• 1
  • 2
2021-01-02, 21:03
Medlem
olasvenssons avatar
Jag vågar påstå att filmer har blivit billigare att titta på sedan 80-talet.

Jag var med på beta och vhs tiden. På 80 -och 90-talet kostade en hyrfilm i runda slängar 50 kronor att hyra under ett dygn. Idag betalar jag cirka 70 kronor per månad för att streama film via com hem, och då har tillgång till väldigt många filmer. Jag kan tänka mig att guldåren för att hyra ut film borde varit före Internets intåg?

Så, är det billigare idag per tittad timme än det var på 80-talet?

(Jag räknar inte med fildelning (dc++, pirate bay med flera) då blir priset ännu lägre förstås.))
Senast redigerad av olasvensson 2021-01-02 kl. 21:13.
Citera
2021-01-02, 21:06
Medlem
Deckard-Cains avatar
Vad ska vi diskutera? Du har precis fastslagit att priset är lägre...

Detta fastslog mänskligheten redan när alla filmbutiker gick i konkurs.

Du kan väll göra en överslagsräkning på 5 timmar i Spotify vs att köpa 5-6 skivor för 15 år sedan, återkom gärna med svaret om vad som är billigast för det har ingen räknat ut än
Citera
2021-01-02, 21:11
Medlem
yz44s avatar
Det är fler tjänster som konkurrerar om uppmärksamheten idag.
Strömmningstjänsterna kan hålla låga priser då antalet kunder är högt.
Så ja, det är billigare att se på film idag.
Men samtidigt tror jag att intresset för film har minskat i takt med att t.ex. spel blivit populärare.
Citera
2021-01-02, 21:15
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Vad ska vi diskutera? Du har precis fastslagit att priset är lägre...

Detta fastslog mänskligheten redan när alla filmbutiker gick i konkurs.

Du kan väll göra en överslagsräkning på 5 timmar i Spotify vs att köpa 5-6 skivor för 15 år sedan, återkom gärna med svaret om vad som är billigast för det har ingen räknat ut än

Mitt påstående kan vara fel?
Citera
2021-01-02, 21:30
Bannlyst
Ja, det är rent generellt billigare att använda sig av strömningstjänster än att hyra film. Dock är nackdelen med dessa tjänster att ingen tjänst har alla filmer vilket gör att en del filmtittare får antingen vara ansluten till flera (vilket kan kosta mycket i månaden) eller ändå hyra dem filmer som inte tillhandahålls av tjänsterna.

Ekvationen är inte så enkel som den synes vara vid en första anblick. Det finns säkerligen fler variabler att ta i beaktning.
Citera
2021-01-02, 21:55
Medlem
Sebzors avatar
Det är även billigare för företaget att sälja filmen digitalt via stream, än att ha en butik med personal och fysisk film, där både lokal och personal även kostar pengar.
Citera
2021-01-02, 22:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Ja, det är rent generellt billigare att använda sig av strömningstjänster än att hyra film. Dock är nackdelen med dessa tjänster att ingen tjänst har alla filmer vilket gör att en del filmtittare får antingen vara ansluten till flera (vilket kan kosta mycket i månaden) eller ändå hyra dem filmer som inte tillhandahålls av tjänsterna.

Ekvationen är inte så enkel som den synes vara vid en första anblick. Det finns säkerligen fler variabler att ta i beaktning.
knappast ett argument, den lokhala videobutiken på den tiden hade int hellervsärskilst stortud (200-300) plus 100 porr? efter populara filmer. Så ja, mycket billigare. Det som drog in till kassan var flipper där det hyrdes filmer godis chips.
Citera
2021-01-02, 22:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
Det är även billigare för företaget att sälja filmen digitalt via stream, än att ha en butik med personal och fysisk film, där både lokal och personal även kostar pengar.

Du menar alltså att SF, Paramount, MGM m.fl har videobutiker? Du måste skilja mellan filmföretagen och videobutikerna (företag som distribuerar filmer gjorda av filmföretagen).
Citera
2021-01-02, 22:13
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre

Du menar alltså att SF, Paramount, MGM m.fl har videobutiker? Du måste skilja mellan filmföretagen och videobutikerna (företag som distribuerar filmer gjorda av filmföretagen).

Det måste jag absolut inte. Jag skrev "företaget". Har aldrig nämnt SF eller andra aktörer, ej heller nämnt att dessa har videobutiker.
Vilken streamingutjänst du väljer vid köp är upp till dig, om det är Netflix, Apple TV eller om du köper den på YouTube spelar ingen roll - att sälja den som stream är det billigare av naturliga skäl, jämfört med om du hade hyrt den rent fysiskt i butik. Förstod du bättre nu?
Citera
2021-01-02, 22:13
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag vågar påstå att filmer har blivit billigare att titta på sedan 80-talet.

Jag var med på beta och vhs tiden. På 80 -och 90-talet kostade en hyrfilm i runda slängar 50 kronor att hyra under ett dygn. Idag betalar jag cirka 70 kronor per månad för att streama film via com hem, och då har tillgång till väldigt många filmer. Jag kan tänka mig att guldåren för att hyra ut film borde varit före Internets intåg?

Så, är det billigare idag per tittad timme än det var på 80-talet?

(Jag räknar inte med fildelning (dc++, pirate bay med flera) då blir priset ännu lägre förstås.))

Beror på hur man räknar. Pratar man fysisk kopia, köpt eller hyrd, abonnemang eller styckpris?

Att hyra en film är idag dyrare än guldålder sent 90-tal till runt 2005. Lovefilm var kanon.

Men visst är det billigt per film om man har en streamingtjänst där man betalar per månad.
Citera
2021-01-02, 22:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
Det måste jag absolut inte. Jag skrev "företaget". Har aldrig nämnt SF eller andra aktörer, ej heller nämnt att dessa har videobutiker.
Vilken streamingutjänst du väljer vid köp är upp till dig, om det är Netflix, Apple TV eller om du köper den på YouTube spelar ingen roll - att sälja den som stream är det billigare av naturliga skäl, jämfört med om du hade hyrt den rent fysiskt i butik. Förstod du bättre nu?
Fast Youtube, Netflix tillkom ju som digitala produkter. De har ju redan från start aldrig haft fysiska alternativ. Därav förvirringen.
Citera
2021-01-02, 22:24
Medlem
Finns ju massor av DVD film på olika secondhand affärer från 5 till 20 kr, Sen kostade det ju ca 50 kr att hyra en film på 80 talet motsvarar över 100 Kr i dagens penningvärde. Sen kan man ju ta hem film på nätet gratis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in