2021-01-04, 15:43
Medlem
Kungsgardens avatar
IVA-chefen för länssjukhuset i Gävle drog också till Spanien. Hans ursäkt är att han vet bättre än alla andra.

Citat:
– Jag gjorde en bedömning av läget och jag tror att jag har mer kompetens att bedöma smittriskerna än många andra, säger läkaren Johnny Hillgren, som är chef över intensivvården på Gävle sjukhus, där de svårast sjuka covidpatienterna vårdas.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/lakare-inom-covidsjukvarden-akte-pa-semester-i-spanien
Citera
2021-01-04, 15:44
Avslutad
Antalet smittade i Region Stockholm rasar vidare

1-7 dets: 10 546
8-14 dets: 11 335
15-21 dets: 10 487
22-28 dets: 7 473
29 dets-4 jaa: 6 277

sll.se

=>
Delvis effekt av minskat testande under helgerna.

Men även nedgång i antalet IVA-vårdade från 87 till 80 under den senaste veckan.
Senast redigerad av PresidentBahama 2021-01-04 kl. 15:46.
Citera
2021-01-04, 15:46
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Många skriver att Ivermeltin är bra mot covid 19. Men går det att få tag på i Sverige? Kan man få det på recept? Vilken diagnos skall man i så fall ha?

Nej, du måste nog vara häst isf. Går hyfsat lätt att få tag på via internet.
Citera
2021-01-04, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det kan vara gamla uppgifter du har eftersom trycket nu dessvärre ökar på BIVA.
Fortfarande är det inte massor, men just idag verkar det vara 65 "barn" (0-19 är) som varit inlagda på BIVA under det senaste året. Senaste månaden är det 11 nya IVA-inlagda (0-19 år).
https://www.icuregswe.org/
Jag tror det är 65st vårdtillfällen du hittat, antalet unika patienter är färre. Enligt SVT.se (uppdaterad idag) är det 48st barn/ungdomar (0-19 år) med covid i kroppen som har vårdats total på IVA sedan pandemins start. Alltså ungefär 4 inläggningar per månad (av typ 2 500 000 personer i den ålderskategorin...)
Citera
2021-01-04, 15:53
Medlem
Min mormor har nu fått corona på äldreboende samtidigt som hon tog vaccin för 1 vecka sedan .. säger bara till att akta er för detta hittepå vaccin!
Citera
2021-01-04, 15:54
Medlem
severustheemperors avatar
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu verkar det som alltfler barn blir svårt sjuka också. I Lund är det tydligen fullt kaos. De kan inte ta emot fler barn. Jag undrar om det möjligen kan vara den Sydafrikanska mutationen som hittat hit. Var inte den värre för barn?

https://www.expressen.se/kvallsposte...s-inte-plats-/

Är det verkligen så klokt att öppna upp förskolor och grundskolor nästa vecka? Måste ju vara en avsevärd risk att det blir ännu värre då. Hur ska vården fixa det, om det är fullt redan nu?

Vad finns det för plan för det egentligen?

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Från din länk:

Där beskriver hon bland annat hur allt fler barn läggs in i sviterna av covid-19.

– Fler barn kommer in i sviterna av covid-19 i akut sjukvårdsbehov. De blir sjuka i en form av inflammatoriskt syndrom efter att ha haft covid.

Detta är nytt för mig. Kan någon förklara närmare vad det rör sig om?

Skulle säga att det är vad äldre som varit sjuka känner av i månader efteråt.

Sök på google: long covid, långtidscovid
Har varit artiklar i svensk och utländsk media.
Inget nytt.
Citera
2021-01-04, 15:55
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Vilket följdes att rätt mycket rättningar också, som det förfasades över här inne då.
Sveriges statistik kommer att vara väldigt rätt när detta ska summeras, det är viktigare än att allmänheten har realtidsdata.

FoHM redovisar antal som dött inom 30 dagar efter positivt test enl dödsbevisen. FoHM data är tänkt att använda för att styra pandemihanteringen o är ju i princip en samkörning av register av positiva test o Skatteverkets uppgifter om vilka som dött.

Socialstyrelsen redovisar de som har covid19 på dödsorsaksintyget. Socialstyrelsen har slutgiltig data som är mer pålitlig.

"Dödsbeviset ska skickas till det lokala skattekontoret senast första vardagen efter dödsfallet och dödsorsaksintyget ska skickas inom tre veckor."

Så uppenbarligen följs inte rutinerna av någon anledning.
Citera
2021-01-04, 15:58
Medlem
Blekinge vill stänga alla högstadier I två veckor för att hindra smittspridning.

https://omni.se/a/56byWe
Citera
2021-01-04, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bombaclap
Min mormor har nu fått corona på äldreboende samtidigt som hon tog vaccin för 1 vecka sedan .. säger bara till att akta er för detta hittepå vaccin!
Det tar ett par veckor innan vaccinet fungerar, så hon hade maximal otur.
Citera
2021-01-04, 16:02
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
FoHM redovisar antal som dött inom 30 dagar efter positivt test enl dödsbevisen. FoHM data är tänkt att använda för att styra pandemihanteringen o är ju i princip en samkörning av register av positiva test o Skatteverkets uppgifter om vilka som dött.

Socialstyrelsen redovisar de som har covid19 på dödsorsaksintyget. Socialstyrelsen har slutgiltig data som är mer pålitlig.

"Dödsbeviset ska skickas till det lokala skattekontoret senast första vardagen efter dödsfallet och dödsorsaksintyget ska skickas inom tre veckor."

Så uppenbarligen följs inte rutinerna av någon anledning.

Nej, det är ju en manuell hantering så det är klart att läkare ibland dröjer mer än den där 1 vardag. När min far dog för flera år sedan var det t.o.m. så att vi till slut var tvungna att ringa sjukhuset i fråga och fråga varför han inte dödsregistrerats, efter två veckor. Läkaren i fråga hade då glömt att göra det... Så det händer. De har lite annat att göra, därför hävdar jag att det är viktigare att det blir rätt än att det görs i realtid. Naturligtvis ska det dock göras så snabbt som möjligt.

Edit: sen blir det lätt snabbt lång "eftersläpning" i denna hantering. Säg att en gamling på ett äldreboende dör på en fredag. En läkare dröjer tre dagar (istället för 1) och skickar dödsintyget på följande onsdag. Dödsfallet kommer med i FHM:s körning onsdagen efter. Vips så har du 13 dagars "eftersläpning".
Senast redigerad av Beaver14 2021-01-04 kl. 16:05.
Citera
2021-01-04, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bombaclap

Tråkigt. Men det kanske inte betyder att vaccinet är värdelöst. Det beror på hur sjuk hon blir.
För det första så skall man helst ta två doser men hon har väl bara fått den första.

Men blev hon verkligen sjuk en vecka efter vaccination? Det är ju ungefär inkubationstiden. Så hon kan ju ha blivit smittad i samband med vaccinationen?

Jag hoppas i alla fall det går bra för din mormor. Förhoppningsvis så ger i alla fall vaccinationen lite lindrigare sjukdom.
Citera
2021-01-04, 16:06
Medlem
94000 totalt döda 2020 enligt scb.
Enligt mina beräkningar ca 0,00055 gånger mer döda än 2019 men ca 0,0001 gånger mindre än 2002.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in