2021-01-02, 19:13
Medlem
The Beach boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Sofia Helin är inte ett så känt namn men så blev hon även själv oerhört förvånad när hon fick frågan och visste inte om hon skulle våga göra det enligt egen utsago.
Bara för att många i den här tråden inte vet vem hon är så betyder det inte att övriga befolkningen inte gör det.
Citera
2021-01-02, 19:22
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Allmänbildning är att veta vem Homeros var - inte att känna till en svensk skådespelare som varit med i någon kriminalserie... Tvärt om får det får det nog räknas som "nörderi" att ha koll på sådant. Inser du hur EXTREMT smalt området är om du går utanför Sverige?
Och? Vi är i Sverige. Då är det det som räknas.
Citera
2021-01-02, 19:24
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Snälla försök förstå att den här Sofia är okänd för de stora massorna!
Vem är du att bedöma det?
Citera
2021-01-02, 19:46
Medlem
The Beach boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Sofia Helin är inte ett så känt namn men så blev hon även själv oerhört förvånad när hon fick frågan och visste inte om hon skulle våga göra det enligt egen utsago.
Förutom bron så var hon även med i Arn tempelriddaren som var en av de mest påkostade svenska filmer som producerats. Sofia Helin har både varit med i en av de mest framgångsrika svenska tv-serier dessutom har hon varit med i en av de mest framgångsrika svenska filmer så jag har svårt att se hur hon inte skulle vara underkvalificerad att läsa dikten.
Citera
2021-01-02, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Beach boy
Förutom bron så var hon även med i Arn tempelriddaren som var en av de mest påkostade svenska filmer som producerats. Sofia Helin har både varit med i en av de mest framgångsrika svenska tv-serier dessutom har hon varit med i en av de mest framgångsrika svenska filmer så jag har svårt att se hur hon inte skulle vara underkvalificerad att läsa dikten.

Visst men hon är inte ett lika känt namn som t.ex. Lena Endre eller Pernilla August eller någon annan som läst dikten den senaste snart 40 åren.
Citera
2021-01-02, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Och? Vi är i Sverige. Då är det det som räknas.
Inte när man ska definiera begreppet allmänbildad...
Ditt svar tyder ju uppenbart på att du själv inte är det. Roligt att vara på en middag utomlands och bara kunna diskutera svenska halvtaskiga TV-produktioner samtidigt som alla andra diskuterar Platon.
Citera
2021-01-02, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Beach boy
Jag svär på att det är fler som har sett bron än som har läst Iliaden.
Iliaden är allmänbildning - Bron är förströelse. Jag lägger ringen värdering i huruvida folk ser den eller ej eller om de tycker den är bra eller dålig, men allmänbildning är det inte.
Citera
2021-01-02, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggypigglet
Du låter som min mamma som i princip inte tycker att någonting från de senaste 50-60 åren räknas som allmänbildning. Kunskap är sådant hon lärde sig i skolan, allt annat är bara nymodigheter som man inte behöver lägga vikt vid.

Jag skulle nog säga att allmänbildning är att ha koll på både Homeros och Helin.
Som någon skrev tidigare är allmänbildning att veta saker om annat än det man själv är intresserad av.
Har jag någonsin tittat på Bingolott? Nej. Vet jag vem Leif "Loket" Olsson är? Ja.
Leif loket Olsson är en LEGEND i förhållande till en denna dussinskådespelare - du får ursäkta min rättframhet. Men inte heller han räknas som allmänbildning.
Citera
2021-01-02, 20:57
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Hon är nog mer känd för tv-serien Bron numera?
Ja, hmm? Hon är snart 49 år och hon i Arn var ju ung. Så gamla är inte filmerna? Kunde de inte ha valt en skådis som folk känner till, och som inte ändrar i texter så att det blir fel grammatik dessutom?
Citera
2021-01-02, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Kvinnan är gift med en kvinnohatande präst till karl. Skulle inte förvåna mig om han pucklar på henne också. I minsta fall psykiskt.
Hon står upp för kvinnor, men står inte upp för sig själv.
Mannen hon lever med är ett svin.

Källa: jag vet.
Vem är mannen? Googla.
Menar du att DG är kvinnomisshandlare?
Citera
2021-01-02, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demokraturdn
Ja, hmm? Hon är snart 49 år och hon i Arn var ju ung. Så gamla är inte filmerna? Kunde de inte ha valt en skådis som folk känner till, och som inte ändrar i texter så att det blir fel grammatik dessutom?
Bron är en av de mest sedda svensk tv-serierna, så Sofia är rätt välkänd..
Citera
2021-01-03, 01:13
Medlem
Van Nostrands avatar
Sofia Helin är relativt okänd. Med i ett par storproduktioner som en del sett, en del inte. Arn var dessutom rätt sopig vill jag minnas och inget som satt sig. Jag kom iallafall inte ihåg att det var just Helin som spelade bruttan. Har man sett Bron vet man Helin är, det går inte att missa. Så från Bron ett par miljoner svenskar (?) vet säkert. Ytterligare nån miljon från andra produktioner. Resten (majoriteten) är hon okänd för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in