2021-01-04, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
1 min kan vända upp och ned flera gånger om. Rätt var det är så kommer det någon som kan flytta kursen 0.10% och så skapas en ny lägre lägsta ... osv.

Därmot har det skapats en högre lägsta på 1, 3 och 5 min.
Men att det vänt...? Något tidigt att säga, behövs en högre högsta och en ännu högre lägsta innan man kan säga att det vänt på något vis. Annars kan det snarare röra sig om björnar som är på lunch.

När/om över den här röda zonen kan man nog säga att det börjar se ut som en vändning:
https://i.imgur.com/fw2SkgJ.png

Se dock också MACD-krysset på 5, senast det blev ett kryss så långt ned så ... Fint köpläge, gäller ju dock också att våga när det på t ex 15, 30 och 60 min gått lodrätt nedåt.

Handlar ju om att fynda efter corona

Min dax position har ökat från 10.31 till 10.93 än så länge.

Men som du säger. Den kan krossas när som helst.
Citera
2021-01-04, 19:23
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Handlar ju om att fynda efter corona

Min dax position har ökat från 10.31 till 10.93 än så länge.

Men som du säger. Den kan krossas när som helst.

Min nuvarande DAX-position har gått från -7 till +1.7% och min position i S&P från -21% till +0.62%.
Sista köpet i S&P skedde när det skapades den förra lägre lägsta på 5 min samtidigt som RSI:n var högre (bullish divergence).

Det jag skulle önska se nu är en grön candle som stoppar ut alla som för enkelt kunna göra pengar på att korta marknaden. Just nu är det väldigt trögt uppåt samtidigt som det gått med turbo nedåt. Detta i sin tur är det många, precis som jag, som ser varpå dessa förmodligen kommer vara benägna att ta vinst eller lägre förlust ganska fort varpå det fort kan gå nedåt igen.

Det måste upplevas som att det kan bli dyrt att korta marknaden, just nu ... mja. Nu har vi ju bara en "resting candle" på 30 min för S&P och inte en "här fick du att gick björn"-candle.
Citera
2021-01-04, 19:30
Medlem
Citat:
Min nuvarande DAX-position har gått från -7 till +1.7% och min position i S&P från -21% till +0.62%.
Sista köpet i S&P skedde när det skapades den förra lägre lägsta på 5 min samtidigt som RSI:n var högre (bullish divergence).

Det jag skulle önska se nu är en grön candle som stoppar ut alla som för enkelt kunna göra pengar på att korta marknaden. Just nu är det väldigt trögt uppåt samtidigt som det gått med turbo nedåt. Detta i sin tur är det många, precis som jag, som ser varpå dessa förmodligen kommer vara benägna att ta vinst eller lägre förlust ganska fort varpå det fort kan gå nedåt igen.

Det måste upplevas som att det kan bli dyrt att korta marknaden, just nu ... mja. Nu har vi ju bara en "resting candle" på 30 min för S&P och inte en "här fick du att gick björn"-candle.

Fegade ur nu och tog vinst efter en bra dag. Hoppas det drar iväg upp mer.
Citera
2021-01-04, 19:33
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Fegade ur nu och tog vinst efter en bra dag. Hoppas det drar iväg upp mer.

Jag med när jag såg att både min position i DAX och den i S&P var på över +4%. Det är brutalt blodigt för t ex S&P som alltså låg på -21% ... (!)

Mest ur för att jag låg med 2x positioner i DAX och 3x i S&P. Något enklare att ligga kvar om positionerna är mindre (då risken då inte blir så blodig).

Edit: Det är som sagt många som förmodligen tar vinster snabbare än senare = mer nedgång.
Ska dock se var S&P går ned till nu, fortfararande många positiva signaler på 5 min.
Citera
2021-01-04, 19:44
Medlem
Citat:
Jag med när jag såg att både min position i DAX och den i S&P var på över +4%. Det är brutalt blodigt för t ex S&P som alltså låg på -21% ... (!)

Mest ur för att jag låg med 2x positioner i DAX och 3x i S&P. Något enklare att ligga kvar om positionerna är mindre (då risken då inte blir så blodig).

Edit: Det är som sagt många som förmodligen tar vinster snabbare än senare = mer nedgång.
Ska dock se var S&P går ned till nu, fortfararande många positiva signaler på 5 min.

Vad var orsaken till den här urblåsningen i us?
Allt så ju så bra ut ibresten av världen.

Jag noterade att dax terminerna öppnade väldigt starkt i midnatt medans us terminerna var pendlade runt nollan.

Vad tror du om morgondagen?
Citera
2021-01-04, 19:51
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Vad var orsaken till den här urblåsningen i us?
Allt så ju så bra ut ibresten av världen.

Jag noterade att dax terminerna öppnade väldigt starkt i midnatt medans us terminerna var pendlade runt nollan.

Vad tror du om morgondagen?

Att folk var för bullish förmodligen samtidigt som väldigt många sitter och väntar på att det ska gå ned ordentligt och då när det väl gör det.... Blir lite som dominobrickor som faller.

Att DAX gick starkt (låg lång där sedan december med 20x hävstång...) beror förmodligen på att S&P avslutade december starkt medan DAX avslutade svagt. Detta på en dag när S&P som vanligt lurat ned EU-indexen långt ned för att sedan avsluta dagen positivt.

Det tråkiga med det sker är att det nästan krävs övernattningar för att ta del av det, men övernattningar ... något hög risk.
Citera
2021-01-04, 19:56
Medlem
MrBabyBoys avatar
Jag har tittat lite på SAP SE. Vad tycker ni om den? En fråga; Vad är skillnaden med den tyska och amerikanska SAP-aktien?
Senast redigerad av MrBabyBoy 2021-01-04 kl. 20:49.
Citera
2021-01-04, 22:34
Medlem
Citat:
Att folk var för bullish förmodligen samtidigt som väldigt många sitter och väntar på att det ska gå ned ordentligt och då när det väl gör det.... Blir lite som dominobrickor som faller.

Att DAX gick starkt (låg lång där sedan december med 20x hävstång...) beror förmodligen på att S&P avslutade december starkt medan DAX avslutade svagt. Detta på en dag när S&P som vanligt lurat ned EU-indexen långt ned för att sedan avsluta dagen positivt.

Det tråkiga med det sker är att det nästan krävs övernattningar för att ta del av det, men övernattningar ... något hög risk.

Tråkigt att behöva övernatta med instrument med så hög hävstång när underliggande fortfarande rör sig.
Gillar nordnet men dom stänger handeln 20.00.

Har letat efter andra alternativ men har inte hittat så bra än så länge.
Testade etoro men spreadsen där är skyhöga. Redan efter ett köp så är man 2-4% back, det blir jobbigt att jobba in även fast det är 20x häv.

Vet du nån riktig sida som man kan jobba dygnet runt på utan överdrivna avgifter som tex etoro har.
Skulle vilja handla lite med valutor också. Dygnet runt.
Citera
2021-01-04, 23:08
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Tråkigt att behöva övernatta med instrument med så hög hävstång när underliggande fortfarande rör sig.

Testade etoro men spreadsen där är skyhöga. Redan efter ett köp så är man 2-4% back, det blir jobbigt att jobba in även fast det är 20x häv.

Vet du nån riktig sida som man kan jobba dygnet runt på utan överdrivna avgifter som tex etoro har.

IG Markets, men avgifterna är inte riktigt 100% transparenta som på t ex Avanza och Nordnet. Går fort att regga sig iaf och deras Turbo24 har ISK, men... Begränsat urval marknader då.
Citera
2021-01-04, 23:16
Avstängd
Citat:

Ingen fara att övernatta med häv.
Kollade en grej i dag, om man kastade in en miljon på omx 20 bull årets första handelsdag och sålde når börsen gått upp 2%.
Så skulle man tjänat 400 000 och inte behövt göra nåt mer det året.
9 av 10 år var det klart i januari det tionde året i februari.
Citera
2021-01-04, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Ingen fara att övernatta med häv.
Kollade en grej i dag, om man kastade in en miljon på omx 20 bull årets första handelsdag och sålde når börsen gått upp 2%.
Så skulle man tjänat 400 000 och inte behövt göra nåt mer det året.
9 av 10 år var det klart i januari det tionde året i februari.

Intressant idé. Du har säkert rätt i det du säger. Kanske hade testat det om jag hade en miljon

Jag vill gärna kontrollera mina positioner. Sitter jag på tex guld som handlas nästan dygnet runt så vill jag kunna ta vinst och tex byta riktning om trenden vänder eller liknande.

Vet inte hur det är med omx certifikat men tror det är lite som dax certen som är öppna 23 timmar per dygn och rör sig lite annorlunda på nätterna än på dagarna, ofta upp på dagen och ner på natten eller tvärtom.

Jag frågar alltid innan jag googlar men jag tror jag hittade någon slags lösning genom att koppla ihop en mäklare som har öppet dygnet runt med tradingview, vilket borde lösa mitt problem. Det ger även snabbare affärer. Tror det blir enklare att sätta stoploss och take profit också.

Gäller bara hitta en mäklare med låg spread.

Edit: det ultimata skulle vara om man kunde lösa så att en robot eller script handlade automatiskt.

Väldigt offtopic nu

Ontopic
Vad tror ni om btc nu? Har den peakat? Borde ju vara fyndläge att korta btc nu, men jag är inte så insatt i btc. Det kanske är som att korta Tesla

Edit2: din idé kanske är något för Lund nogo zone som sitter på miljoner

Edit3: nu när klockan är efter 00.00 så hade jag gärna kunnat lägga en kort position i DAX som ser ut att dyka tillsammans med s&p 500
Senast redigerad av Temujin56 2021-01-05 kl. 00:04.
Citera
2021-01-05, 00:15
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Intressant idé. Du har säkert rätt i det du säger. Kanske hade testat det om jag hade en miljon

Jag vill gärna kontrollera mina positioner. Sitter jag på tex guld som handlas nästan dygnet runt så vill jag kunna ta vinst och tex byta riktning om trenden vänder eller liknande.

Vet inte hur det är med omx certifikat men tror det är lite som dax certen som är öppna 23 timmar per dygn och rör sig lite annorlunda på nätterna än på dagarna, ofta upp på dagen och ner på natten eller tvärtom.

Jag frågar alltid innan jag googlar men jag tror jag hittade någon slags lösning genom att koppla ihop en mäklare som har öppet dygnet runt med tradingview, vilket borde lösa mitt problem. Det ger även snabbare affärer. Tror det blir enklare att sätta stoploss och take profit också.

Gäller bara hitta en mäklare med låg spread.

Edit: det ultimata skulle vara om man kunde lösa så att en robot eller script handlade automatiskt.

Väldigt offtopic nu

Ontopic
Vad tror ni om btc nu? Har den peakat? Borde ju vara fyndläge att korta btc nu, men jag är inte så insatt i btc. Det kanske är som att korta Tesla

Edit2: din idé kanske är något för Lund nogo zone som sitter på miljoner

Ingen ISK = 30% skatt på all vinst, det blir ganska blodigt. Då är inte direkt någon spread ett problem...

BTC hade en festlig gap fill idag men gick sedan upp. Trenderna är fortsatt positiva trots dippen idag. EMA10+21 -vändningar på väldigt höga kryss för MACD på t ex 4h har fungerat i de andra paraboliska och extrema brotten uppåt som exit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in