2021-01-04, 14:23
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Varför syns det inte i överdödligheten då?

Det får du fråga någon expert om. En tanke kan ju vara att statistiken jag hänvisar till också tar hänsyn till befolkningsökning. Det blir fler och fler äldre.
Citera
2021-01-04, 14:25
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Det är klart intressant för allmänheten och journalister att se i vilken takt vaccinerna rullas ut i och kunna jämföra med övriga EU-länder. Om det går långsammare här jämfört med något annat EU-land bör detta plockas upp tidigt och ifrågasättas.
Jag kan delvis hålla med, men jag ser inte detta som så intressant så länge det rör sig om några 10 000-tals vaccinerade.

På lite sikt är det ju naturligtvis viktigt för alla att se att/om vaccinationerna fungerar som förväntat.
Citera
2021-01-04, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det får du fråga någon expert om. En tanke kan ju vara att statistiken jag hänvisar till också tar hänsyn till befolkningsökning. Det blir fler och fler äldre.

Ja, men det behövs ju ingen expert för att begripa vad överdödlighetskurvor med tydliga toppar som i tid sammanfaller med höga smittspridningstal och inläggningar på sjukhus och IVA betyder eller hur?

Dessutom var du oärlig och valde att posta bilden för v 48 istället för den slutgiltiga för v 51 där 2020 låg högst, även om siffrorna låg nära varandra. Det var väl därför du klippte ut den separat i hopp om att jag inte skulle läsa ordentligt den riktiga källan du postade.
Citera
2021-01-04, 14:31
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ja, men det behövs ju ingen expert för att begripa vad överdödlighetskurvor med tydliga toppar som i tid sammanfaller med höga smittspridningstal och inläggningar på sjukhus och IVA betyder eller hur?

Dessutom var du oärlig och valde att posta bilden för v 48 istället för den slutgiltiga för v 51 där 2020 låg högst, även om siffrorna låg nära varandra. Det var väl därför du klippte ut den separat i hopp om att jag inte skulle läsa ordentligt den riktiga källan du postade.

Jag klippte den eftersom det är eftersläpning och de senare veckorna inte är klara för 2020. Vilket jag också skrev i mitt svarsinlägg.
Citera
2021-01-04, 14:31
Medlem
Region Skåne går emot FoHM:s rekommendationer och prioriterar vårdpersonal i vaccineringskön.

https://www.expressen.se/kvallsposten/skane-borjar-vaccinera-vardpersonal-/

Detsamma är på väg att hända i region Västra götaland där man överväger att ta samma beslut som i Skåne.
Citera
2021-01-04, 14:33
Medlem
Citat:
Titta på överdödligheten om du tillhör falangen som tror att covid19 är en "vanlig förkylning", "som säsongsinfluensa" eller liknande:
https://www.svt.se/datajournalistik/overdodlighet-under-corona/

Om ingen alternativ förklaring finns (tips: det gör det inte) så visar kurvan med all önskvärd tydlighet att säsongsinfluensan är ett irrelevant spår och varför det ständigt tas upp borde någon psykolog skriva en bok om. Det liknar närmast någon form av magisk besvärjelse, som att det lindrar ångesten att tänka på en annan allvarlig sjukdom eller något i den stilen.

Citat:
Överdödligheten är signifikant mot andra år, så om du menar att vi har extremt låga dödssiffror i vanlig influensa är det således ännu värre än om vi haft normala siffror:
https://www.svt.se/datajournalistik/overdodlighet-under-corona/

Titta på grafiken!

Citat:
Majoriteten som dör MED corona dör AV corona, därav den mycket tydliga överdödligheten vi har för utbrottsperioderna 2020. MED/AV-tramset hör hemma i papperskorgen, det är så otroligt larvigt och meningslöst.

Någon gång i framtiden när allt är över kan vi utforska förhållandena och mer exakt utröna proportioner vad gäller dösorsak men i nuläget med åter höga dödstal är det tillräckligt illa att överhuvudtaget någon med andra allvarliga sjukdomar ens får covid19 alls så det enda hederliga om man inte hatar äldre människor är att bokföra dem som dör i covid19 som döda av covid19.

Du missförstår mig, jag är fullt på det klara med att corona är bra mycket allvarligare än influensa. Däremot är jag lite smått allergisk mot de som överdriver (åt båda hållen). Hävdar man att det dör 200/år i influensa och jämför mot nuvarande siffror i corona så bör man vara bergsäker på att siffrorna är jämförbara. Själv misstänker jag starkt att man inte räknar på jämförbara sätt.

Tittar man enbart på överdödligt så måste man vara medveten om att förra året var det "underdödlighet" vilket gör att det fanns fler riktigt sköra att plocka av när corona drog igång. Samtidigt så har garanterat nuvarande restriktioner gjort att en hel del andra vanliga dödsorsaker bland äldre lär ha sjunkit ordentligt, exempelvis vanlig influensa, vinterkräksjuka mm.

Kort sagt - underdödlighet förra året ger marginal till överdödlighet detta år, samtidigt så bör restriktionerna i sig göra att det i grunden borde finnas potential till underdödlighet även detta år...om man då bortser från corona.
Citera
2021-01-04, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, men det är ett SVEK. Folket har letts att tro att dessa appar endast ska användas för smittspårning - och då har de trott på det, och inte försökt fuska sig ur det. Det är ju för en god sak de ska följas. Och sedan FÅR de för det! Sådant skadar förtroendet för Staten, och inte bara för Singapores stat utanför alla stater och makthavare.

Viktigt att komma ihåg att Singapore är en semitotalitär stat som knappast har några skrupler när det gäller integritet. Men i det här fallet skulle jag inte lita på Sverige och EU heller. Tyvärr, för smittspårningsappar verkar ju i grunden smart. Men den tilliten till att IT-företag och stater kommer hantera vår persondata på ett bra sätt är - tyvärr med rätta - för all framtid förstörd.
Citera
2021-01-04, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Spanien? Du sätter verkligen ribban högt hör jag. Varför ska det bara jämföras med siestaländerna runt medelhavet som med nöd och näppe kan kallas demokratiska?
Det är inte bara Spanien. De flesta länder i Europa ligger efter sin överdödlighet.
Citera
2021-01-04, 14:34
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
1 kopp persilja om dagen bara för att nå upp i minigränsen. Hur många käkar så mycket?

Man kan äta ett par ägg också.
Citera
2021-01-04, 14:36
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Nederländerna, är de också en diktatur?

Rapporterat drygt 11000 covid-döda och har en överdödlighet på 17000. Sverige har ju en överdödlighet som är lägre än rapporterade döda i covid.
Man skötte statistiken bra under första vågen, missade endast lite under de värsta veckorna. Det är nu man börjat fuska, vilket inom några veckor kommer att börja synas ifall man inte tänkt börja rapportera ordentligt igen. Nederländerna hör tillsammans med Sverige till länderna som tyvärr politiserat viruset.

Angående underdödlighet så kan man inte räkna med de 830st som inträffade i januari-februari ifjol, innan corona. Då ligger överdödligheten i paritet med rapporterade covid döda. Fram till december när folk på nått magiskt sätt slutade dö i corona i Sverige.
Citera
2021-01-04, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Du missförstår mig, jag är fullt på det klara med att corona är bra mycket allvarligare än influensa. Däremot är jag lite smått allergisk mot de som överdriver (åt båda hållen). Hävdar man att det dör 200/år i influensa och jämför mot nuvarande siffror i corona så bör man vara bergsäker på att siffrorna är jämförbara. Själv misstänker jag starkt att man inte räknar på jämförbara sätt.

Tittar man enbart på överdödligt så måste man vara medveten om att förra året var det "underdödlighet" vilket gör att det fanns fler riktigt sköra att plocka av när corona drog igång. Samtidigt så har garanterat nuvarande restriktioner gjort att en hel del andra vanliga dödsorsaker bland äldre lär ha sjunkit ordentligt, exempelvis vanlig influensa, vinterkräksjuka mm.

Underdödlighet förra året ger marginal till överdödlighet detta år, samtidigt så bör restriktionerna i sig göra att det i grunden borde finnas potential till underdödlighet även detta år...om man då bortser från corona.

Jag tycker inte kurvan för 2019, som ligger aningen under de andra 2015-18 ger grund för att tro att den mycket tydliga covid19-sammanfallande toppen under våren skulle vara orsaken. Och som sagt, om restriktionerna hållit nere annat så är det än mer tydligt att covid19 är något särskilt vilket åtskilliga verkar vilja tro att det inte är.
Citera
2021-01-04, 14:39
Medlem
Citat:
Jag klippte den eftersom det är eftersläpning och de senare veckorna inte är klara för 2020. Vilket jag också skrev i mitt svarsinlägg.

Så praktiskt.
För siffrorna för 2020 hade ju antagligen blivit lägre när man även tar med eftersläpningen eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in