2021-01-03, 10:36
Bannlyst
Läser man artikel så är Tyskland första land, ändå kommer man till Sverige? Hur mycket sånt här slödder har vi inte tagit emot. Om vi för 5 år sedan hade neka den här familjen och andra "Flyktingar" att komma hit, hade inte Sverige varit tryggare då? Hur mycket skattepengar hade inte vi sparat?

Mamma i familjen vill inte anpassa efter Svenska normer utan väljer att bära slöja. Vad har dom i Sverige att göra?

Kommer den här familjen någonsin bli en vinst för Sverige?

ROSTOCK/ULRICEHAMN. Jehad, Madiha och deras barn Ahmad, 4, och Alma, 1, flydde krigets Syrien och tog sista båten till Sverige under flyktingkrisen – trots att Morgan Johansson varnade att ”gränsen för Sverige är nådd”.

Expressen har följt familjen Sharif under flykten - och fem år av svensk integrationspolitik.

– Jag örfilade min son för att han inte skulle dö, och då vaknade han till, säger pappan Jehad Sharif om stunden då Ahmad väcktes efter att nästan ha drunknat.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/familjen-sharif-tog-sista-baten-till-sverige-under-flyktingkrisen/
Citera
2021-01-03, 10:50
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Läser man artikel så är Tyskland första land, ändå kommer man till Sverige? Hur mycket sånt här slödder har vi inte tagit emot. Om vi för 5 år sedan hade neka den här familjen och andra "Flyktingar" att komma hit, hade inte Sverige varit tryggare då? Hur mycket skattepengar hade inte vi sparat?

Mamma i familjen vill inte anpassa efter Svenska normer utan väljer att bära slöja. Vad har dom i Sverige att göra?

ROSTOCK/ULRICEHAMN. Jehad, Madiha och deras barn Ahmad, 4, och Alma, 1, flydde krigets Syrien och tog sista båten till Sverige under flyktingkrisen – trots att Morgan Johansson varnade att ”gränsen för Sverige är nådd”.

Expressen har följt familjen Sharif under flykten - och fem år av svensk integrationspolitik.

– Jag örfilade min son för att han inte skulle dö, och då vaknade han till, säger pappan Jehad Sharif om stunden då Ahmad väcktes efter att nästan ha drunknat.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/familjen-sharif-tog-sista-baten-till-sverige-under-flyktingkrisen/

PK är väl medveten om vad som gäller som första säkra asylland, men PK struntar i det https://www.youtube.com/watch?t=103&v=TtC7QKBQywQ&feature=youtu.be (25 sek långt)
Citera
2021-01-03, 10:56
Medlem
Citat:

Varför åker de inte till Polen om de är intresserade av att arbeta?

Citat:
Om jag ska vara ärlig vill jag att Ahmad ska bli ingenjör

Så att han kan få konkurrera med alla "ingenjörer" från Pakistan, Bangladesh och Indien? Det skulle inte förvåna mig om vi snart börjar få se motstånd mot den fria arbetskraftsinvandringen jäsa bland invandrare också.

Citat:
Madiha har nu kompletterat sin lärarutbildning så att hon kan söka svensk lärarlegitimation.

Så ännu en "behörig" lärare som intevpratar ordentlig svenska själv men som ska lära barn att prata svenska.
Senast redigerad av IngetNick2 2021-01-03 kl. 11:03.
Citera
2021-01-03, 10:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2

Varför har det ens kommit till Europa? Det finns gott om länder i mellanöstern som man kan bo i vänta på att kriget i Syrien upphör.
Citera
2021-01-03, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2

De ansåg att tyskland var för rasistiskt.... sannolikt även polen. Har svårt att tro att hela tyskland var obeboligt för familjen.
Citera
2021-01-03, 11:05
Medlem
RingInteSnutens avatar
Pappanc fixade stability jobb, mamman inte bara gnällde utan kompleterade sin utbildning och har fått jobb i Sverige.

Utifrån vad jag läste så är dom än så länge en välfungerande familj som bidrar, och väljer att inte bo segregerat. Det är den typen av "flyktingar" som ska välkomnas.

Sitter på luren och såg hur slarvigt jag skrivit sorry.
Senast redigerad av RingInteSnuten 2021-01-03 kl. 11:08.
Citera
2021-01-03, 11:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bevakasha
De ansåg att tyskland var för rasistiskt.... sannolikt även polen. Har svårt att tro att hela tyskland var obeboligt för familjen.

Dom kunde bo i gamla DDR, Karl Marx Stadt. När man kommer till Europa och vill tära vår välfärd, då är man riktiga jävla svin.
Citera
2021-01-03, 11:11
Medlem
Citat:
Dom kunde bo i gamla DDR, Karl Marx Stadt. När man kommer till Europa och vill tära vår välfärd, då är man riktiga jävla svin.

Att stå vid en automatisk målarburksmaskin för ett låglönejobb betalar knappast för välfärden för en familj på 4 huvuden.

Fattar inte varför mamman envisas med att jobba som lärare (jättesvårt jobb att börja om med på ett annat språk), hon borde släppt den drömmen och gått en KY utbildning och skaffat ett bristyrke och kommit i jobb direkt.
Citera
2021-01-03, 11:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bevakasha
Att stå vid en automatisk målarburksmaskin för ett låglönejobb betalar knappast för välfärden för en familj på 4 huvuden.

Fattar inte varför mamman envisas med att jobba som lärare (jättesvårt jobb att börja om med på ett annat språk), hon borde släppt den drömmen och gått en KY utbildning och skaffat ett bristyrke och kommit i jobb direkt.

Problemet är hon kommer säker att bli lärare, men hon kommer förstöra modersmålet för många Svenska barn , hon kommer aldrig kunna prata klockren Svenska. Att ha en dagisfröken som inte kan prata rätt Svenska ge barnet ett socialhandikapp.
Citera
2021-01-03, 11:14
Avslutad
Ser ut som en bra familj med riktigt fin sammanhållning. Jag bidrar gärna med några kronor.
Citera
2021-01-03, 11:15
Medlem
Vågskålens avatar
Expressen är rätt bra nuförtiden. Men varför ser man aldrig några sådana här artiklar om flyktingfamiljen där man ställer lite svårare frågor? Som till exempel hur de ser på att flyktinginvandring varit en kostnad för svenskarna de senaste fyrtio åren, eller hur de som muslimer tänker sig efterlivet för den majoritet av svenskarna som inte tror på någon särskild gud, eller hur de ser på moral och svensk syn på jämställdhet, sex, abort etc.

Sådana här reportage görs ju för göra individerna synliga så att vi inte bara ser flyktingar som ett ansiktslöst kollektiv som man kan reducera till "volymer" som måste regleras. Så varför inte då ställa lite mer privata frågor så vi får veta lite mer om deras övertygelser och syn på svenskarna och Sverige?

OK, jag vet ju svaret: För att journalisterna är för vänstervridna, för okunniga och för fega. Men man kan ju önska.
Senast redigerad av Vågskålen 2021-01-03 kl. 11:19.
Citera
2021-01-03, 11:19
Medlem
Citat:
Problemet är hon kommer säker att bli lärare, men hon kommer förstöra modersmålet för många Svenska barn , hon kommer aldrig kunna prata klockren Svenska. Att ha en dagisfröken som inte kan prata rätt Svenska ge barnet ett socialhandikapp.

Det tror jag dock är ett mindre problem i sammanhanget. Barnen har fler än dagisfröken att prata med i sitt liv.

Min poäng är att utbildningar i mindre utvecklade länder ofta inte når upp till minimikraven i världens mest utvecklade länder. En syrisk ingenjör har svårt att fylla en tjänst av en svensk ingenjör på ett svenskt företag.

Man får hellre börja om i det nya landet på en "lägre nivå" och vara beredd att släppa det man gjorde i hemlandet.

Finns exempel på syriska hjärtläkare som utvärderats i sverige och inte ansetts uppfylla standard för svensk sjukvård och de kan inte acceptera att få nobben av läkaryrket när de minsann varit framstående kardiologer i syrien!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in