2020-06-17, 23:24
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Det ska vara den teorin som gällt hos polisen. Hur djupt där är vet jag inte. Ett vittne hade sett någon stå och kasta något över räcket på Ölandsbron natten då Annelie försvann.

Om det har dykts där vet jag inte men kan tänka mig att det inte alls är otroligt.

Är det där hon dumpats så är hon nog borta för alltid. Såg att bron är sex kilometer lång.
Skall man dyka efter nått där så måste man nog veta ganska exakt var från bron hon dumpats. Plus att liket kanske har följt med strömmar och sånt innan det sjunkit till botten.
Citera
2020-06-18, 06:30
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Var inte polisens teori den att kvinnan dumpats från Ölandsbron?
Är det djupt där ute? Har polisen dykt där?

Jo, det är en huvudteori.

Ett vittne körandes från Kalmar mot Öland såg en stillastående bil "mitt på bron vid c:a 04.00 på natten och en person som gick runt bilen. Även framför strålkastarna, vilket gjorde det extra tydligt. Tidpunkten stämmer med den tid då en granne hört metalliskt skrapljud från Annelies och AO:s bostad, vilket sätts i samband med att de skrapmärken som finns på deras bil uppkom.

Det är 22 meter djupt vid högbrodelen och 5 - 6 meter i övrigt. Då vittnet sagt just "mitt på bron" så lär det inte vara högbrodelen.

Och visst har man dykt. Det vore inte mycket till polisutredning annars. Man har dykt, kört med kamera samt flugit med helikopter och flygplan över stora delar av Kalmarsund. Man har tagit med i beräkningen att en kropp som dumpas inte sjunker rakt ner utan kan färdas väldigt långt i strömt vatten.
Citera
2020-12-25, 18:55
Moderator
KomissarieBecks avatar
Ett av de första morden som jag följde ordentligt!.
Det är också en av de morden bland några få andra som har etsat sig fast ordentligt.
Att det var sambon Andreas som är mördaren är det väl egentligen ingen som tvivlar på.
Till skillnad från polisen så tror jag inte en sekund på att AO blev kastad från Ölandsbron.
Visserligen är det bara 10 minuter från bostaden till bron men det är djävligt långa minuter att köra med rädsla för att bli stoppad etc etc.
Dessutom så tror jag kanske inte att han ville riskera att bli igenkänd mitt i natten på ölandsbron samtidigt som A.O försvann.
Jag är helt övertygad om att han valde att undanröja kroppen på Öland.
Nu har jag inga uppdaterade bilder/kartor från den tiden men om jag inte kommer ihåg helt fel så var skadan på bilen på vänster bak.
Jag gissar att det hände när Andreas backade ut bilen från parkeringen samtidigt som A.O var placerad i bagageutrymmet vilket också utredningen pekade på.
Får att få skadan på bilen så har han backat ut och haft avsikten att köra österut dvs från Ölandsbron.
Min gissning är således att kroppen ligger nedgrävd någonstans öster om bostaden.
Det är fortfarande tungt att kånka på en död kropp så helt säkert så ligger hon nedgrävd inte allt för långt från någon av vägarna.
Jag skall därför önska att Kalla Fall gör ett omtag 2021 och följer de olika mindre vägarna österut och gör ett sök 150m på vardera sidan om vägen.....
Visst det är låga odds på att finna kroppen 25 år senare men det är ändå aldrig försent.
Citera
2020-12-27, 20:27
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Ett av de första morden som jag följde ordentligt!.
Det är också en av de morden bland några få andra som har etsat sig fast ordentligt.
Att det var sambon Andreas som är mördaren är det väl egentligen ingen som tvivlar på.
Till skillnad från polisen så tror jag inte en sekund på att AO blev kastad från Ölandsbron.
Visserligen är det bara 10 minuter från bostaden till bron men det är djävligt långa minuter att köra med rädsla för att bli stoppad etc etc.
Dessutom så tror jag kanske inte att han ville riskera att bli igenkänd mitt i natten på ölandsbron samtidigt som A.O försvann.
Jag är helt övertygad om att han valde att undanröja kroppen på Öland.
Nu har jag inga uppdaterade bilder/kartor från den tiden men om jag inte kommer ihåg helt fel så var skadan på bilen på vänster bak.
Jag gissar att det hände när Andreas backade ut bilen från parkeringen samtidigt som A.O var placerad i bagageutrymmet vilket också utredningen pekade på.
Får att få skadan på bilen så har han backat ut och haft avsikten att köra österut dvs från Ölandsbron.
Min gissning är således att kroppen ligger nedgrävd någonstans öster om bostaden.
Det är fortfarande tungt att kånka på en död kropp så helt säkert så ligger hon nedgrävd inte allt för långt från någon av vägarna.
Jag skall därför önska att Kalla Fall gör ett omtag 2021 och följer de olika mindre vägarna österut och gör ett sök 150m på vardera sidan om vägen.....
Visst det är låga odds på att finna kroppen 25 år senare men det är ändå aldrig försent.

Jag tror inte heller på Ölandsbron även om ett vittne noterat en stillastående bil där med någon som gick framför strålkastarna.

En stark orsak till det är att om nu skrapmärken på bil och grindstolpe stämmer med något av Annelies vikt i bagageutrymmet så fattas vikten av de sänken som bör ha använts vid dumpning från bron. Tror inte GM skulle riskera upptäckt genom att köra och plocka upp detta någon annan stans och dumpning utan sänke vore osannolikt värre. Då hade hon hittats.
Citera
2020-12-31, 00:31
Medlem
Jag tror hon ligger i jordtorps grushåla.
Citera
2020-12-31, 07:48
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jag tror inte heller på Ölandsbron även om ett vittne noterat en stillastående bil där med någon som gick framför strålkastarna.

En stark orsak till det är att om nu skrapmärken på bil och grindstolpe stämmer med något av Annelies vikt i bagageutrymmet så fattas vikten av de sänken som bör ha använts vid dumpning från bron. Tror inte GM skulle riskera upptäckt genom att köra och plocka upp detta någon annan stans och dumpning utan sänke vore osannolikt värre. Då hade hon hittats.

Bra, poäng där med vikterna.
Om fortsatt Ölandsbron skulle vara dumpningsplatsen så skulle alltså GM köra omkring mitt i natten och leta efter tyngder samtidigt som han hade ett lik i bagagen.
Killen var grävmaskinist.... Det är mer naturligt att gräva ner på Öland där det sannolikt är väldigt få människor ute och rör på sig.
Han vill ändå få bort kroppen tillräckligt långt från hemmet så jag tippar på minst 1 mil från bostaden i riktning österut.
Citera
2020-12-31, 08:14
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f1ttan
Jag tror hon ligger i jordtorps grushåla.

Varför inte...
Förmodligen tyst och där man kan arbeta helt ostört nattetid.
Jag skulle gissa på att kroppen finns ca 1 mil från hemmet eftersom det är mentalt viktigt att den inte är för nära.
Citera
2021-01-01, 21:05
Medlem
Vill minnas att storbonden Karlsson hade en lastmaskn stående i gropen allt som oftast.
Som grävis kan man ofta även hantera en lastare..... just saying....
Citera
2021-01-01, 21:20
Medlem
JSelwyns avatar
Är det inte så att kroppar brukar flyta upp även om man sänkt dom, vad man tror ordentligt, men kan sen stöta på något på botten som gör att kroppen lossnar?

Därför skulle jag säga att sannolikheten att Annelie är nedgrävd någonstans är större. Inte alltför långt bort där gm bor.
Citera
2021-01-02, 07:03
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Bra, poäng där med vikterna.
Om fortsatt Ölandsbron skulle vara dumpningsplatsen så skulle alltså GM köra omkring mitt i natten och leta efter tyngder samtidigt som han hade ett lik i bagagen.
Killen var grävmaskinist.... Det är mer naturligt att gräva ner på Öland där det sannolikt är väldigt få människor ute och rör på sig.
Han vill ändå få bort kroppen tillräckligt långt från hemmet så jag tippar på minst 1 mil från bostaden i riktning österut.

Fast "minst 1 mil österut". Då är du ute i Östersjön. Det är exakt en mil från deras bostad till strandkanten österut.
Citera
2021-01-02, 09:44
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Fast "minst 1 mil österut". Då är du ute i Östersjön. Det är exakt en mil från deras bostad till strandkanten österut.

Ok, upp till 1 mil österut, sen kan man ju tänka sig att det kan vara någon kilometer söder eller norr över.

Nu vet jag! Längs med den östra kustremsan på Öland!

Där kan vi väl hitta en enad samsyn 😉
Citera
2021-01-02, 10:21
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ok, upp till 1 mil österut, sen kan man ju tänka sig att det kan vara någon kilometer söder eller norr över.

Nu vet jag! Längs med den östra kustremsan på Öland!

Där kan vi väl hitta en enad samsyn 😉

Jag tror att han hållit sig närmare mer hemvana trakter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in