2020-12-30, 19:04
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
8 mille på isk. Goda tider.
Ja, jag har lyckats placera i mycket bra fonder. Hade enskilda aktier förut men föredrar numera fonder.
Det är många års sparande som ligger bakom kapitalet.
Jag har aldrig lyssnat till Nordeas placeringsexperter utan hela tiden fattat egna beslut. Hade jag lyssnat på Nordea hade det inte gått så här bra.
Citera
2020-12-30, 19:06
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Ja, jag har lyckats placera i mycket bra fonder. Hade enskilda aktier förut men föredrar numera fonder.
Det är många års sparande som ligger bakom kapitalet.
Jag har aldrig lyssnat till Nordeas placeringsexperter utan hela tiden fattat egna beslut. Hade jag lyssnat på Nordea hade det inte gått så här bra.

Gratulerar. Jag har precis börjat investera och är väldigt nyfiken på vad det kommer att föra med sig i längden. Det hade varit skoj att slå index under några år framöver.
Citera
2020-12-30, 19:21
Medlem
Citat:
Jag har mitt isk-konto hos Nordea och man får själv räkna ut skatten och betala in den.
Vet inte hur andra banker gör.

Struntprat, har själv ISK hos Nordea och man behöver inte räkna själv.
Citera
2020-12-30, 19:25
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Gratulerar. Jag har precis börjat investera och är väldigt nyfiken på vad det kommer att föra med sig i längden. Det hade varit skoj att slå index under några år framöver.
Några tips kan jag ge dig och det är att inte lyssa på bankernas rådgivare för de är försäljare och får procent på vad dom kan sälja på dig för fonder. De råder dig till att köpa bankens dyraste fonder som kan kosta närmare 2% i förvaltningsavgift om året. Ger högre lön till rådgivaren.
Ett annat tips är att inte ha räntebärande fonder i isk, då aktiefonder oftast ger betydligt mer.
Mycket svårt att slå index på sikt. I 4 av 5 fall misslyckas man.
Satsa merparten av ditt kapital i en global index fond med låg avgift sen kan du krydda med 4-5 andra fonder.
Citera
2020-12-30, 19:30
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
Struntprat, har själv ISK hos Nordea och man behöver inte räkna själv.
Jag måste göra det då ett visst belopp måste skickas in vid en viss tidpunkt. Har man mer än 20k att betala så kan skatteverket ta ut ränta på det övre beloppet.
Citera
2020-12-30, 23:05
Medlem
gnuhests avatar
Citat:
Jag måste göra det då ett visst belopp måste skickas in vid en viss tidpunkt. Har man mer än 20k att betala så kan skatteverket ta ut ränta på det övre beloppet.
Inte ett problem för oss andra som sitter här..
Citera
2021-01-01, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Och, lika viktigt, att göra stora insättningar efter kvartalsskiftet.

Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Jo men de beskattas ju nästa kvartal.

Ja, för varje insättning och uttag kan man åka på onödig beskattning motsvarande ett extra kvartal på det insatta/uttagna beloppet, så det är också vad man maximalt kan undvika. Ett orört belopp på ISK utsätts för fyra kvartalsbeskattningar om året, men med samma beskattning kan man alltså även få in fyra uttag och insättningar per år genom optimal timing — för insättningar precis efter ett kvartalsskifte, för uttag precis före ett kvartalsskifte.
Senast redigerad av vgebler 2021-01-01 kl. 08:24.
Citera
2021-01-02, 13:59
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Ja, för varje insättning och uttag kan man åka på onödig beskattning motsvarande ett extra kvartal på det insatta/uttagna beloppet, så det är också vad man maximalt kan undvika. Ett orört belopp på ISK utsätts för fyra kvartalsbeskattningar om året, men med samma beskattning kan man alltså även få in fyra uttag och insättningar per år genom optimal timing — för insättningar precis efter ett kvartalsskifte, för uttag precis före ett kvartalsskifte.
Uttag beskattas inte. Du behöver läsa på om hur det fungerar:
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/investeringssparkontoisk.4.5fc8c94513259a4ba1d8000 37851.html
Citat:
Först beräknar du det så kallade kapitalunderlaget, eftersom det är tillgångarna på kontot som ska beskattas. Lägg ihop tillgångarna på kontot vid ingången av varje kvartal tillsammans med summan av alla insättningar på kontot. Som insättning räknas inte överföring från annat eget investeringssparkonto. Dela sedan beloppet med fyra.
Citera
2021-01-02, 14:11
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Jo, men jag måste själv betala in skatten. Nordea betalar inte in skatten. I mitt fall är det cirka 30k. Som jag skickar in i februari.
Det är aldrig banken som betalar in skatten. Banken skickar in skatteunderlag till skatteverket som sen drar din skatt vilken syns i din deklaration. Om du har revisor som gör din deklaration så ser revisorn till att det blir gjort.
Citat:
Att en skatt belastas med ränta har jag aldrig hört talas om. Har letat på skatteverkets sidor men hittar inte den där räntan på ISK-skatten som du snackar om. Kan du ge mig en länk?

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/investeringssparkontoisk.4.5fc8c94513259a4ba1d8000 37851.html
Citera
2021-01-02, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Att en skatt belastas med ränta har jag aldrig hört talas om. Har letat på skatteverkets sidor men hittar inte den där räntan på ISK-skatten som du snackar om. Kan du ge mig en länk?

Det är antagligen kostnadsräntan för kvarskatten som avses.
Citera
2021-01-02, 14:20
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kringelikrok
Det är antagligen kostnadsräntan för kvarskatten som avses.
Det har du nog rätt i. Tack.
Citera
2021-01-02, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Det är aldrig banken som betalar in skatten. Banken skickar in skatteunderlag till skatteverket som sen drar din skatt vilken syns i din deklaration. Om du har revisor som gör din deklaration så ser revisorn till att det blir gjort.

Du har missförstått honom. Han får betala in kvarskatt och om beloppet överstiger 30 000 får han betala kostnadsränta från och med 13 februari 2021. Därför måste han själv räkna ut hur mycket skatt han ska betala så att han kan göra en inbetalning före 13 feb så att han slipper betala kostnadsränta till Skatteverket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in