2020-12-29, 22:47
Medlem
MissMitsoukos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Har bara sett första delen hittils så mer information kanske kommer i senare delar.
Men varför tror/trodde byborna att hennes bästa vän var inblandad i morden eller att de skulle ha kidnappat Emilie och hade henne inlåst i källaren?
I brist på andra misstänkta antagligen. Vännerna var de sista som bevisligen såg henne i livet (förutom den som dödade henne) och det var inte de som skulle hållt henne fången i källaren utan en pensionär med en galen granne (dagens avsnitt - fortfarande inte ett ljud om pojkvännen)
Citera
2020-12-30, 13:18
Medlem
Har just sett dokumentären på SVT play. Är inte insatt i detta på något annat sätt än dokumentären och förstår ju att polisen gjort ofantligt dåligt jobb. Men om man vet att en flicka försvunnit, att man har övervakningskameror och man har lokaler/boende i aktuellt område - kan man inte tänka ett steg längre då att spara ner materialet ifall det skulle bli aktuellt ?! Jag menar det är ingen vanlig händelse, man borde kunna tänka ett steg längre
Citera
2020-12-31, 17:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MissMitsouko
I brist på andra misstänkta antagligen. Vännerna var de sista som bevisligen såg henne i livet (förutom den som dödade henne) och det var inte de som skulle hållt henne fången i källaren utan en pensionär med en galen granne (dagens avsnitt - fortfarande inte ett ljud om pojkvännen)
Har för mig att vännen Sarah och Sarahs mamms i slutet av del ett när de berättade om inbrotten att folk och krävt att gå titta i deras källare så att Emilie inte fanns där som fånge.

Kanske dåligt filmat men jag tycker att Emilies mamma ser helt förfallen ut?
På gamla stillbilder såg hon normal ut. Men på de nutida intervjuerna ser hon ut som en fd crackmissbrukare
Citera
2021-01-01, 19:12
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Har för mig att vännen Sarah och Sarahs mamms i slutet av del ett när de berättade om inbrotten att folk och krävt att gå titta i deras källare så att Emilie inte fanns där som fånge.

På gamla stillbilder såg hon normal ut. Men på de nutida intervjuerna ser hon ut som en fd crackmissbrukare
Man får nog räkna att en person ändras både till själ och till utseende efter en sådan händelse. Kom ihåg också att hon lever med tankar/funderingar hur Emelies sista timmar/dagar har varit. Känslan att hon inte var där och kunnat rädda Emelie. På det, ja, mordet är fortfarande olöst (när detta skrivs).

Starkt gjort av henne ändå att formulera sina tankar, polisens arbete m.m.
Citera
2021-01-02, 00:06
Medlem
Hoppas verkligen detta får sin lösning. För allas skull. Troligast är väl ett sexualmord utfört i en stundens ingivelse av en störd opportunist. Bofast i området eller passerande. Något liknande öde som för Lisa Holm.

I vilket skick var kroppen, det har säkert nämnts men vill någon uppdatera: är dödsorsak fastställd, och fanns tecken på sexuellt övergrepp?

Emilie ville gå sista biten hem och separerade från sina kompisar för kvällen. Är inte det ovanligt? I den händelse man kunde gjort gemensam färd ytterligare en bit. Skulle hon möta någon hon inte berättat om? En nyfunnen "sugardaddy" från Tinder?
Är samtliga digitala spår från tänkbara plattformar säkrade och utredda, eller kan man ha missat något här?
Citera
2021-01-02, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.A.Palm
Jag har ingen bestämd idé om vad det kan handla om, men orsaken till att hon inte följer med i taxin är troligtvis inte att hon vill promenera ensam, utan det är något annat som ska ske, utom kompisars eller föräldrars vetskap.
Det finns naturligtvis undantag, men min erfarenhet är att tonårstjejer älskar att göra samma saker i grupp, och hela tiden informerar kompisarna. När någon plötsligt ska iväg själv eller lämnar kompisarna utan att ha informerat om vad som är på gång, då är det något hemligt som ska hända.

Citat:
Ursprungligen postat av Towen
Emilie ville gå sista biten hem och separerade från sina kompisar för kvällen. Är inte det ovanligt? I den händelse man kunde gjort gemensam färd ytterligare en bit. Skulle hon möta någon hon inte berättat om? En nyfunnen "sugardaddy" från Tinder?
Är samtliga digitala spår från tänkbara plattformar säkrade och utredda, eller kan man ha missat något här?

Jag citerar även mig själv i ett flera år gammalt inlägg i tråden. Jag har hela tiden trott, och tror fortfarande att det du skriver innehåller lösningen på fallet. Sen vad det var som skulle ske i hemlighet räcker inte min fantasi till för att gissa.
Citera
2021-01-02, 01:45
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.A.Palm
Jag citerar även mig själv i ett flera år gammalt inlägg i tråden. Jag har hela tiden trott, och tror fortfarande att det du skriver innehåller lösningen på fallet. Sen vad det var som skulle ske i hemlighet räcker inte min fantasi till för att gissa.
Pojkvännen hade gjort slut samma kväll, hon ville vara ifred och promenera hem.
Citera
2021-01-02, 11:44
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Towen
Hoppas verkligen detta får sin lösning. För allas skull. Troligast är väl ett sexualmord utfört i en stundens ingivelse av en störd opportunist. Bofast i området eller passerande. Något liknande öde som för Lisa Holm.

I vilket skick var kroppen, det har säkert nämnts men vill någon uppdatera: är dödsorsak fastställd, och fanns tecken på sexuellt övergrepp?

På stationen i Korsör fick hon ett telefonsamtal där hennes pojkvän i Köpenhamn gjorde slut. Hon blev ledsen och ville inte åka med polarna i taxin, utan promenera sista biten hem ensam och tänka över vad som hade hänt.
Citera
2021-01-02, 15:48
Medlem
Citat:

Yttrandefrihet i all ära, men måste allting sägas? Måste varenda liten tanke som ploppar upp i huvudet sättas på pränt, utan minsta reflektion? Även den som är i total avsaknad av empati, borde med ren logik kunna räkna ut hur en förälder, vars barn blivit mördat, mår. Förutom att hon förlorat sin dotter på ett så fruktansvärt sätt, så har Emilies mamma mötts av en inkompetent och stundtals respektlös poliskår, och hon har dessutom bidragit till att en felaktig hantering av mobildata upptäckts.

Med allt Emilies mamma gått och går igenom, är det för mig obegripligt hur någon kan komma på tanken att kommentera hennes utseende.
Citera
2021-01-03, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En random våldtäktsman behöver inte döda sitt offer med en kniv, tänker jag. För att få tyst på offret räcker det med strypning. Frågan är då om offret har knivmördats? Om säcken med en besudlad BH har med fallet att göra så kan det tyda på en blodig BH, kan komma från näsblod och måste inte betyda knivvåld.

Våldtäkt ser jag som mest sannolikt i det här fallet, slag mot huvudet och strypning är inte ett ovanligt sätt att döda ett våldtäktsoffer.

Kniven som har hittats måste inte ha med fallet att göra men den kan ha det. Kan ha använts för att skära sönder kläder på offret.

Ja, jag är tjatig, men sammanställer det som jag anser talar för att mördaren kan vara ett tidningsbud eller någon med en hantverkarbil.

1.Tidpunkten för försvinnandet stämmer mycket väl med ett tidningsbud.

2.I en tidningsbil finns sannolikt en kniv för att skära buntband. (Förutsätter att kniven har med fallet att göra)

3.I en tidningsbil finns sannolikt sopsäckar för att slänga bundband och pappersskräp i.

4.Dumpningsplatsen ligger mellan Korsör och Köpenhamn(Roskilde), sannolikt utgår tidningsdistributionen från en större stad.

5.Vittnen har sett en vit skåpbil vid aktuell tidpunkt, vid Lystskov samt i centrala Korsör i området där offret kan förväntas ha gått på sin väg hem. Ett vittne har sett en vit skåpbil stå med lysena igång på en annan plats där offret sannolikt kan ha gått, invid motorvägen vid Jysk/Dansk outlet.

6.Yrkeschaufförer känner många gånger till avsides platser längs med vägar de brukar köra där de till exempel har rastat, bajsat eller slagit en sjua.

Ponera att EM impulsivt(tillfället uppstod) kidnappades efter det att budet var färdig för natten, han har offret i bilen och måste snabbt hitta en avsides plats där han kan våldta offret. Med viss lokalkännedom kör han till det gamla färjeläget, finns ingen avskild plats där, kör vidare mot Lystskov, hittar en en avskild plats och fullbordar en våldtäkt, dödar offret, tar kroppen med sig på vägen hemåt och dumpar henne där hon sedan återfinns.

Vi vet inte om en vit skåpbil har med saken att göra, inte heller klädsäck och kniv, dock så är det faktorer som vi känner till. Det går inte att bygga pussel med okända bitar, men med pusselbitar går det att bygga ett pussel, så att säga.

Jag ser det inte som ett osannolikt händelseförlopp. Jag har inte bundit mig vid den här teorin, dock så är det den enda teorin som går att matcha någorlunda mot kända omständigheter tycker jag.

Såg precis dokumentären om fallet på svt. Tidningsbudet såg så otroligt obekväm ut när han intervjuades...

Han bor också i ”närheten” av dammen där hon hittades.

Anmärkningsvärt att han aldrig kontaktade polisen själv för att ge sitt vittnesmål av vad han sett under natten i området.

Det var inte förrän när Emelies mamma noterat tidninsbudsspåret som han blev ett potentiellt vittne...
Citera
2021-01-03, 01:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teevee
Såg precis dokumentären om fallet på svt. Tidningsbudet såg så otroligt obekväm ut när han intervjuades...

Han bor också i ”närheten” av dammen där hon hittades.

Anmärkningsvärt att han aldrig kontaktade polisen själv för att ge sitt vittnesmål av vad han sett under natten i området.

Det var inte förrän när Emelies mamma noterat tidninsbudsspåret som han blev ett potentiellt vittne...

Har jag skrivit allt det du citerar, minns jag inte.

Jag har också sett dokumentären och en hel del av det jag skrev då är väl aktuellt även idag? Dock blev jag inte klok på om huvudspåret är den vita personbilen vid stationen eller en vit skåpbil?

I dokumentären deltar en utredare från FBI vill jag minnas? Det kan säger gör ju det här tidningsbudet intressant tycker jag, men framkom det inte i dokumentären att tidningsbudet var i området ungefär en timme tidigare än när Emilie lämnade sina vänner?

Inget utesluter dock att tidningsbudet uppehöll sig i Korsör efter att han var klar med sin tidningsrunda.
Citera
2021-01-03, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Har jag skrivit allt det du citerar, minns jag inte.

Jag har också sett dokumentären och en hel del av det jag skrev då är väl aktuellt även idag? Dock blev jag inte klok på om huvudspåret är den vita personbilen vid stationen eller en vit skåpbil?

I dokumentären deltar en utredare från FBI vill jag minnas? Det kan säger gör ju det här tidningsbudet intressant tycker jag, men framkom det inte i dokumentären att tidningsbudet var i området ungefär en timme tidigare än när Emilie lämnade sina vänner?

Inget utesluter dock att tidningsbudet uppehöll sig i Korsör efter att han var klar med sin tidningsrunda.

Det var ett gammalt inlägg lååångt bak i tråden, försökte vara duktig och läsa i tråden 😄

Nej visst blir man inte klok, det är svårt att veta vilken huvudspår polisen har eftersom det inte finns någon FUP.

Både den vita bilen och skåpbilen uteds eftersom man inte kan utesluta att föraren är mördaren.

Dock så tror jag mer på skåpbilen eftersom den stod länge parkerad nära bron, där ett vittne hörde ett tjejskrik vid 04-tiden.

Förvånad att inte tidningsbudet utretts närmare i dokumentären med tanke på omständigheterna. Vi får hoppas att den danska polisen utreder honom...inom ett år 😄
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in