2021-01-04, 11:24
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Om du satsar på lång sikt och t.ex månadssparar spelar det ingen som helst roll när du börjar.
Jag har investerat på börsen sedan 90-talet och klev av i rätt tid innan
en större nedgång. Men under dom senaste åren har jag inte tyckt att
det varit läge att investera, men om jag hade börjat månadsspara så
hade jag tjänat väldigt bra, så håller med dig helt i att börja månadsspara.

Citat:
Glöm inte räkna med valutan när du köper fonder, de har t.ex sänkt globala fonder med 10-20% under 2020 bara pga dollar-crashen och att SEK gått upp.
Men om man tror på stärkande dollar så kan det vara extra gynnsamt
nu att investera i globala fonder
Citera
2021-01-04, 11:34
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av economixx
Hej!

Tänkte börja fondspara nu och gjort en del research kring hur min portfölj ska se ut. Däremot undrar jag om det är fel att börja just nu? Efter pandemin har börsen rusat, guld rusat, bitcoin rusat vilket känns lite olustigt. I samband med detta så kliver Biden på som president vilket jag tror ekonomiskt kan påverka USA negativt (vilket delvis syns på dollarn), Brexit har nu även skett och vi vet fortfarande inte om vaccinet kommer ge förväntat effekt.

Så blir lite skraj att en rekyl kan komma relativt snart, men känner att man kanske vet bättre om läget i Februari när vi vet hur resultatet av vaccinet och muterade viruset ser ut. Bör jag vänta och fortsätta läsa på och se hur läget kommer bli i slutet av Januari? Hur gör ni idag?

Latinamerikafonder kanske kan vara något. Fick inte samma återhämtning som allt annat efter coronakraschen i våras men den kommer nog förr eller senare även där. Lite risky marknad dock så lägg inte alla äpplen i samma korg.
Citera
2021-01-04, 11:40
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Jag har investerat på börsen sedan 90-talet och klev av i rätt tid innan
en större nedgång. Men under dom senaste åren har jag inte tyckt att
det varit läge att investera, men om jag hade börjat månadsspara så
hade jag tjänat väldigt bra, så håller med dig helt i att börja månadsspara.

Men om man tror på stärkande dollar så kan det vara extra gynnsamt
nu att investera i globala fonder
Absolut, om du ser ett år tillbaka så har dollarn potential att stiga 20% = dina USD-fonder går 20% plus. Men alla experter tror tvärtom att den ska neråt SEK 7, ett mer normalt läge. I bottenläge, när det nu kommer, ligger den på SEK 5-6 så det finns stor marginal neråt också.

Jag kommer inte att köpa något i USD förrän USD är under SEK 7. Det har jag skrivit många gånger på FB.
Citera
2021-01-04, 11:44
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Tack för bra svar! Jag hade gärna velat gå in med mycket men i nuvarande läge så kommer jag skjuta in småpengar i lärande syfte då precis som du säger är ATH + rådande pandemi där vi fortfarande inte vet hur vaccinet biter på viruset. När du säger att man bör tänka på valutan också, vad tror du själv angående dollar och SEK? Tror du dollar kommer gå ner mer eller har den redan tappat så pass mkt att det snarare kan vara lönsamt att gå in i globala fonder just nu?
Om du inte köper direkt i USD-fonder så spelar USD-problemet kanske mindre roll, en global indexfond har ca 50% i USD. Men jag har handlat i 20 år, så irriterande med USD som kan variera mellan SEK 5 och 11 och därmed påverka ett helt livs sparande om man köper eller säljer vid fel tidpunkt. Nu ligger vi ganska nära mitten, men googla så ser du att de flesta experter tror på uppgång för SEK mot USD på ett års sikt. Då förlorar du i alla fonder som inte är valutasäkrade.
Citera
2021-01-04, 14:32
Medlem
Är sparhorisonten lång tycker jag gott man kan gå in med allt man har. Jag gör själv det, köper på mig oavsett marknad.

Alla pratar om att börsen är ATH, men ingen pratar om att mycket extrakapital tillkommit senaste åren pga/tack vare TINA eller att många i världen generellt blivit rikare.

Nuförtiden finns det många från tex östasien som investerar i värdepapper, många som för några år sedan inte hade råd. Med det sagt, jag tror att börsen kommer fortsätta med ATH, med naturligtvis diverse upp-/nergångar.

Bara att satsa och hoppa på tåget.
Citera
2021-01-04, 16:12
Medlem
Citat:
Om du inte köper direkt i USD-fonder så spelar USD-problemet kanske mindre roll, en global indexfond har ca 50% i USD. Men jag har handlat i 20 år, så irriterande med USD som kan variera mellan SEK 5 och 11 och därmed påverka ett helt livs sparande om man köper eller säljer vid fel tidpunkt. Nu ligger vi ganska nära mitten, men googla så ser du att de flesta experter tror på uppgång för SEK mot USD på ett års sikt. Då förlorar du i alla fonder som inte är valutasäkrade.

Är ditt förslag just nu att undvika globalindex och investera i Sverige och SEK kort sikt? Och sen när dollarn nått något form av normalläge börja trycka in pengar i globalfonderna igen? Asienfonder som Swedbank Rubur Asien handlas den i SEK och på så vis blir ett skydd mot sjunkande dollar?
Citera
2021-01-04, 16:16
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Är ditt förslag just nu att undvika globalindex och investera i Sverige och SEK kort sikt? Och sen när dollarn nått något form av normalläge börja trycka in pengar i globalfonderna igen? Asienfonder som Swedbank Rubur Asien handlas den i SEK och på så vis blir ett skydd mot sjunkande dollar?
Jag ger inga råd! Men jag kan skriva att jag själv enbart investerat på Stockholmsbörsen de senaste 4 åren när SEK varit undervärderad. Vilket varit lönsamt först i år och jag hoppas på 2021 i samma trend, cyklerna är ibland 5-7 år.

Vilka fonder som är i SEK eller valutasäkrade vet jag inte, det får man nog kolla upp en och en.
Citera
2021-01-04, 16:53
Medlem
KnivStinas avatar
Fonder absolut. Vi går plus på dem vi har, inga stora stålars men det är ju extra klirr i kassan. Våra aktier däremot.. Så jävla trött på att pyssla med dem
Citera
2021-01-04, 17:34
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Glöm inte räkna med valutan när du köper fonder, de har t.ex sänkt globala fonder med 10-20% under 2020 bara pga dollar-crashen och att SEK gått upp. Vill du slippa detta kan du köpa enbart svenska fonder. Småbolagsfonder har i alla tider gått bättre än fonder med stora bolag på Stockholmsbörsen.
Å andra sidan hade ju dollarn stigit med en/minst 70% från när kronan var som starkast och amerikanska börsen tillhör ju bland de dyraste i världen så gör det situationen till ett fyndläge?
Citat:
Fullständigt skitsnack men man ser folk säga det där ibland. Utvecklingen på samma innehav är densamma vare sig fonden handlas i USD eller SEK förutom att handlas den i USD betalar man växlingsavgift på köp och sälj och handlas den i SEK har säkert fonden viss kostnad för detsamma också.

Handlat i 20 år men har fortfarande inte förstått att det inte spelar någon roll i vilken valuta man skriver värdet på tillgångarna?
Citat:
Ursprungligen postat av KnivStina
Fonder absolut. Vi går plus på dem vi har, inga stora stålars men det är ju extra klirr i kassan. Våra aktier däremot.. Så jävla trött på att pyssla med dem
Anledningen är ju att det är ett fåtal bolag som står för en väldigt stor andel av kursuppgången. I USA har de stora techbolagen stor effekt på indexets värdering och jämför man sig då med det men inte råkar ha dem så kanske det inte har gått så bra.

Samma sak med att timea börsen då väldigt mycket av avkastningen görs på väldigt kort tid och det är lätt att missa de rycken, nu brukar ju iofs nedgångarna vara väldigt korta och kraftiga med men det gör det ju svårt att hinna upptäcka dem utan att vara sen på bollen med. Man lever ju alltid i åtminstone kortsiktig osäkerhet kring utvecklingen strax därpå med så att veta vad man skall göra näst ..
Senast redigerad av annanmedlem 2021-01-04 kl. 17:42.
Citera
2021-01-04, 19:36
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Handlat i 20 år men har fortfarande inte förstått att det inte spelar någon roll i vilken valuta man skriver värdet på tillgångarna?
Anledningen är ju att det är ett fåtal bolag som står för en väldigt stor andel av kursuppgången. I USA har de stora techbolagen stor effekt på indexets värdering och jämför man sig då med det men inte råkar ha dem så kanske det inte har gått så bra.
Berätta för mig vilket belopp min insättning av 100 kr i en svensk USA-fond omvandlas till när den köper en USA-aktie som apple som handlas i USD?

Tips:
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2020/06/11/valutarisk-hantera-eller-ignorera.html
Citera
2021-01-04, 20:01
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Berätta för mig vilket belopp min insättning av 100 kr i en svensk USA-fond omvandlas till när den köper en USA-aktie som apple som handlas i USD?

Tips:
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2020/06/11/valutarisk-hantera-eller-ignorera.html
Det spelar ingen roll vilken valuta.

Det är lätt att kontrollera eftersom det finns aktier som är noterade i flera valutor. Exempelvis ABB:

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/5447/abb-ltd

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/3889/abb-ltd

Köper du en ABB noterad på NYSE så kostar den lika mycket som den ABB som är noterad på OMXS, de kostade lika mycket igår, förra månaden och förra året, och de kommer också att göra det i morgon, nästa månad och nästa år. Oavsett hur valutorna utvecklas gentemot varandra.

De kostar lika mycket oavsett vilken valuta du mäter i, oavsett vilken valuta du hade från början, oavsett vilken valuta du köper i, säljer i eller växlar till i efterhand.

Det står delvis i din länk: "Sedan är det förstås så att det finns en inbyggd valutarisk i aktier".

Du tror du slipper valutarisk för att du har investerat i Sverige, men så är inte fallet och det bevisas lätt genom att jämföra dubbelnoterade aktiers utveckling.
Citera
2021-01-04, 20:22
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Det spelar ingen roll vilken valuta.

Det är lätt att kontrollera eftersom det finns aktier som är noterade i flera valutor. Exempelvis ABB:

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/5447/abb-ltd

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/3889/abb-ltd

Köper du en ABB noterad på NYSE så kostar den lika mycket som den ABB som är noterad på OMXS, de kostade lika mycket igår, förra månaden och förra året, och de kommer också att göra det i morgon, nästa månad och nästa år. Oavsett hur valutorna utvecklas gentemot varandra.

De kostar lika mycket oavsett vilken valuta du mäter i, oavsett vilken valuta du hade från början, oavsett vilken valuta du köper i, säljer i eller växlar till i efterhand.

Det står delvis i din länk: "Sedan är det förstås så att det finns en inbyggd valutarisk i aktier".

Du tror du slipper valutarisk för att du har investerat i Sverige, men så är inte fallet och det bevisas lätt genom att jämföra dubbelnoterade aktiers utveckling.
Fast det är en annan fråga. Vi diskuterar t.ex en USA-fond som köps i Sverige. Nästan alla fonder är beroende av valutakurs. Finns ett pyttelitet antal US-fonder som är valutasäkrade. De kostar naturligtvis mer i avgift eftersom det kostar att valutasäkra något, så de är ganska meningslösa.
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2019/12/12/valutasakrad-usa-fond.html

Notera att valuta-diskussionen bara gäller om du investerar på kort eller medellång sikt. 5-7 år eller längre så brukar alla valutakurser jämna ut sig, om det inte är något vrakland typ Turkiet eller Ryssland du investerat i. Där måste man kanske valutasäkra, det kostar sannolikt enorma belopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in