2021-01-04, 17:00
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Stenkul också att han inte hittar ordet "programmes" eller "software" utan säger, flera gånger, "they changed out the inner parts of the machines".
Hur vet du att han avser programvara? Men det var ju kul att du tillägnat dig transkriptionen. Citera nu det som är "anmärkningsvärt".
2021-01-04, 17:06
Medlem
Man kan nog säga att Trumps senaste utspel(samtal) gör att ordet valfusk nu blivit ett mycket svagt politiskt argument för republikanerna. Trump vill ju själv å det grövsta valfuska sig till segern genom att i diskreta hot säga att kännbara rättsliga åtgärder kan bli följden om inte delstaten Georgias regering "fixar" segern åt honom. Vad har han hotat med i dom andra svingstaterna mån tro. Trump verkar ju dessutom lite förvirrad under samtalet med Raffensperger och verkar blanda lite hur som helst i dagar och datum.

Det konstiga är ju att Trump verkar inse att samtalet, varken detta eller andra, ändå inte kommer att påverka valresultatet så varför håller han på som han gör. För fanns dom där tunga bevisen på omfattande valfusk borde ju Trump nu sitta i vita huset käka popcorn och mysa. I stället bönar ber eller hotar han delstaterna så fradgan skummar kring munnen. Så var är nu dessa rättsligt hållbara bevis på valfusk kan man undra. Och den 6 jan. är det ju ändå försent att börja fladdra med papper om valfusk misstänker jag , kongressen är ju ingen rättssal.

Men det kanske så här en fullblods narcissist agerar i trängt läge, vad vet jag. Och det vi nu ser är troligen grande finale av trotsiga maktdemontrationer från en avgående mycket svag president.
2021-01-04, 17:12
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
TRUMP: So look. All I want to do is this. I just want to find 11,780 votes, which is one more than we have. Because we won the state.

TRUMP: That's a criminal offense. And you can't let that happen. That's a big risk to you and to Ryan, your lawyer.
Sammanhanget där du klippt ut meningar:
"But the ballots are corrupt. And you are going to find that they are — which is totally illegal, it is more illegal for you than it is for them because, you know what they did and you're not reporting it. That's a criminal, that's a criminal offense. And you can't let that happen. That's a big risk to you and to Ryan, your lawyer. And that's a big risk. But they are shredding ballots, in my opinion, based on what I've heard. And they are removing machinery and they're moving it as fast as they can, both of which are criminal finds. And you can't let it happen and you are letting it happen. You know, I mean, I'm notifying you that you're letting it happen. So look. All I want to do is this. I just want to find 11,780 votes, which is one more than we have because we won the state."
https://www.msn.com/en-us/news/politics/read-the-full-transcript-and-listen-to-trumps-audio-call-with-georgia-secretary-of-state/ar-BB1crjht

Det "anmärkningsvärda" är alltså att (1) Trump upplyser att valfusk är straffbart och (2) han nöjer sig med att hitta tillräckligt många falska röstsedlar för att ändra valutgången.

Jag är CHOCKAD.
2021-01-04, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Man kan nog säga att Trumps senaste utspel(samtal) gör att ordet valfusk nu blivit ett mycket svagt politiskt argument för republikanerna. Trump vill ju själv å det grövsta valfuska sig till segern genom att i diskreta hot säga att kännbara rättsliga åtgärder kan bli följden om inte delstaten Georgias regering "fixar" segern åt honom. Vad har han hotat med i dom andra svingstaterna mån tro. Trump verkar ju dessutom lite förvirrad under samtalet med Raffensperger och verkar blanda lite hur som helst i dagar och datum.

Det konstiga är ju att Trump verkar inse att samtalet, varken detta eller andra, ändå inte kommer att påverka valresultatet så varför håller han på som han gör. För fanns dom där tunga bevisen på omfattande valfusk borde ju Trump nu sitta i vita huset käka popcorn och mysa. I stället bönar ber eller hotar han delstaterna så fradgan skummar kring munnen. Så var är nu dessa rättsligt hållbara bevis på valfusk kan man undra. Och den 6 jan. är det ju ändå försent att börja fladdra med papper om valfusk misstänker jag , kongressen är ju ingen rättssal.

Men det kanske så här en fullblods narcissist agerar i trängt läge, vad vet jag. Och det vi nu ser är troligen grande finale av trotsiga maktdemontrationer från en avgående mycket svag president.

Jag tror att hans desperata förhoppning var att en "Georgia flip" för honom skulle skaka nytt liv i ryktena/spinnet om valfusk övr hela landet, vilket i sin tur tillsammans med välregisserade protester i Washington på onsdag skulle förse Trump med en ursäkt för militärt backat maktövertagande, martial law osv. Från den positionen tänkte han sig sedan att helt enkelt dekretera att han vunnit valet, med oppositionen tystad och stämplade som landsförrädare.
2021-01-04, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
"But the ballots are corrupt. And you are going to find that they are — which is totally illegal, it is more illegal for you than it is for them because, you know what they did and you're not reporting it. That's a criminal, that's a criminal offense. And you can't let that happen. That's a big risk to you and to Ryan, your lawyer. And that's a big risk. But they are shredding ballots, in my opinion, based on what I've heard. And they are removing machinery and they're moving it as fast as they can, both of which are criminal finds. And you can't let it happen and you are letting it happen. You know, I mean, I'm notifying you that you're letting it happen. So look. All I want to do is this. I just want to find 11,780 votes, which is one more than we have because we won the state."
https://www.msn.com/en-us/news/politics/read-the-full-transcript-and-listen-to-trumps-audio-call-with-georgia-secretary-of-state/ar-BB1crjht

Det "anmärkningsvärda" är alltså att (1) Trump upplyser att valfusk är straffbart och (2) han nöjer sig med att hitta tillräckligt många falska röstsedlar för att ändra valutgången.

Jag är CHOCKAD.
Det anmärkningsvärda är att Trump hotar med juridiska konsekvenser om man inte någonstans 'hittar' exakt det antal röster som krävs för att vinna valet.

Han uppmanar till valfusk.
2021-01-04, 17:18
Medlem
siisters avatar
Citat:
Hur vet du att han avser programvara? Men det var ju kul att du tillägnat dig transkriptionen. Citera nu det som är "anmärkningsvärt".

Vad tänker du själv att han menar? Han pratar om hur han vunnit Georgia med hundratusentals röster samtidigt som han nämner Dominion och "But have they moved the inner parts of the machines and replaced them with other parts?"
2021-01-04, 17:19
Bannlyst
Citat:

Jag är CHOCKAD.

Du kanske skulle tagit med denna delen också..

So what are we going to do here folks? I only need 11,000 votes. Fellas, I need 11,000 votes. Give me a break. You know, we have that in spades already.
2021-01-04, 17:24
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Vad tänker du själv att han menar? Han pratar om hur han vunnit Georgia med hundratusentals röster samtidigt som han nämner Dominion och "But have they moved the inner parts of the machines and replaced them with other parts?"
Med "inner parts" tänker jag spontant på enskilda komponenter såsom processorer eller lagringsenheter som finns inuti en maskin. I teorin skulle det ju vara möjligt att ha en maskin som fuskar under den ursprungliga räkningen och sen byta ut dessa inre delar så att det inte ska kunna upptäckas vid efterföljande audits och tester.

Men det resonemanget är ju ganska hypotetiskt då Dominion som sagt inte bytt ut varken hela maskiner eller några "inner parts".
2021-01-04, 17:24
Medlem
Citat:
Du menar sådana som tror att Ryssland avgör alla val.
Påverkar gör de absolut, precis som Israel. Massor med stater försöker påverka. Precis som USA påverkar eller försöker påverka val över i stort sett hela världen.

Lever du i LaLa- land där inget sådant förekommer?

Det är inget konspiratoriskt med att fatta det. Om Trump tweetade en bild på Big Foot röstandes i Nevada skulle du däremot helt och fullt tro på detta. Det är skillnaden mellan Trumps plattjordssvans och rationella människor.
Senast redigerad av Alpoxen 2021-01-04 kl. 17:28.
2021-01-04, 17:25
Medlem
Citat:
Det anmärkningsvärda är att Trump hotar med juridiska konsekvenser om man inte någonstans 'hittar' exakt det antal röster som krävs för att vinna valet.

Han uppmanar till valfusk.

Ja, criminal conspiracy against a fair election, på juridiskt språk. (och enligt källor i Vita huset har han försökt ringa Raffensperger 18 gånger i den här frågan sedan valet!)

Och det är ju inte så att han menar "om de där rösterna har försvunnit någonstans så försök hitta dem, hör ni?". Han kräver helt enkelt: HITTA 12.000 fucking röster åt mig, hitta dem på vilket sätt ni vill men JAG SKA HA DEM!. Precis som när en langare driver in en skuld.
2021-01-04, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Ja men du har rätt i din analys tror jag. Jag har ju lyssnat på samtalet och efterfrågat vad som är så kontroversiellt och om någon kan citera det. Ingen klarar av att citera det så då har jag såklart inte något att komma med, helt rätt. Men du lämnade ut den lilla delen, att grunden till att detta inte kommer vidare någonstans är att ingen klarar av att citera det kontroversiella Trump har sagt.
Nej precis, du har noll att komma med och jag utelämnade inget eftersom vi, dvs du och jag, inte diskuterade Trumps samtal i detta meningsutbyte, även om du verkar försöker få det till att handla om det.

Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Men det är ju så ni jobbar, ni vänder och vrider på saker och ting för att få det att verka som att det är på ett visst sätt, vi är vana.
Återigen, vilka "ni" menar du, eller är det så att du inte vågar precisera dig?
2021-01-04, 17:28
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Påverkar gör de absolut, precis som Israel. Massor med stater försöker påverka. Precis som USA påverkar eller försöker påverka val över i stort sett hela världen.

Lever du i LaLa- land där inget sådant förekommer?

Det är inga konspiratoriskt att fatta det. Om Trump tweetade en bild på Big Foot röstandes i Nevada skulle du däremot helt och fullt tro på detta. Det är skillnaden mellan Trumps plattjordssvans och rationella människor.

I just Nevada har ju fler:

1. Döda röstat
2. Folk utifrån annan stat som röstat
3. Minderåriga som röstat
4. Folk utan medborgarskap som röstat

Vilka om de togs bort ur ekvationen skulle ge Trump vinsten ett par ggr om.
Senast redigerad av Nixter 2021-01-04 kl. 17:30.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in