2021-01-04, 13:37
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Kommer det några siffror från folkhälsomyndigheten idag?
nej

Men Skåne har rapporterat (förutom nya dödsfall) idag. Även Uppsala. Förhoppningsvis rapporterar Stockholm senare idag.
Citera
2021-01-04, 13:38
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är möjligen intressant att se hur det går med vaccinationerna, men det har väl ingen praktisk betydelse för oss på FB att ha den informationen vad jag förstår. Det finns säkert annat som gör mera nytta.

När det börjar bli lite flera vaccinerade så kan det vara intressant att kunna göra en egen riskbedömning om hur stor risk det är att man blir smittad.

Hittills är väl bara 10 000 doser levererade eller möjligen 90 000.
Förstaleveransen var på 10 000 doser och sedan är det meningen att det ska levereras 80 000 doser varje vecka av Pfizer-BioNtech.

Första intressanta tillfället för var och en att känna till borde ju vara när äldre nära och kära är vaccinerade så att man åter kan umgås med dem.
Det är klart intressant för allmänheten och journalister att se i vilken takt vaccinerna rullas ut i och kunna jämföra med övriga EU-länder. Om det går långsammare här jämfört med något annat EU-land bör detta plockas upp tidigt och ifrågasättas.
Citera
2021-01-04, 13:38
Medlem
crisscrosss avatar
Planerade leveranser av vaccinationsdoser finns här:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/leveranser-av-vaccin/
Har de klarat planen borde ca 0,17% av befolkningen vara vaccinerade när veckan är slut.
Citera
2021-01-04, 13:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Jag tror inte att man kommer att sparka Eliasson. På regeringsnivå har man förmodligen insett att man skitit i lådan allt för många gånger under den här katastrofen, ska man sparka Eliasson så måste ytterligare ett drös få foten.

Man kan tycka vad man vill om Anders Tegnell utifrån hur han har hanterat det här, men man ska ge honom en eloge för att vara den personen som faktiskt följer de allmänna rekommendationerna bland höjdarna som är med och ''hanterar'' denna katastrof.

Förutom att han satt på en uteservering i våras. Och åker tåg mellan Stockholm och Linköping. Men OK - några värre fadäser har han inte blivit påkommen med. Han kanske inte törs visa sig ute? Han har väl inga livvakter?
Citera
2021-01-04, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Förutom att han satt på en uteservering i våras. Och åker tåg mellan Stockholm och Linköping. Men OK - några värre fadäser har han inte blivit påkommen med. Han kanske inte törs visa sig ute? Han har väl inga livvakter?

Det fanns väl inga direkta rekommendationer gentemot uteserveringar i våras, dessa kom väl under sommaren. Jag kan givetvis ha fel.

Törs och törs. Den enkla anledningen är nog att Anders Tegnell är klyftigare än gemene svensk genom att faktiskt följa rekommendationerna som man har skyltat för.
Citera
2021-01-04, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tror ni att dom vågar sparka Eliasson idag, då? Jag känner att det MÅSTE ske. Om han kommer undan med det här, så kommer vanligt folk att skita i alla restriktioner. Det finns en sådan ilska nu. Man måste stationera exempel. (Dessutom har Eliasson varit en katastrof, överallt där han har varit... det är inte precis som att han är något geni, som MSB förlorar i så fall.)

"Jag har redan avstått från många resor. Nu kände jag att jag ville göra den här". Good Lord! Sedan undrar man ju även hur mycket han flyger annars, egentligen - av klimatskäl så borde han inte göra så många resor vanliga år heller. Helt ansvarslös och egoistisk person, och ett uselt föredöme för svenska folket.
Tyvärr inte. Det hade nog varit enklare om inte så många statsråd hade stoppat fingrarna i syltburken, men i läget som det är så känns det som att de kan göra som de vill. Vilket de iofs också kan, men visst fan sticker det i ögonen!
Citera
2021-01-04, 13:43
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Vet inte om siffrorna stämmer, men det lär vara lite äpplen och päron här. När det gäller influensa så killgissar jag att det är sifforna där man dör AV influensa, medan siffrorna över corona är siffror där man dör MED corona. Men jag kanske har fel?

Det börjar bli lite tröttsamt och uttjatat med argumenten av eller med. Behövs inte att dra det flera varv i tråden igen.
Citera
2021-01-04, 13:44
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det finns inga undermedel mot virus.

Ivermectin funkar inte, det gör inte Remdesivir heller, som vissa tjatade sig blå av för ett tag sen.

https://www.lakemedelsverket.se/4ad712/contentassets/8dfe591bea154b89920f97c7ad095e5b/remdesivir-2020-11-30.pdf

Du langar upp ett dokument om Remdesivir som inte funkar och anger att samma gäller för Ivermektin.
Det pågår tester med Ivermektin av folk som har utbildning i ämnet, låt dessa då komma fram till ett resultat innan du smetar på ett påstående. Finns inget i ditt länkade dokumentet som ens nämner ivermektin med en enda stavelse. Då är du inte bättre än Tegnell som har stora svårigheter med att hålla sig till sanningen, jävla troll.
Citera
2021-01-04, 13:53
Medlem
revodnebs avatar
Danska forskare undersöker varför hårt drabbade patienter har brist på K-vitamin.

https://videnskab.dk/krop-sundhed/forskere-paa-sporet-af-spaendende-corona-hypotese-haardt-ramte-patienter-mangler-k

Citat:
Et lavt niveau af K-vitamin, der blandt andet findes i de grønneste grøntsager som spinat, broccoli og grønkål, kobles nu til særligt hårde COVID-tilfælde og -dødelighed.

Det viste et hollandsk studie allerede i august, og de resultater er nu blevet bekræftet af et dansk forskerhold i en undersøgelse, der indtil videre er bragt i på en preprint-server, hvilket vil sige, at studiet ikke er blevet peer reviewed (se faktaboks).

Citat:
Både den hollandske og danske forskningsgruppe mener, at K-vitaminerne kan beskytte mod nogle af de elastiske fibre i lungevævet, der ellers beskadiges af COVID-19. Derfor kan lave niveauer af K-vitamin lede til hårdere sygdomsforløb.

»Mangel på K-vitamin kan forklare, at det gør lungerne dårligere under sygdom. Man kan så spørge sig selv, om manglen på K-vitamin er udløst af sygdom, eller om patienterne havde lave niveauer i forvejen,« påpeger Allan Linneberg.

Så ät mer grönsaker, det skadar i alla fall inte.
Citera
2021-01-04, 13:54
Medlem
Om han får gå, då kan man bara säga well played Eliasson. Gör man en sådan tokresa i dessa tider, då är man ute efter fallskärm.
Citera
2021-01-04, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Suck, det jag besvarade...

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

...och tidigare inlägg i tråden diskuterar säsongsinfluensa, inte överdödlighet, de är olika saker.

Anges i tråd att säsongsinfluensa dödar, enligt vad en trådskribenter ska ha fått fram, i snitt 202 personer per år och att SCB är källa.

Det du länkar är om överdödlighet, vilket jag (eller den jag svarar) inte diskuterat eller har andra åsikter om än myndigheter.

Vet inte ens om du var med i tråden om säsongsinfluensa (väntar svar från kontot "Surtruten") men att hoppa in och hävda att länk till FHM-uppgift och efterfrågan av källa för avvikande data innebär man har illasinnat syfte är vad foliehattar sysslar med.

Jag förstår inte vad det ständiga tjatet om säsongsinfluensan går ut på när vi bevisligen har överdödlighet av mycket tydligt slag i covid19. Överdödligheten är naturligtvis inte en "annan sak" utan en direkt konsekvens av pandemin. Den ständiga relativiseringen av covid19 som pågår är alltid värd att invända mot. Om man orkar, det är rätt tjatigt att behöva posta samma argument och länkar gång på gång för att sedan få höra att det inte finns bevis, inga länkar o.s.v.

I grund och botten är de exakta siffrorna för säsongsinfluensan inte ens intressanta vad trådämnet anbelangar eftersom de bevisligen inte producerar samma överdödlighet. Med möjligt undantag för någon influensasäsong tio tjugo år tillbaka i tiden där den tidens smittskydd uppenbarligen brast rejält precis som nu.
Citera
2021-01-04, 13:57
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Dom kommer inte att beta av hela underrapporteringen. Alla regioner har underrapporterat i snart en månad. Det saknas långt över tusen dödsfall i statistiken. Nu ska äldre vaccineras till skillnad från WHOs rekommendationer om att vaccinera sjukvårdspersonal.

Man tänker lägga locket på. Fortsätta underrapportera döda och sen påstå att det vara vaccineringen som gjorde att ingen plötsligt dog i Sverige mera. Jag begriper inte hur folk inte kan se att man mörkar när Sverige är det enda landet i Europa där antal nya fall och antal nya döda inte alls följs åt.

Ökar fallen i andra länder så har dödstalen följt efter, här har dom gått ner.

Tegnell har ju sagt att Sverige är världsbäst i att rapportera dödsfall. Folk tror väl fortfarande på honom trots allt misstänker jag.

Men förr eller senare måste ju alla döda redovisas. Undrar hur långt tid det kommer ta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in