2021-01-04, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Förstår inte vad du har för agenda. Du ljuger ju något sanslöst.

Finns ju riktigt många studier om vad Ivermectin har åstadkommit.
Man behöver inte ens "dubbelblind", då det redan dött så många människor att man sitter på
massor av statistik och resultat av tidigare testade behandlings protokoll.
Man kan testa det direkt och se vad som sker.

Fas 4, behövs inte då medicinen funnits sedan 1981.

I stället för att ljuga och snacka skit. Visa på några undersökningar med Ivermectin som visar
på att det ej har effekt. Därför att jag har inte hittat en enda, som inte påvisar positiv effekt.

Min agenda är att vi ännu inte har en säker bild av att Ivermectin funkar, att påståendena om en läkemedelsföretagsunderstödd konspiration mot Ivermectin verkar påhittad, att WHO trots att de finansierat studier inte annonserat det som en framgång och att vi får vänta och se om det blir något.

Och kanske viktigast av allt är min agenda att framföra att det enda riktigt verkningsfulla vi har än så länge är de godkända vaccinen. Saker kan komma att ändras men än så länge är det på detta vis.
Citera
2021-01-04, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Det fanns iaf i lager för 2-3 månader sedan, vilket jag vet eftersom jag jagade reda på medicin åt familjen.

Veterinära eller för människor?
I Sverige?
Citera
2021-01-04, 10:31
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Eller menar du att en variant som drabbar barn hårdare ligger bakom ökningen av unga på sjukhus?

Hoppar in här. Vad säger du om figur 9B i denna rapport:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/veckorapport-covid-19-v48-final_2.pdf
Citera
2021-01-04, 10:33
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Veterinära eller för människor?
I Sverige?

För människor såklart, på Apotea som vi brukar beställa från :-)
Citera
2021-01-04, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Men snälla!

Det står även att fler patienter än någonsin ligger på skånska sjukhus.
Betyder det att en större andel av de smittade behöver vård, eller att det är fler smittade än någonsin?
Detta avspeglas såklart i alla åldersgrupper.
Min avsikt är verklig inte att förminska. Jag vill bara att folk låter bli att misstolka nyheter.

Eller menar du att en variant som drabbar barn hårdare ligger bakom ökningen av unga på sjukhus?

Nej, varför skulle jag mena det?
Varför påstår du det?

Artikeln i sig är usel och saknar viktig information.
Är detta förrut helt friska barn som nu behöver akut vård efter covid-19 så är det nyheter för mig.
och dessutom väldigt märkligt om detta inte öht har rapporterats tidigare.
Detta bör klarläggas innan operation sopa under mattan påbörjas.
Citera
2021-01-04, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det borde finnas ett system likt det man har i UK där man kan ha olika regler per kommun och region i hela landet. Man skulle kunna ha en tregradig skala för restriktioner där den högsta i princip innebär total lockdown och karantän för hela området.
Då skulle man till exempel kunna sätta Skåne på nivå två och Lund nivå 3 som innebär att man stänger skolor och dagis.

Det vore helt klart smart. Även stadsdelar som Järva i Stockholm som i vart fall i våras drabbades hårt hade kunnat isoleras och samtidigt kanske ges mer lokal hjälp för att undvika smittspridning. Men jag tror inte Sverige har resurser att klara sådana saker, inte minst polisiärt finns det ju inte en chans. Det skulle antagligen bli upplopp och kaos istället.
Citera
2021-01-04, 10:36
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Snackade med en tjej som jobbar på ett ganska stort sjukhus.
Hon sa att nu är det "inte bara somalier" som ligger på avdelningarna och på IVA, mycket mer blandat, både mellan svenskar/invandrare men även yngre personer.
Hon sa dock att av vad hon kunde bedöma var det c:a 50% som ser ut som somalier eller liknande invandrare.
Citera
2021-01-04, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Fem dagar inkubation och fem-sju dagar innan man blir riktigt sjuk (jag var som sjukast den sjunde dagen, man sa I våras att det var på den dagen det skulle vända). Hur som helst, ca 10-12 dagar från smitta till inläggning. Dvs, Julaftons smitta kommer nu till sjukhusen.

Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Mediantid från smitta till symptom är 5 dagar:
https://www.acc.org/latest-in-cardiology/journal-scans/2020/05/11/15/18/the-incubation-period-of-coronavirus-disease

Genomsnittstid från symptom till inläggning är 6.5 dagar:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7288278/

Summa är alltså 11.5 dagar (konfidensintervall lämnas som övning...)

Sjukhusinläggningar idag 4 januari blev alltså infekterade runt 23-24 december.

Sedan finns det ju eftersläpning i rapporteringen från sjukhusen också..
6.5 dagar efter symptomdebut är i överkant (det är en tidig siffra från Wuhan). Det är nog närmare tre dagar, för 65+ som får svår sjukdom:

https://www.news-medical.net/news/20200926/Shorter-time-from-COVID-19-symptom-onset-to-hospitalization-linked-to-disease-severity-death.aspx

Det är också median, så man borde se en gradvis förbättring långt innan.

Jag tvivlar på att vi nu kommer se en plötslig inbromsning i tre veckor p.g.a. jullovet. Hela Europa pekar åt fel håll. Det bästa vi kan hoppas på är att vaccinering av de multisjuka minskar trycket.
Citera
2021-01-04, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Upparbetad immunitet tror jag inte sprids vidare genetiskt iofs....

Fanns ju många som var födda i början på 1900-talet som hade syskon som strök med i spanska sjukan. De som överlevde spred sina gener vidare, men det var nog "samma" gener som de som strök med. Ålder verkade vara viktigaste förklaringsfaktorn. Tonåringar och unga vuxna lär ha drabbats hårdast. Yngre OCH äldre klarade sig bäst den gången.
Nej precis. Det adaptiva immunförsvaret ärvs inte ned.
Citera
2021-01-04, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
6.5 dagar efter symptomdebut är i överkant (det är en tidig siffra från Wuhan). Det är nog närmare tre dagar, för 65+ som får svår sjukdom:

https://www.news-medical.net/news/20200926/Shorter-time-from-COVID-19-symptom-onset-to-hospitalization-linked-to-disease-severity-death.aspx

Det är också median, så man borde se en gradvis förbättring långt innan.

Jag tvivlar på att vi nu kommer se en plötslig inbromsning i tre veckor p.g.a. jullovet. Hela Europa pekar åt fel håll. Det bästa vi kan hoppas på är att vaccinering av de multisjuka minskar trycket.
Matti Sällberg sa I SVTs morgonstudio att vaccinet varar i sex till tolv månader...
Så när vi vaccinerat klart är det dags att börja vaccinera om igen.
Citera
2021-01-04, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Snackade med en tjej som jobbar på ett ganska stort sjukhus.
Hon sa att nu är det "inte bara somalier" som ligger på avdelningarna och på IVA, mycket mer blandat, både mellan svenskar/invandrare men även yngre personer.
Hon sa dock att av vad hon kunde bedöma var det c:a 50% som ser ut som somalier eller liknande invandrare.

Känns mer och mer som det där med D-vitaminbrist stämmer.
Citera
2021-01-04, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Upparbetad immunitet tror jag inte sprids vidare genetiskt iofs....

Fanns ju många som var födda i början på 1900-talet som hade syskon som strök med i spanska sjukan. De som överlevde spred sina gener vidare, men det var nog "samma" gener som de som strök med. Ålder verkade vara viktigaste förklaringsfaktorn. Tonåringar och unga vuxna lär ha drabbats hårdast. Yngre OCH äldre klarade sig bäst den gången.

Alla individer är genetiskt olika. Att ett syskon överlever betyder inte att det har identiska gener med det som dog. Däremot är de naturligtvis mer lika än två slumpvis utvalda individer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in