2021-01-04, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Socialstyrelsen har som bekant statistik över döda i covid baserat på dödsorsaksintyg. Men när jag var in på sidan såg jag också en visualisering av döda per 100 000 invånare i åldern 70+.

Den stora frågan är var raseriet över massmord på våra äldre var 2015?
http://www.bilddump.se/bilder/20210104140209-85.188.73.6.png

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-relaterad-till-covid-19/

"Massmordet" 2015 var inte tillnärmelsevis av samma grad, se grafiken som börjar med 2015:
https://www.svt.se/datajournalistik/overdodlighet-under-corona/

Men personligen hoppas jag lärdomar från denna pandemi tas med även när det gäller framtida säsongsinfluensor (där covid19 dessutom kommer ingå) för jag tror vare sig äldrevården eller sjukvården hanterat säsongsinfluensorna särskilt bra.
Citera
2021-01-04, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Kan tycka att relativisering är helt centralt när man ska avgöra hur pass allvarlig denna pandemi faktiskt är. Samtidigt som man jämför mot tidigare år så måste man också vara medveten om att nuvarande restriktioner/råd garanterat drar ner dödligheten i vanlig influensa, så överdödligheten i sig speglar inte heller verkligheten på något perfekt sätt. Samtidigt så gäller såklart överdödligheten ett samhälle där de många faktiskt följer restriktionerna, hade man kört på som vanligt hade såklart överdödligheten vara rejält mycket högre.

Att dödligheten var högre i influensa för ca 20 år sedan lär i stor utsträckning bero på att man då inte vaccinerade mot dessa. När man började vaccinera så sjönk dödligheten markant.

Överdödligheten är signifikant mot andra år, så om du menar att vi har extremt låga dödssiffror i vanlig influensa är det således ännu värre än om vi haft normala siffror:

Titta på grafiken!
Citera
2021-01-04, 14:16
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
1 kopp persilja om dagen bara för att nå upp i minigränsen. Hur många käkar så mycket?

Fick i mig min årliga förbrukning av persilja på nyårsafton. Persilja i vitlöksbröd, persilja på oxfilén, persilja i vitlökssmöret och tro på fan att exet slängt på persilja på hasselbackspotatisen också.

Jag är safe 2021
Citera
2021-01-04, 14:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det här var olyckligt:

SOPHIE STIGFUR26 min
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=481120
Polisen i Singapore kommer att få tillgång till den data som man använt sig för att spåra hur befolkningen rör sig i relation till coronavirusets spridning. Polisen kommer att kunna använda datan i brottsutredningar, rapporterar The Guardian.

Tekniken, som bland annat används som en telefonapp, används av nästan 80 procent av befolkningen på 5,7 miljoner, uppger myndigheterna i Singapore efter att ha meddelat att den skulle bli obligatorisk på platser som köpcentrum.

Systemet, TraceTogether, är ett av de mest använda smittspårningssystemen i något land och har väckt en debatt om integritet och sekretess.

Myndigheterna har uppgett att uppgifterna är krypterade, lagras lokalt och endast fångas upp av myndigheter om personer testar positivt för corona.

"Singapores polisstyrka har befogenhet att inhämta all information, inklusive TraceTogether-uppgifter, för brottsutredningar", säger nu Desmond Tan, minister för inrikesfrågor, i parlamentet.

Sekretessproblem har tagits upp om liknande appar i olika länder, däribland Israel och Sydkorea.

Det där borde de inte ha gjort i Singapore. För nu får alla konspirationsteoretiker vatten på sin kvarn, och folk över hela världen kommer att protestera mot smittspridningsapparna. Som varit så effektiva hittills (det är därför vi inte har haft dem). Är det värt det (för Singapores poliskår?)

Bra råd! Att K-vitaminbrist kunde spela roll, hade jag faktiskt inte hört förut.

Ja det finns en risk med smittspårningsapparna. Det får väl vägas in med nyttan av dem. Sen vet jag inte om jag känner något för brottslingar direkt.
Citera
2021-01-04, 14:17
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
1 kopp persilja om dagen bara för att nå upp i minigränsen. Hur många käkar så mycket?

Jag har inte en susning men äter ganska mycket broccoli själv.
Citera
2021-01-04, 14:17
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
"Massmordet" 2015 var inte tillnärmelsevis av samma grad, se grafiken som börjar med 2015:

Men personligen hoppas jag lärdomar från denna pandemi tas med även när det gäller framtida säsongsinfluensor (där covid19 dessutom kommer ingå) för jag tror vare sig äldrevården eller sjukvården hanterat säsongsinfluensorna särskilt bra.

Du sket alltså i att titta på vad jag postade och svarade genom att posta nåt helt annat. Döda per 100000 70+are var högre 2015 än 2020 (t.o.m. v 48). "Massmordet" var värre 2015.

(2020 går om de sista veckorna, ännu ej klara för 2020. Poängen är att det inte skiljer sig nämnvärt)
Senast redigerad av Beaver14 2021-01-04 kl. 14:20.
Citera
2021-01-04, 14:18
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Sverige är ett av de länder som rapporterat mest noga. Det ser man tydligt på vår relativt sett låga överdödlighet.

Dödsfall som tar flera veckor för oss att rapportera, de faller mellan stolarna i de flesta länder. Om exempelvis Spanien rapporterar blixtsnabbt så ska inte det tolkas som en kvalitetsstämpel, tvärtom. De kommer få klumprapportera 10.000 ospecificerade dödsfall vid årsslutet. Deras eftersläpning är så lång att du inte ens märker den.
Spanien? Du sätter verkligen ribban högt hör jag. Varför ska det bara jämföras med siestaländerna runt medelhavet som med nöd och näppe kan kallas demokratiska?
Citera
2021-01-04, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Majoriteten som dör MED corona dör AV corona, därav den mycket tydliga överdödligheten vi har för utbrottsperioderna 2020. MED/AV-tramset hör hemma i papperskorgen, det är så otroligt larvigt och meningslöst.

Någon gång i framtiden när allt är över kan vi utforska förhållandena och mer exakt utröna proportioner vad gäller dösorsak men i nuläget med åter höga dödstal är det tillräckligt illa att överhuvudtaget någon med andra allvarliga sjukdomar ens får covid19 alls så det enda hederliga om man inte hatar äldre människor är att bokföra dem som dör i covid19 som döda av covid19.

Är väl döda med covid inom 30 dagar.. det komplicerar saken, samt testerna var kunde inte avgöra fall men hade aktiv virus, eller hur det nu var?
Citera
2021-01-04, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Du sket alltså i att titta på vad jag postade och svarade genom att posta nåt helt annat. Döda per 100000 70+are var högre 2015 än 2020 (t.o.m. v 48). "Massmordet" var värre 2015.

(2020 går om de sista veckorna, ännu ej klara för 2020. Poängen är att det inte skiljer sig nämnvärt)

Varför syns det inte i överdödligheten då?
Senast redigerad av Varglig 2021-01-04 kl. 14:25.
Citera
2021-01-04, 14:21
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
363 personer på IVA med covid-19 enligt Svenska intensivvårdsregistret:

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Ökar stadigt.

365 nu. Det har känts som man ökat med 10 om dagen ungefär sista tiden, är det vad vi klarar av, att vaska fram 10 intensivvårdsplatser per dag?

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen
Citera
2021-01-04, 14:21
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Spanien? Du sätter verkligen ribban högt hör jag. Varför ska det bara jämföras med siestaländerna runt medelhavet som med nöd och näppe kan kallas demokratiska?

Nederländerna, är de också en diktatur?

Rapporterat drygt 11000 covid-döda och har en överdödlighet på 17000. Sverige har ju en överdödlighet som är lägre än rapporterade döda i covid.
Citera
2021-01-04, 14:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja det finns en risk med smittspårningsapparna. Det får väl vägas in med nyttan av dem. Sen vet jag inte om jag känner något för brottslingar direkt.

Nej, men det är ett SVEK. Folket har letts att tro att dessa appar endast ska användas för smittspårning - och då har de trott på det, och inte försökt fuska sig ur det. Det är ju för en god sak de ska följas. Och sedan FÅR de för det! Sådant skadar förtroendet för Staten, och inte bara för Singapores stat utanför alla stater och makthavare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in