2021-01-02, 05:16
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast något säger mig att vi inte kommer att göra det. Vi ska ju vara så fina i kanten jämt. Vi ska alltid sätta andra folk i första hand, inte vårt eget. Och vad har vi för det..?

Har precis samma känsla tyvärr
Citera
2021-01-02, 05:31
Medlem
Prigogines avatar
Det är lite lustigt och läskigt att folk fortfarande ältar den här frågan. Hade inte media haft en sådan enad front så hade inte många ens vetat om att en "ny" influensa florerade.

Så länge jag inte ser folk ligga döda i dikena så kommer jag inte att jaga upp mig.

Sån fasansfull hysteri för ett relativt harmlöst virus.
Citera
2021-01-02, 05:44
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Det är förnekande personer som du som är skuld till den stora smittspridningen i samhället, du klarar kanske viruset bra själv men skiter i flera miljoner sköra i samhället som inte klarar av viruset lika bra.

Som jag precis skrev: är man "skör" så får man skylla sig själv. Tror du att skör är något man bara blir? Nej, skör blir man när man lever en livsstil som bryter ned immunförsvaret. Har man nu sett till att bli så skör att man inte klarar av det här viruset så kanske man ska stanna hemma, istället för att kräva att alla andra, inklusive de som varit ansvariga nog att hålla sitt immunförsvar i gott skick, ska begränsa sina liv.

Och är det någon som är en förnekare så är det du. Du förnekar kopplingen mellan livsstil och hälsa. Du förnekar att man själv kan göra något åt sitt immunförsvar och du förnekar att D-vitamin skyddar mot förkylningsviruset.

Hade jag varit världsdiktator hade vi knappt haft en enda sjuk eller död i/av/med eller till följd av covid. Åtminstone inte sedan i Mars.

Men fortsätt trycka i dig socker du. Men gör det på egen risk. Själv har jag på senare tid allt mer börjat bryta mot alla covidregler, så ni sockerätare får passa er. Jag bor i ett land med munskyddstvång i alla butiker, men jag går in utan ändå, har gäster i mitt hem trots att det är förbjudet etc. Jag är färdig med att begränsa mitt liv för att skydda er sockerätare. Ni har haft 10 månader på er nu att fixa ett fungerande skydd. Har ni ännu inte gjort det vid det här laget får ni skylla er själva.

Det är nog nu. Vi är många med mig som inte tänker acceptera några restriktioner/nedstängningar/inskränkningar i vår frihet under 2021.
Senast redigerad av hardusettminapa 2021-01-02 kl. 05:48.
Citera
2021-01-02, 05:56
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prigogine
Det är lite lustigt och läskigt att folk fortfarande ältar den här frågan. Hade inte media haft en sådan enad front så hade inte många ens vetat om att en "ny" influensa florerade.

Så länge jag inte ser folk ligga döda i dikena så kommer jag inte att jaga upp mig.

Om vården kollapsar, kan det drabba dig eller någon av dina närstående också. Och även om ni inte blir sjuka i just corona. Tänk ett benbrott som det inte finns resurser för att operera, t.ex.. Eller ett barn som får hjärninflammation, ramlar ut från ett fönster eller blir bitet av en hund. Kanske har du redan en gammal släkting, som sitter hemma i orörlighet och åldras i förtid, för att hans eller hennes starr- eller höftledsoperation har skjutits upp gång på gång? Du tror väl inte att alla enskilda läkare, sjuksköterskor och undersköterskor som varit ute och berättat om stressen och kaoset i media - ljuger?
Citera
2021-01-02, 06:02
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:

Precis så är det. Utan den fullständigt sanslösa mediahysterin som började med de fejkade skräckbilderna från kommunistiska Kina hade detta virus passerat obemärkt förbi för de flesta. Någon notis eller enstaka tidningsrubrik om att vården i år igen går på knäna och påväg in i stabsläge, någon debatt om sjuksköterskors för låga löner osv, och allt hade varit precis som vanligt.

Det här viruset planterades via media för snart ett år sedan i människors hjärnor som ett "nytt jättesmittsamt mördarvirus" och därefter har det blivit kvar och kommer så att förbli.
Citera
2021-01-02, 06:15
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Om vården kollapsar, kan det drabba dig eller någon av dina närstående också. Och även om ni inte blir sjuka i just corona. Tänk ett benbrott som det inte finns resurser för att operera, t.ex.. Eller ett barn som får hjärninflammation, ramlar ut från ett fönster eller blir bitet av en hund. Kanske har du redan en gammal släkting, som sitter hemma i orörlighet och åldras i förtid, för att hans eller hennes starr- eller höftledsoperation har skjutits upp gång på gång? Du tror väl inte att alla enskilda läkare, sjuksköterskor och undersköterskor som varit ute och berättat om stressen och kaoset i media - ljuger?

Skyll på sockerätarna. Det är dem som tar upp alla vårdplatser. Inte bara 2020 utan varje år.

Och jag tror för övrigt inte på ett enda ord som sägs i mainstreammedia, men stress och kaos i vården har det varit så länge jag kan minnas, så det är inget nytt. Kollapsar vården så gör den. Kanske skulle det få folk att äntligen börja ta eget ansvar för sin hälsa? Vi kan inte stänga ner samhället eller införa restriktioner bara för att vården eventuellt kan "kollapsa". Kollapsa är dessutom ett skräckpropaganda-ord. Det enda som sker är ju att det blir fullt. De som kollapsar är ju de som inte får plats, inte vården i sig. Tyvärr har det aldrig ens varit i närheten av en vård"kollaps" under 2020 så något eget ansvarstagande lär vi inte se anytime soon. Det är bara samhället som ska lösa allt åt oss.
Citera
2021-01-02, 07:28
Medlem
Citat:

Många sjukhus är i stabsläge eller förstärkningsläge i Sverige och en handfull regioner har beviljats krislägesavtal, hör det till vanligheten?
Senast redigerad av Determinister 2021-01-02 kl. 07:32.
Citera
2021-01-02, 07:29
Medlem
Sverige ligger nu på 3e plats i antal smittade per dag per miljon innevånare för alla länder med mer än 5 miljoner innevånare! (Utjämnat data från Our World in Data)

list-nr, land, antal smittade per miljon innevånare 2020-12-31, ökning i procent från 2020-12-24
1 Czechia 776 0
2 United Kingdom 634 25
3 Sweden 585 7
4 United States 562 -10
5 Israel 554 55
6 Netherlands 541 -19
7 Slovakia 470 -7
8 Serbia 453 -25
9 Denmark 424 -24
10 Switzerland 398 -16
11 Portugal 365 4
12 Lebanon 326 21
13 Palestine 250 -21
14 Colombia 233 -9
15 Italy 231 -5
16 Spain 224 5
17 Germany 222 -26
18 Austria 216 -5
19 South Africa 213 17
Citera
2021-01-02, 08:00
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Typiskt. Är det kanske så att virologer bara godtar labbstudier utförda av andra virologer?

Ännu en studie gällande den nya varianten:
https://virological.org/t/lineage-specific-growth-of-sars-cov-2-b-1-1-7-during-the-english-national-lockdown/575

Intressant rapport. Fina grafer över R värdet för nya o gamla varianten. Skillnaden i R ser ju ut att vara lika stor i olika områden så känns osannolikt det skulle bero på andra omständigheter.

Börjar komma potentiella förklaringar för ökad smittsamhet.

"The high infectivity of SARS-CoV-2 B.1.1.7 is associated with increased interaction force between Spike-ACE2 caused by the viral N501Y mutation"

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.12.29.424708v1.full.pdf+html

Agnes o Tegnell är skeptiska.

"Agnes Wold, professor i klinisk bakteriologi, väljer dock att tona ner rapporten.
– Helt uppenbart kan det ju ha varit en jättekraftig ökning utan att den här stammen är involverad, det har man sett i många länder. Det är någonting med den här årstiden.

Statsepidemilogen Anders Tegnell är inne på samma spår.

– Det finns väldigt mycket annat som kan spela in, och det har britterna varit tydliga med. Det behöver egentligen inte vara så stor skillnad, utan andra faktorer kan ha påverkat. Framtiden får visa om den är mer smittsam, och i så fall hur mycket, säger han till SvD. "

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/svenska-experterna-efter-viruslarmet-bevisar-inget/
Citera
2021-01-02, 08:11
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Sverige ligger nu på 3e plats i antal smittade per dag per miljon innevånare för alla länder med mer än 5 miljoner innevånare! (Utjämnat data från Our World in Data)

list-nr, land, antal smittade per miljon innevånare 2020-12-31, ökning i procent från 2020-12-24
1 Czechia 776 0
2 United Kingdom 634 25
3 Sweden 585 7
4 United States 562 -10
5 Israel 554 55
6 Netherlands 541 -19
7 Slovakia 470 -7
8 Serbia 453 -25
9 Denmark 424 -24
10 Switzerland 398 -16
11 Portugal 365 4
12 Lebanon 326 21
13 Palestine 250 -21
14 Colombia 233 -9
15 Italy 231 -5
16 Spain 224 5
17 Germany 222 -26
18 Austria 216 -5
19 South Africa 213 17

Skrämmande att Tjeckien ökat så kraftigt igen. Positivity rate 52 procent så testningen hinner ju inte med.

A record 16,939 new COVID-19 cases were reported, making it two days in a row that the record has been broken. Nearly 52 percent of the tests for COVID-19 were positive, which has also been the highest figure, the Health Ministry data show.
Citera
2021-01-02, 08:33
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Många sjukhus är i stabsläge eller förstärkningsläge i Sverige och en handfull regioner har beviljats krislägesavtal, hör det till vanligheten?
Sjukhusen försätts ju inte i stabsläge för skojs skull även om foliehattarna tycks tro det. Det är inget önskeläge för någon som jobbar i sjukvården eller för de som är ansvariga för densamma.

När man ifrågasätter foliehattarna hänvisar de till videos som påstås visa tomma sjukhus utomlands och ber man dem hänvisa till svenska källor får man nåt youtubeklipp eller nåt blogginlägg.
Citera
2021-01-02, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Intressant rapport. Fina grafer över R värdet för nya o gamla varianten. Skillnaden i R ser ju ut att vara lika stor i olika områden så känns osannolikt det skulle bero på andra omständigheter.

Börjar komma potentiella förklaringar för ökad smittsamhet.

"The high infectivity of SARS-CoV-2 B.1.1.7 is associated with increased interaction force between Spike-ACE2 caused by the viral N501Y mutation"

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.12.29.424708v1.full.pdf+html

Agnes o Tegnell är skeptiska.

"Agnes Wold, professor i klinisk bakteriologi, väljer dock att tona ner rapporten.
– Helt uppenbart kan det ju ha varit en jättekraftig ökning utan att den här stammen är involverad, det har man sett i många länder. Det är någonting med den här årstiden.

Statsepidemilogen Anders Tegnell är inne på samma spår.

– Det finns väldigt mycket annat som kan spela in, och det har britterna varit tydliga med. Det behöver egentligen inte vara så stor skillnad, utan andra faktorer kan ha påverkat. Framtiden får visa om den är mer smittsam, och i så fall hur mycket, säger han till SvD. "

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/svenska-experterna-efter-viruslarmet-bevisar-inget/
Figur 1B känns svår att förklara på annat sätt, om den stämmer.

Man ser också att lockdown i UK inte producerade någon betydande nedgång i städerna, varken av de nya eller gamla stammarna. I bästa fall en platå. Områden som är "mörkblå" verkar främst vara nationalparker och liknande glesbygd.

Norra England verkar inte ha drabbats av den nya mutationen. De drabbades också värst i våras, så de har kanske mer immunitet eller nåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in