera
2021-01-04, 23:48
Medlem
Att anlita hantverkare kostar multum. Den egna hemförsäkringen kanske kan hjälpa dem? Annars kan jag tycka att de faktiskt får betala, varför ska någon annan betala?
Citera
2021-01-04, 23:51
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
Att de ska betala en ersättning är väl rimligt, om en halv miljon verkligen är det är väl en annan fråga. Borde inte hyresvärdar verkligen ha en försäkring som täcker skadegörelse av hyresgäst? Hur stor chans är det att någon som är hyresgäst ens har en halv mille? Alltså man kan ju kräva dem på summan men om man kommer få den är ju en annan femma, och det blir ju ohållbart som hyresvärd att inte ha en försäkring som täcker sånt.

Idiotiskt resonemang. Varför ska andra hyresgäster vara med och betala premier för en försäkring som skydd mot idioter som förstör? Det blir ju så det skulle finansieras. Är du en jävla kommunist?

Hur stor chans? Ja, om man ska förstöra en hyreslägenhet får man väl för fan se till att kunna betala för sig? Hur skulle det annars sett ut? Och ja, ohållbart blir det. Det är därför man gång på gång måste uppmana WT-befolkningen att skaffa hemförsäkring, så de har råd med de skador sådana faktiskt täcker.

Att ännu större idioter skapar ännu mer ödeläggelse är för fan inte ansvarstagande medborgares/hyresgästers plikt att betala för!!!
Citera
2021-01-04, 23:52
Bannlyst
Tror inte de lät illrarna kissa utan att det skedde obemärkt, alltså ett solklart exempel på oaktsamhet.

Med det sagt så ska självfallet dem stå för kostnaden.
Citera
2021-01-04, 23:56
Medlem
Tjoflos avatar
Verkar ju som om att ägaren av lägenheten passar på att renovera upp allt och använder illerlukten som ursäkt.
Citera
2021-01-05, 00:09
Medlem
KnivStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Tror inte de lät illrarna kissa utan att det skedde obemärkt, alltså ett solklart exempel på oaktsamhet.

Med det sagt så ska självfallet dem stå för kostnaden.

Du märker när ett eller tre djur pissar inne. Har haft katt, tamråttor och hund och samtliga har varit lösa i hemmet och samtliga har varit rumsrena. Dvs tamråttan gick på låda även den. Vår hamster vi har nu går på låda, har en låda i sitt akvarium där den kissar. Fisarna hamnar lite här och var men luktar inte mycket och rensas upp med spade. Har aldrig haft ett djur som kissat inne av annan anledning än sjukdom. Inte ens hundarna kissade en droppe de 16h jag låg med vinterkräksjuka och inte kunde röra mig.

Det är rent ansvarslöst att göra som dessa hyresgäster. Det finns dessvärre många som kanske bryr sig lite mindre, både om sin egen hygien, hur hemmet är städat och om var djuren gör sina behov. Det är inte så sällsynt faktiskt
Citera
2021-01-05, 00:09
Medlem
Hur kan det kosta en halv miljon att byta golven i en lägenhet?
Hur stor var lägenheten frågar man sig då?
Jag har precis lagt ett par hundra kvadratmeter äkta stavparkett (äkta stavperkett->varje träbit läggs för sig), holländsk läggning och vanlig fiskbensläggning. Betalade ca 1000kr kvadraten färdiglagt, slipat och oljat...

Tycker det låter som ett riktigt rövarpris de skall betala!
Citera
2021-01-05, 00:19
Medlem
saganshuss avatar
Självklart ska de betala eftersom de orsakat skadan. Inget att diskutera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in