Citat:
Ursprungligen postat av
Varglig
Titta på överdödligheten om du tillhör falangen som tror att covid19 är en "vanlig förkylning", "som säsongsinfluensa" eller liknande:
https://www.svt.se/datajournalistik/overdodlighet-under-corona/
Om ingen alternativ förklaring finns (tips: det gör det inte) så visar kurvan med all önskvärd tydlighet att säsongsinfluensan är ett irrelevant spår och varför det ständigt tas upp borde någon psykolog skriva en bok om. Det liknar närmast någon form av magisk besvärjelse, som att det lindrar ångesten att tänka på en annan allvarlig sjukdom eller något i den stilen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Varglig
Överdödligheten är signifikant mot andra år, så om du menar att vi har extremt låga dödssiffror i vanlig influensa är det således ännu värre än om vi haft normala siffror:
https://www.svt.se/datajournalistik/overdodlighet-under-corona/
Titta på grafiken!
Citat:
Ursprungligen postat av
Varglig
Majoriteten som dör MED corona dör AV corona, därav den mycket tydliga överdödligheten vi har för utbrottsperioderna 2020. MED/AV-tramset hör hemma i papperskorgen, det är så otroligt larvigt och meningslöst.
Någon gång i framtiden när allt är över kan vi utforska förhållandena och mer exakt utröna proportioner vad gäller dösorsak men i nuläget med åter höga dödstal är det tillräckligt illa att överhuvudtaget någon med andra allvarliga sjukdomar ens får covid19 alls så det enda hederliga om man inte hatar äldre människor är att bokföra dem som dör i covid19 som döda av covid19.
Du missförstår mig, jag är fullt på det klara med att corona är bra mycket allvarligare än influensa. Däremot är jag lite smått allergisk mot de som överdriver (åt båda hållen). Hävdar man att det dör 200/år i influensa och jämför mot nuvarande siffror i corona så bör man vara bergsäker på att siffrorna är jämförbara. Själv misstänker jag starkt att man inte räknar på jämförbara sätt.
Tittar man enbart på överdödligt så måste man vara medveten om att förra året var det "underdödlighet" vilket gör att det fanns fler riktigt sköra att plocka av när corona drog igång. Samtidigt så har garanterat nuvarande restriktioner gjort att en hel del andra vanliga dödsorsaker bland äldre lär ha sjunkit ordentligt, exempelvis vanlig influensa, vinterkräksjuka mm.
Kort sagt - underdödlighet förra året ger marginal till överdödlighet detta år, samtidigt så bör restriktionerna i sig göra att det i grunden borde finnas potential till underdödlighet även detta år...om man då bortser från corona.