Citat:
Om bussregeln övertrumfar huvudledsregeln med anledning av att bussen redan befinner sig i huvudled när den lämnar busshållplatsen kanske gåtan kan lösas? Eller är det bara bussar som befinner sig på huvudleden när de kör in på den?
Jag har inte lyckats hitta något explicit vilken regel som övertrumfar den andra här. Det jag inte riktigt kan förstå är varför man skyltar 50-vägar som huvudleder, om förare på dessa huvudleder ändå är skyldiga att lämna väjningsplikt. Vore det då inte mer naturligt att sätta stoppplikt/väjningsplikt från korsande vägar? I närheten där jag bor finns några km 50-väg som är skyltad huvudled och som har busshållplatser längs vägen. Däremot finns inga korsande vägar. Vad är vitsen med att skylta huvudled där egentligen? Är man ute efter att folk inte ska parkera vore det väl naturligare att sätta upp p-förbudsskyltar?
Jag har inte lyckats hitta något explicit vilken regel som övertrumfar den andra här. Det jag inte riktigt kan förstå är varför man skyltar 50-vägar som huvudleder, om förare på dessa huvudleder ändå är skyldiga att lämna väjningsplikt. Vore det då inte mer naturligt att sätta stoppplikt/väjningsplikt från korsande vägar? I närheten där jag bor finns några km 50-väg som är skyltad huvudled och som har busshållplatser längs vägen. Däremot finns inga korsande vägar. Vad är vitsen med att skylta huvudled där egentligen? Är man ute efter att folk inte ska parkera vore det väl naturligare att sätta upp p-förbudsskyltar?
Huvudledsklassningen är ju bara tillämplig när det finns korsningar. Det underlättar således trafikflödet för större och mer trafikerade vägar att kunna korsa andra vägar utan att behöva stanna för varje korsning, som du behöver göra på en vanlig villaväg. Reglerna för att köra in från vägkanten gäller även på huvudleder (även på motorväg). Här har vi en busshållplatsregel som gäller istället för väjningsplikten som sker när du kör ut från vägkanten. Men den gäller bara vid tre uppnådda krav; Vägen skall max vara en skyltad 50-väg, bussen SKA blinka ut och bilen bakom SKA vara bakom bussen. Är det högre än 50, blinkar inte bussen ut, eller att du INTE närmar dig bussen (dvs du är redan jäms med bussen) då gäller inte bussens företräde.
Så svårt är det inte att förstå, eller hur?