Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-02, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Om bussregeln övertrumfar huvudledsregeln med anledning av att bussen redan befinner sig i huvudled när den lämnar busshållplatsen kanske gåtan kan lösas? Eller är det bara bussar som befinner sig på huvudleden när de kör in på den?

Jag har inte lyckats hitta något explicit vilken regel som övertrumfar den andra här. Det jag inte riktigt kan förstå är varför man skyltar 50-vägar som huvudleder, om förare på dessa huvudleder ändå är skyldiga att lämna väjningsplikt. Vore det då inte mer naturligt att sätta stoppplikt/väjningsplikt från korsande vägar? I närheten där jag bor finns några km 50-väg som är skyltad huvudled och som har busshållplatser längs vägen. Däremot finns inga korsande vägar. Vad är vitsen med att skylta huvudled där egentligen? Är man ute efter att folk inte ska parkera vore det väl naturligare att sätta upp p-förbudsskyltar?

Huvudledsklassningen är ju bara tillämplig när det finns korsningar. Det underlättar således trafikflödet för större och mer trafikerade vägar att kunna korsa andra vägar utan att behöva stanna för varje korsning, som du behöver göra på en vanlig villaväg. Reglerna för att köra in från vägkanten gäller även på huvudleder (även på motorväg). Här har vi en busshållplatsregel som gäller istället för väjningsplikten som sker när du kör ut från vägkanten. Men den gäller bara vid tre uppnådda krav; Vägen skall max vara en skyltad 50-väg, bussen SKA blinka ut och bilen bakom SKA vara bakom bussen. Är det högre än 50, blinkar inte bussen ut, eller att du INTE närmar dig bussen (dvs du är redan jäms med bussen) då gäller inte bussens företräde.

Så svårt är det inte att förstå, eller hur?
Citera
2021-01-02, 12:04
Medlem
Citat:
Googlade. Tycker det verkar spreta en del. Parkeringsförbud tycks gälla. Vad gäller stoppförbud är det spretigt. Bara för att släppa av och på passagerare. På andra ställen står det att man tillfälligt får stanna om man sätter upp en varningstriangel. Om det är "säkert" får man stanna osv (vem gör bedömningen?) Så nja... om man stannar på ett sådant sätt att man stoppar upp bakomvarande trafik genom att ta upp delar av ett körfält. Är det okej, att stanna på det viset på en huvudled? Många bussfickor är ju inte utformade på det viset, att hela bussen ryms i fickan, men de ska alltså ändå kunna köra rakt ut, även fast det är skyltat huvudled, då de redan "befinner" sig på huvudleden, trots att de parkerat/stannat åtminstone delvis utanför? Säger inte vad som är rätt eller fel, men jag tycker spontant att det känns väldigt tveksamt att tillämpa bussregeln på det viset. betyder det då om jag stannar på på en huvudled för att gå och pinka, sedan kan sätta mig i bilen och köra ut från vägkanten utan att tillämpa väjningsplikt, då jag "redan befinner mig på huvudleden"? Tycker det låter konstigt faktiskt...

Detta måste vara en av de mest autistiska tolkningar jag har sett...

Det råder parkeringsförbud på huvudled, men ej stoppförbud. Däremot får du aldrig stanna så att du hindrar övrig trafik. Busshållplatsregler har helt andra förutsättningar. Du har huvudleder där du har timglashinder med busshållplats mitt i hindret. Där får givetvis bussen stanna då han står vid hållplats. Men han blockerar hela vägen så som hindret är utformat.

Huvudledklassningen gäller egentligen bara korsningar så att trafikflödet blir bättre. Därför får du inte heller parkera på huvudled, då det hämmar trafikflödet.

Bussar får inte bara köra rakt ut från hållplatsen! De skall ge signal i god tid och verkligen se till att inte det finns bilar jämsides bussen. Bara fordon som NÄRMAR SIG bussen (dvs är bakom bussen) och som ser signalen är skyldiga att lämna företräde. Annars har bussen väjningsplikt som vanligt.
Citera
2021-01-02, 13:41
Medlem
miikoss avatar
Jag skulle nog anse att bussregleln gäller om bussen ska lämna vägrenen/busshålsplats vägbanan.

Men att huvudsregeln gäller om busshållsplatsen ligger på en egen lite väg vid sidan av huvudleden. Oftast så är det ju då skyltat väjningsplikt/stoppplikt för bussen.

(Undantaget trafikljusreglerad bussutfart då, då gäller förstås signanen är den är igång. Vanligen stopp på körbanan då. Ex.
innan de byggde om spårvägstrafiken så blev det rött här när bussarna skulle svänga ut på vägen ifrån hållplatsen.
https://www.google.se/maps/@57.7180213,12.018501,3a,75y,62.78h,90.43t/data=!3m7!1e1!3m5!1sBTZEIVvREwRy5TF8Lj0tqw!2e0!5s2 0090601T000000!7i13312!8i6656 )
Citera
2021-01-02, 13:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistkramp
Vad är bussregel? Huvudled går först, spelar ingen roll om du har en buss panzar eller cyklist brevid dig.

Ja jag vet inte. Med bussregel anses nog den regel som anger att man som fordonsförare är skyldig att lämnare bussar som lämnar hållplats företräde. Men sen finns ju en regel som anger att man ska lämna fordon på huvudled företräde. Analogt så gäller ju högerregeln och trafikljus även bussar i linjetrafik. Jag är inne på att huvudledsregeln trumför bussregeln på huvudled.
Citera
2021-01-02, 14:09
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ja jag vet inte. Med bussregel anses nog den regel som anger att man som fordonsförare är skyldig att lämnare bussar som lämnar hållplats företräde. Men sen finns ju en regel som anger att man ska lämna fordon på huvudled företräde. Analogt så gäller ju högerregeln och trafikljus även bussar i linjetrafik. Jag är inne på att huvudledsregeln trumför bussregeln på huvudled.

Tittade i Trafikförordningen nu.

3 kap.

21 § /Träder i kraft I:2020-12-01/ En förare som från en väg kör in på en annan väg som är huvudled, motorväg eller motortrafikled och där accelerationsfält saknas, har väjningsplikt mot fordon på den väg föraren kör in på. Väjningsplikten gäller dock inte där föraren kommer in på huvudleden, motorvägen eller motortrafikleden utan att byta körfält.

En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg
1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen,
2. från en stig, en ägoväg eller någon annan liknande utfartsväg,
3. från en cykelbana, en gågata, ett gångfartsområde, en cykelgata eller från terräng, eller
4. efter att ha korsat en gång- eller cykelbana.

En förare har dessutom väjningsplikt mot fordon på en körbana när föraren kommer in på den från en vägren eller från en sådan cykelbana som är en del av vägen.

Väjningsplikten enligt första och andra styckena gäller inte cyklande och förare av moped klass II som ska korsa en körbana eller cykelbana på en cykelöverfart. Förordning (2020:842).

45 § Där den högsta tillåtna hastigheten är 50 kilometer i timmen eller lägre, skall en förare som närmar sig en buss, vars förare ger tecken för att starta från en busshållplats, sakta ner och ge bussen möjlighet att lämna hållplatsen. Om det behövs skall föraren stanna.

Bussföraren skall vara särskilt försiktig så att inte fara eller onödig olägenhet uppstår.
Ingen av dessa regler står över varandra, utan är gällande samtidigt.

Vid maximal klaff, så kan båda förarna åtalas och få betala böter.
Citera
2021-01-02, 14:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Tittade i Trafikförordningen nu.

3 kap.

21 § /Träder i kraft I:2020-12-01/ En förare som från en väg kör in på en annan väg som är huvudled, motorväg eller motortrafikled och där accelerationsfält saknas, har väjningsplikt mot fordon på den väg föraren kör in på. Väjningsplikten gäller dock inte där föraren kommer in på huvudleden, motorvägen eller motortrafikleden utan att byta körfält.

En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg
1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen,
3. från en cykelbana, en gågata, ett gångfartsområde, en cykelgata eller från terräng, eller

En förare har dessutom väjningsplikt mot fordon på en körbana när föraren kommer in på den från en vägren eller från en sådan cykelbana som är en del av vägen.

Väjningsplikten enligt första och andra styckena gäller inte cyklande och förare av moped klass II som ska korsa en körbana eller cykelbana på en cykelöverfart. Förordning (2020:842).

45 § Där den högsta tillåtna hastigheten är 50 kilometer i timmen eller lägre, skall en förare som närmar sig en buss, vars förare ger tecken för att starta från en busshållplats, sakta ner och ge bussen möjlighet att lämna hållplatsen. Om det behövs skall föraren stanna.

Bussföraren skall vara särskilt försiktig så att inte fara eller onödig olägenhet uppstår.
Ingen av dessa regler står över varandra, utan är gällande samtidigt.

Vid maximal klaff, så kan båda förarna åtalas och få betala böter.

Tack! Bästa och mest uttömande svaret i tråden. Annars har det bara varit tyckande. Det är således rätt oklart vad som gäller i det här fallet. Reglerna krockar. Märkligt egentligen för situtionen är ju inte jätteunik.
Citera
2021-01-02, 20:23
Medlem
Demokraturdns avatar
Vilka regler är det som krockar? Man är skyldig att väja under vissa förutsättningar när bussar ska köra ut från hållplatser.

I verkligheten får man vara försiktig oavsett hastighetsgränsen. En bussförare kan missa att se bilar bakom och folk som klivit av bussen kan gå rakt ut i vägen.
Senast redigerad av Demokraturdn 2021-01-02 kl. 20:36.
Citera
2021-01-03, 02:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demokraturdn
Vilka regler är det som krockar? Man är skyldig att väja under vissa förutsättningar när bussar ska köra ut från hållplatser.

I verkligheten får man vara försiktig oavsett hastighetsgränsen. En bussförare kan missa att se bilar bakom och folk som klivit av bussen kan gå rakt ut i vägen.

3 kap.

Det som krockar är 21§ och 45§ 3 kap i Trafikförordningen. Paragraferna har samma status
Citera
2021-01-03, 06:57
Medlem
Citat:
3 kap.

Det som krockar är 21§ och 45§ 3 kap i Trafikförordningen. Paragraferna har samma status

Vad har det första fetade med busshållplatser att göra?
Citera
2021-01-03, 07:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intekvn
Vad har det första fetade med busshållplatser att göra?

Om du läser det fetade och tänker till lite så tror jag du inser det. Om inte, är jag nog inte kapabel att förklara det för dig ändå...
Citera
2021-01-03, 07:53
Medlem
Citat:
Om du läser det fetade och tänker till lite så tror jag du inser det. Om inte, är jag nog inte kapabel att förklara det för dig ändå...

Busshållplatsen är en del av vägen. Det är du som inte förstår juridiken.
Citera
2021-01-03, 09:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Busshållplatsen är en del av vägen. Det är du som inte förstår juridiken.

För att? För att du säger det?
Läser man det fetade här ovan tycker jag tvärtom, att reglerna motsäger det. Om det råder huvudled även på busshållplatsen skulle ju bussarna inte ha väjningsplikt även vid hastighetsgränser 50 km/h och högre heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in